sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:346

הגדרת התקופה , המסגרת הכרונולוגית והמקורות הגדרתה המקובלת של התקופה כ'תקופת שיבת ציון' נובעת מן ההשקפה שלאחר המשבר של חורבן ממלכת יהודה והליכת העם בגולה , השיבה מבבל קובעת שלב חדש בתולדות ישראל . השקפה כזאת תופסת את המציאות ההיסטורית בארץ ישראל בעקבות החורבן והגלות כמצב שנוצר בו הפסק גמור ברצף ההיסטורי . הרצף חודש רק כחמישים שנה לאחר מכן וראשיתו נעוצה בהכרזת כורש , שבעקבותיה נוצרו התנאים _לישיבת ציון' ונתממשה תקומת ישראל . השקפה זו מקובלת על היסטוריונים רבים , אך מקורה ועיקר ביסוסה בתיאור ההיסטורי של ספר _עזרא נחמיה . ניתן לומר כי הנחותיה ההיסטוריות הן שתיים : תפיסה של שבר ברצף ההיסטורי בארץ ישראל , והתחדשות שנבעה כל כולה מבחוץ . אך ספק אם השקפה כזאת , לפחות במלוא היקפה ולפרטיה , הולמת את המציאות ואת הסבירות ההיסטורית . הדיון המלא בשאלה זו אין מקומו כאן , אך בהמשך נעלה הרהורים אחדים הנוגעים בה . מה הם הגבולות ההיסטוריים המדויקים של התקופה ? כאמור , מקובל לראות את תחילתה בהכרזת כורש בשנה הראשונה למלכותו ; אך מתי יש לקבוע את סופה ? ומה התקופה הבאה אחריה על פי אותה דרך הגדרה ? דומה שלא ניתן להשיב על שאלות אלו . תקופת הבית השני נחלקת לתקופות משנה על פי השלטון המדיני בארץ ישראל , כלומר : תקופת שלטון פרס 332-539 ) לפסה"נ , ( תקופת השלטון ההלניסטי 142-332 ) לפסה"נ , ( ממלכת החשמונאים , _וכן הלאה . באופן מעשי אפוא פותרים ספרי ההיסטוריה את שאלת סיומה של תקופת שיבת ציון על ידי זיהויה עם 8 תקופת השלטון הפרסי , או על ידי הקבלתה למתואר בספר עזרא נחמיה . לאמיתו של דבר , אין לתקופתנו הגדרה היסטורית מדויקת , לא של סופה ואף לא של ראשיתה , ותיאורה כ'תקופת שיבת ציון' מתייחס בעצם לתופעה ההיסטורית של תקומת ישראל לאחר החורבן ולא לגבולותיה הכרונולוגיים . הכרונולוגיה של התקופה נקבעת על ידי שילוב נתונים מקראיים _וחוץ מקראיים . המערכת הכרונולוגית של מלכי פרס נקבעה בדייקנות מרובה על ידי פרקר _ודוברשטיין , והנתונים הסינכרוניים ראה , למשל : קויפמן , האמונה הישראלית , ד , _עמ' . 174-168 וראה : קוכמן , יהוד מדינתא , _עמ' . 30-3 דוגמה מעניינת להתלבטות בשאלה זו מצויה בספר שערך ח '' ה _בן ששון , תולדות עם ישראל , א , _תל אביב תשכ '' ט . בספר ארבעה חלקים ; השני השני . מצד אחר , בחלק השני של הספר , 'ימי הבית הראשון ושיבת ציון , ' מוקדש הפרק האחרון ל'גלות בבל , שיבת ציון ותקופת שלטון פרס' ( _עמ' , ( 173-154 _וישיבת ציון' אינה אלא סעיף קצר אחד ( _עמ' . ( 165-160 התפיסה ההיסטורית של הספר ברורה , והפרק הנידון מתייחס למעשה ל'תולדות עם ישראל תחת שלטון בבל ופרס , _' אך השימוש במושג הבלתי מדויק 'שיבת ציון , ' וסקירת התקופה לאור סוג המקור שבו היא מתוארת , מקשים על קביעת הגדרות היסטוריות מדויקות . בהם מכונה : 'ימי הבית הראשון ושיבת ציון' ( עמ' _, ( 173-93 והשלישי : 'ימי הבית השני' ( _עמ' . ( 294 _-177 התקופה המכונה 'ימי הבית השני' מתחילה רק בתקופת הממלכות ההלניסטיות , לאחר כיבוש ארץ ישראל בידי אלכסנדר _מוקדון 332 ) לפסה"נ , ( כלומר , קרוב למאתיים שנה לאחר חנוכת הבית

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help