sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:352

הפסקת הבנייה וחידושה הקושי העיקרי מבחינה כרונולוגית נעוץ בסיפור על הפסקת הבנייה בימי כורש וחידושה בימי דריוש , והוא בא לידי ביטוי הן בתחילת הסיפור והן בסופו , כלומר : בשתי הנקודות שבהן מתקשר הסיפור אל הרצף שבו הוא נתון . כבר הזכרנו לעיל את המאורעות שהובילו להפסקת הבנייה . ראשית התיאור מתקשרת לימי כורש ומספרת באופן כללי על מעשיהם של אויבי ישראל : 'ויהי עם הארץ מרפים ידי עם יהודה _ומבהלים אותם לבנות . וסכרים עליהם יועצים להפר עצתם כל ימי כורש מלך פרס ועד מלכות דריוש מלך _פרס' ( עזרא ד ד-ה . ( בהמשך נזכרים בקיצור מכתב שטנה שנשלח לאחשורוש ומכתב שנשלח לארתחשסתא על ידי _'בשלם _מתרדת טבאל ושאר בנותיו' ( פסוקים ו-ז . ( שיאה של המעורבות העוינת בא בתיאור מפורט של ההתכתבות בין רחום בעל טעם ושמשי ספרא ובין ארתחשסתא מלך _25 ראה גם : ח' תדמור , 'כרונולוגיה , ' א '' מ _, ד , _עמ' . 306 מתוארים המאורעות ללא סינכרוניזציה עם מלכי פרס . ואולם על פי רצף הסיפור ניתן להבין שלדעת מחבר החטיבה יצאו העולים לדרכם מיד לאחר הכרזת כורש , וכי כל העניינים המתוארים לאחר מכן נעשו ברצף אחד . לפיכך ניתן להניח ש'השנה השנית לבואם' מקבילה , לדעת מחבר החטיבה , לשנה השנייה לכורש מלך פרס . השבתת הבנייה נמשכה אפוא מן השנה השנייה לכורש ועד השנה השנייה לדריוש , כלומר : משנת 537 ועד 521 לפסה"נ . ( ח ) בשנה השנייה לדריוש עומדים הנביאים חגי וזכריה ומעודדים את העם לבנות את בית המקדש . בעקבות זאת קמים _זרובבל בן שאלתיאל ויהושע בן יהוצדק ומתחילים לבנות ( ה א-ב . ( באותה עת מגיעים לירושלים תתני פחת עבר הנהר ופמלייתו כדי לבדוק מי הם הבונים ומניין הרשות בידם לבנות ( פסוקים ג-ד . ( זקני היהודים טוענים בפני תתני ופמלייתו שאין הם אלא ממשיכים את הבנייה שהחלה בימי כורש ( פסוקים יג-טז ;( והללו אינם מפסיקים את העבודה אלא פונים בבקשה לדריוש לבדוק את העניין ולהודיע להם את רצונו ( פסוק יז . ( ואמנם , בירור זה מגלה באחמתה _' דכרונה' מזמנו של כורש , המאשרת בקווים כלליים את סיפורם של זקני היהודים ובעיקר את הרשות לבנות את המקדש ( ו א-ה . ( _דריוש מאשרר את הרשות הזאת , מוסיף עליה תרומה כספית מאוצר המלך , הן להקמת המקדש והן לעבודה בו , ומאיים בעונש על כל מי שיפריע את ביצוע הצו ( פסוקים _ו-יב . ( ( ט ) וכך , בסיועו של דריוש ובתמיכת הנביאים , ממשיכים זקני היהודים בבנייה ומסיימים אותה _בג' באדר , בשנה השישית לדריוש . עם סיומו נחוגה חנוכת הבניין בשמחה ובהקרבת קרבנות , ועבודת האלוהים בירושלים נכונה ( ו _יג-יח . ( זהו , אם כן , תיאור בניית המקדש על פי עזרא א-ו , והוא מציג תמונה בהירה ושוטפת של כל שלבי הבנייה . ואולם , עיון מדוקדק בפרטי התיאור , והשוואתם למקורות אחרים בני התקופה , מעוררים תמיהות ושאלות רבות , המעמידות בספק נתונים שונים של התיאור . עלינו לברר אפוא באופן שיטתי את הקשיים האלה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help