sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:350

תיאור בניית המקדש בעזרא _א-ו בדומה למקדש שלמה ולמקדש _הורדוס , היוזמה לבניית המקדש יצאה מן השליט , הוא כורש מלך פרס . אך בשונה מן המקרים האחרים היה כורש , שליטה העליון של יהודה , ולא מלכה הישיר , ומעורבותו במפעל הבנייה היתה ככל הנראה קטנה . מסיבה זו , ומסיבות נוספות המתלוות 19 ראה : קויפמן , האמונה הישראלית , ד , _עמ' ; 215 מיטשל , חגי וזכריה , _עמ' ; 30-27 רודולף , חגי _זכריה מלאכי _, _עמ' 23-22 20 ראה , מצד _אחד : קויפמן , האמונה הישראלית , ד , _עמ' 215 ( וכן בהערות , ( 10 _, 7 , 5 , 3 הטוען שאין בספר אפילו פסוק משני אחד ; ולעומתו : _. _^ _. _\ _1 _. _ _\\ _' 1967 _, _מ _1108 _£ _01-500 _} _10 _?] _0 1-8 , _^ _580 _, _ת _^ _6 _ט _86 27-83 _. קק , המייחס חטיבות גדולות בספר _ל'עורך כרוניסטי . ' וכן ראה : _056 _0 _£ _ק _" _1116 _? _111 , _ת _8 _. _\ _1350 _י _16 _^ _' _01 _^ _" 01 _1110 8001 _{ 01 _מ _1116 " _£ < _11101131 _? _13 413-421 _. קק 27 ( 1977 ) _, _, _ , _^ _7 י _ו . _113 _§§ _3 גם _מ"סון מייחס חשיבות רבה למסגרת העריכתית של הספר , אך איננו רואה בה _'מסגרה _כרוניסטית' הורביץ , בין לשון ולשון , ירושלים תשל"ב , _עמ' . 176-67 23 אין אנו יודעים בבירור מה היו הגורמים שהביאו את כורש לנקיטת יוזמה זו , וראה : תדמור , הרקע ההיסטורי . מחבר _עזרא נחמיה מייחס את התעוררותו של כורש להשפעת ה : ' 'העיר ה' את רוח כרש מלך פרס ויעבר קול בכל מלכותו ' ... ( עזרא א א , ( ובאותו כיוון אומר גם כורש עצמו , בהצהרה המנוסחת עברית : 'כל ממלכות הארץ נתן לי ה' אלהי השמים והוא פקד עלי לבנות לו בית' ( שם , פסוק ב . ( נראה שדברים אלו הם המקור לדברי יוסף בן מתתיהו שכורש נפעם מנבואת ישעיהו ובעקבותיה פעל : 'את הדברים האלה ידע כורש מתוך קריאה בספרי הנבואה שהניח אחריו ישעיהו מאתיים ועשר שנה קודם והנה משקרא דווקא ; ראה : מייסון , חגי זכריה ומלאכי , עמ _' ; 11 -8 פטרסן , חגי וזכריה , _עמ' 21 . 39-37 גם בזכריה מוצא _בויקן 'עריכה כרוניסטית ; ' ראה : שם , _עמ' , 183-84 וראה גם : פטרסן , חגי וזכריה , _עמ' 22 . 125-124 מספרם של מזמורים אלו הוא רב למדי , _וראה : א' אותם כורש והשתאה ( לגבורת ) אלוהים תקפתו ( רוח ) התעוררות ותשוקה לקיים מה שכתוב . _' יוסף כן מתתיהו , קדמוניות היהודים ( תרגם א' שליט , ( ירושלים תשל '' ג , יא , א ב . חגי עצמו העמיד את הספר כפי שהוא אלא אחד מבני דורו או מתלמידיו . מסקנה זו מעוררת את שאלת האותנטיות של החומר המצוי בספר , מידת דיוקו ומהימנותו . למרות דעות רבות על עריכה משנית ומאוחרת בספר חגי , שהיקפה משתנה מחוקר לחוקר , נראה לנו כי בעיקרו של דבר משקף הספר את דבריו ופועלו האותנטיים של חגי , אם כי בתקופה מוגדרת ומצומצמת מאוד , שאולי אינה משקפת את כל מרחב פעולתו כנביא . גם בספר זכריה ( א-ח ) מצויים דברי עריכה , ובעיקר כותרות ( זכריה א א , ז ; ז א ;( אך בניגוד לחגי כתוב הספר כולו בגוף ראשון ובחותם אישי מובהק . מקורות נוספים מספרי הנביאים אינם מוגדרים באותה מידת דיוק , ולא תמיד ניתן לקשר את נבואותיהם בוודאות לאירועים היסטוריים מסוימים . אף על פי כן , יש בדבריהם תרומה חשובה לנושאנו , ומתוכם נזכיר בעיקר את הנבואות בישעיהו מ-סו ובמלאכי . מקור נוסף שיש בו להאיר את מאורעות התקופה הם דברי שירה ומזמור ; מגילת איכה , המשמשת ביטוי לתחושת האסון שלאחר החורבן , ומזמורי _תהלים שמוצאם מתקופתנו , כגון מזמור _קכו , שהעניק לתקופתנו את שמה ( תהלים _קכו א . ( על פי טיבם אין מקורות אלו יכולים לשמש יסוד לדיון היסטורי , אך יש בהם ביטוי אותנטי להלכי רוח , לאמונות ודעות , והם מאירים את התקופה מזווית שלא תמיד מקבלת ביטוי במקורות אחרים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help