sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:353

פרס . התיאור מורכב כך : בפסוק ח באה הצגה של האיגרת ; בפסוקים ט-טז מובא נוסח האיגרת ; בפסוקים יז-כב מובאת תשובתו התקיפה של ארתחשסתא ובפסוקים כג-כד מתוארת הפעולה להפסקת הבנייה . הקושי הכרונולוגי בולט ביותר : פעולות האיבה של צרי יהודה היו אמורות להתרחש בימי כורש _ודריוש , אך הן מודגמות על ידי מכתבי שטנה מימי אחשורוש וארתחשסתא , שמלכו אחרי _דריוש . יתר על כן , נאמר במפורש שההתכתבות עם ארתחשסתא , אשר מלך בשנים 423-464 לפסה"נ , היא שהביאה באופן ישיר לידי הפסקת עבודת בית המקדש עד השנה השנייה לדריוש _, היא שנת 521 לפסה"נ ! אל הקושי הכרונולוגי מצטרפים קשיים ענייניים . איגרת השטנה ומכתב התשובה של ארתחשסתא אינם מתייחסים כלל אל בניית המקדש אלא אל בניית העיר . באיגרת נאמר : _'קריתא _מרדתא ובאושתא בנין ושוריא שכלילו ואשיא יחיטו' ( את העיר המורדת והרעה הם בונים , את חומותיה משלימים ואת יסודותיה ישימו ; עזרא ד יב , ( ועל כן _'ידיע להוא _למלכא די הן קריתא דך תתבנא ושוריא ישתכללון מנרה בלו והלך לא _ינתנוך ( ידוע יהא למלך שאם העיר הזאת תיבנה וחומותיה יושלמו , מנדה בלו והלך לא יתנו ; פסוק יג ;( ולסיום : 'הן קריתא דך תתבנא ושוריא ישתכללון לקבל דנא חלק בעבר נהרא לא איתי לך' ( אם העיר הזאת תיבנה וחומותיה יושלמו , בגלל זאת לא יהיה לך חלק בעבר הנהר ; פסוק טז . ( תשובת המלך עוסקת באותו עניין : _'וקריתא דך לא תתבנא עד מני טעמא _יתשם' ( והעיר הזאת לא תיבנה עד אשר ממני יינתן צו ; פסוק כא . ( לכך מצטרף קושי נוסף . בסיפור על חידוש הבנייה נאמר שקמו זרובבל בן שאלתיאל וישוע בן יוצדק והתחילו לבנות את בית האלוהים אשר בירושלים ועמהם נביאי אלוהים המסייעים בידם ( ה ב . ( ההקשר איננו מתייחס כלל לאמירה המפורשת בד _כא : והעיר הזאת לא תיבנה עד אשר ממני יינתן צו . לא נאמר ולא נרמז כי הבונים מפירים צו מפורש להפסקת הבנייה , ומצד אחר לא מסופר כי ניתן צו חדש המבטל את קודמו , כפי שמתחייב מן הניסוח של ד כא . היינו יכולים לטעון כי בלהט השפעת הנביאים מתעלמים אנשי יהודה מצו המלך ופועלים נגדו ביודעין . אך טענה כזאת אינה עשויה לחול על הפקידות הפרסית עצמה , ובראשה פחת עבר הנהר . שכן , מיד לאחר חידוש הבנייה מגיעים לירושלים תתני פחת עבר הנהר ופמלייתו , וכדרכם של פקידי הרשות , הם שואלים את אנשי יהודה מיד : 'מן שם לכם טעם ביתא דנא _לבנא' ( מי נתן לכם צו לבנות את הבית הזה ; ה ג . ( המספר ממשיך מיד ואומר 'ועין אלהים הות על שבי _יהודיא ולא בטלו המו עד טעמא לדריוש יהך וארץ יתיבון _* בתחילת האיגרת יש קשיים אחדים . הצגת האיגרת באה בפסוק ח , אך פסוקים ט-י מציגים את הכותבים שנית וביתר הרחבה . פסוק י מסתיים במילת הפתיחה 'ובענת , ' אך לאחריה , בפסוק יא , באים שוב דברי הקדמה , המסתיימים אף הם במילה זו , _'וכענת . ' מכאן ואילך נמשך נוסח האיגרת ברציפות . בפסוקים ט-י ניכרת אפוא מעין כפילות , ונוסח הדברים בהיר הרבה יותר במעבר ישיר מפסוק ח לפסוק יא . מצד אחר — הפרטים המצויים בפסוקים ט-י נראים אותנטיים והגדרתם כתוספת יש בה מידה של שרירות ( כך _051110 _? 1 ( _171 ( 1 _}{ _1 _$ _1011001 ק _1 _ח _16 _^ _, _1 _} 1€ _00 _ץנ _^ _0 . _0 . _110 _} _1 _[ _52 _. _4 _^ _, 2 ] _, _0165860 _ה _£ _} _16 _א _\^ _01146 0 / _£ _1 _? _0- 6-7 _. קק , 1896 , ובעקבותיו _רורולף , עזרא ונחמיה , _עמ' , 42 ואחרים . ( ייתכן אפוא , שחלו שיבושים מסוימים בפתיחת הדברים ונתערבו בהם דברי הפתיחה של המחבר עם דברי הפתיחה של האיגרת . מ' _זר כבוד , ספרי עזרא ונחמיה , ירושלים תש"ט , _עמ' , 48 טוען שהמחבר קיצר את הנוסח המקורי 'והשאיר רק אותם החלקים שנראו בעיניו _כעיקר . ' וראה גם : ויליאמסון , _עזרא נחמיה , _עמ' . 62-61

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help