sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:348

מבחינת האופי הספרותי — שילוב של תעודות בתוך רצף סיפורי לפי תוכנית מוקדמת — אין הבדל בין החומר הארמי והחומר העברי , והם משתלבים לכלל רצף אחד . נקודת מוצא חשובה להבנת מעמדה של החטיבה ולהערכתה כמקור היסטורי היא שאלת זמן חיבורה . מחד גיסא , העובדה שהחטיבה מספרת על בניית בית המקדש אין פירושה כי נכתבה באותו פרק זמן ; ומאידך גיסא , האפשרות שהחטיבה נכתבה במרחק כרונולוגי ואידיאולוגי מן המאורעות המתוארים בה אין משמעה שכל המצוי בה הוא בלתי מהימן . ואולם קביעת זמן החיבור , במידה שהדבר ניתן , היא רבת חשיבות להערכת המקור _ולאפיון השימוש בו . אחד האמצעים לקביעת זמן חיבור החטיבה הוא העיון בעזרא ד — תיאור פעולותיהם של אויבי יהודה . הפרק מתחיל בכך ש'צרי יהודה ובנימין' מבקשים להשתתף בבניין המקדש והם נדחים על ידי זרובבל וראשי האבות ( פסוקים א-ג . ( לאחר מכן בא תיאור כללי של פעולותיהם העוינות : 'מרפים ידי עם יהודה , ' _'מבהלים ( קרי ; כתיב - מבלהים ) אותם לבנות , ' 'וסכרים עליהם יועצים להפר עצתם' ( פסוקים ד-ה . ( בהמשך מודגמות פעולות אלו בשלוש דוגמאות : ( 1 ) ידיעה קצרה על מכתב שטנה 'על ישבי יהודה _וירושלם' שנשלח למלך אחשורוש ( פסוק ו ( 2 ) ;( ידיעה קצרה על מכתב שכתבו 'בשלם מתרדת טבאל ושאר בנותיו' למלך ארתחשסתא ( פסוק ז ( 3 ) ;( נוסח מפורט של ההתכתבות בין 'רחום בעל טעם ושמשי ספרא ושאר _כנותהוך ובין המלך ארתחשסתא , אשר הביאה בסופו של דבר להפסקת הבנייה ( פסוקים ח-כד . ( דעה מקובלת היא שאחשורוש הוא שמו העברי של _חקרךש , הוא כסךכסס , שמלך לאחר דריוש בשנים 464-486 לפסה"נ , ואילו ארתחשסתא הוא _אךתכסךכסס הראשון , שמלך אחריו , בשנים 423-464 לפסה"נ . ברור אפוא , שהמחבר שהביא נתונים אלה חי לכל המוקדם בתקופת ארתחשסתא ; הדעת נותנת שחי אחריו . משמע שאין להקדים את זמן כתיבתה של החטיבה לזמנו של ארתחשסתא וקרוב להניח שיש לאחרה עוד יותר , כלומר : כמאה שנים בקירוב לאחר סיום בניית המקדש . עם זאת , יש לזכור שהמקורות שמהם נבנתה החטיבה — תעודות , רשימות , פרטים היסטוריים שונים וכדומה — עשויים להיות בני זמנם של המאורעות שהם מתארים . נמצא שמבחינת זמנם ומקורם יש מעמד שונה לחומר הסיפורי , שמוצאו במחבר המאוחר , ולתעודות . הדבר מבליט את חשיבותן של התעודות ומעמיד במוקד את בעיית מוצאן ומהימנותן ההיסטורית . ואמנם , שאלה זו העסיקה ביותר את חוקרי ספר עזרא נחמיה , וניתן לומר כי הדעה הרווחת מייחסת מהימנות רבה לתעודות הארמיות שבחטיבתנו , ומידה משתנה של מהימנות לתעודות בעברית . _12 ראה _. יפת , ההיסטוריוגרפיה המקראית , _עמ' . 182 -181 _13 הידיעה כי בעקבות המכתב לארתחשסתא , שמלך בשנים 423-464 לפסה"נ , הופסקה העבודה ער השנה השנייה לדריוש 521 ) לפסה"נ (! יוצרת קושי כרונולוגי בולט , ובו נדון במפורט להלן , _עמ' . 356-352 _14 זוהי , אמנם , הדעה המקובלת , וראה , למשל : מ"צ סגל , _'עזרא נחמיה , ספרי עזרא נחמיה , ' א"מ , ו , טור ; 151 רודולף , עזרא ונחמיה , _עמ' _xx _^^^ ואילך . קויפמן , המבקש להקדים את זמן חיבור החטיבה , טוען שחל שיבוש בשמות המלכים , שכתוצאה ממנו נתבלבל השם המקורי _'כנבוזי , ' שמלך בשנים 522-530 לפסה"נ , לארתחשסתא . את הפסוקים ו- ז , שבהם נזכרו אחשורוש וארתחשסתא , מגדיר קויפמן כ'הוספה שרשם על הגליון מעתיק מלומד . ' ראה : קויפמן , האמונה הישראלית , ד , עמי . 527-522 _15 את המהימנות ההיסטורית של התעודות הארמיות הדגיש _1151€111 _*? _18 _465 _7 _" _^ _" _- _ז _£ _£ . _\ _1 _^ _61- _, 0 ( 6

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help