sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:331

בנבואות זכריה בא לידי ביטוי מצבה הקשה של ירושלים בשנים אלו . הייתה זו עיר ללא חומה , שלא סיפקה לתושביה ביטחון . זכריה חזה כיצד הלך איש למוד את ירושלים בחבל מידה ולראות כמה רוחבה וכמה אורכה . זכריה נשלח לרוץ ולומר לאיש שבעתיד תשב ירושלים פחות לא בשל קשיים כלכליים , אלא מרוב אדם ובהמה , _וה' יהיה לה לחומת אש סביב ( ב ה-ט . ( בנבואה אחרת מתאר זכריה מצב שבו _'ישבו זקנים וזקנות ברחבות ירושלם ואיש משענתו בידו מרב ימים ורחבות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחבתיה . ' תיאור זה בוודאי נשמע לאנשי ירושלים בלתי אפשרי , ועל כן הוסיף זכריה את המילים : 'כי יפלא בעיני שארית העם הזה בימים ההם גם בעיני יפלא נאם _ה' צבאות' ( ח ד-ו . ( בעיצומה של מלאכת בניית הבית , בשנת שתיים לדריוש 520 ) לפסה '' נ , ( בא תתני , פחת עבר הנהר , לירושלים ודרש לדעת באיזו סמכות נבנה המקדש . זקני יהודה ניהלו עמו משא ומתן ( עזרא ה , ח-י ; ו ז-ח , יד . ( מן העובדה שלא הפחה אלא הזקנים הם שמילאו תפקיד זה , וכן שהם הזכירו בתשובתם את ששבצר ולא את זרובבל ( עזרא ה טז , ( עולה שהדבר אירע לאחר שזרובבל בן שאלתיאל הוסר מתפקידו . יש לשער שביקורו של תתני קשור היה למתח שנוצר בין מנהיגי יהודה לבין שלטונות האימפריה הפרסית , בשעה שבירושלים גאו התקוות המשיחיות סביב דמותו של זרובבל . לאחר שנמצא בארכיון באחמתא אישור _לכך שכורש התיר ליהודים לשקם את מקדשם , אישר דריוש לזקני יהודה להמשיך בבנייה , ואף ציווה על תשלום הוצאות הבנייה מאוצר פחת עבר הנהר ( עזרא ה ג-ו , יג . ( בניית המקדש נמשכה בעצלתיים עד _ג' באדר , שנת שש לדריוש ( עזרא ו , טו , ( כלומר , עד לשנת 516 / 5 לפסה '' נ שבעים שנה לאחר חורבן הבית . דומה כי שבי ציון , שנוכחו כהתאמתות נבואת החורבן של ירמיהו , המתינו עד שיחלפו בדיוק שבעים שנה מחורבן בית ראשון , ורק אז סיימו את מלאכת בניית המקדש . על שהתרחש בירושלים בשישים וחמש השנים שבין סיום בניית המקדש לעלייתם של עזרא ונחמיה כמעט אין בידינו נתונים . על סמך קבוצה של חותמות ובולות הציע נ' אביגד ששמו של הפחה שהחליף את זרובבל ומשל בירושלים בסוף המאה השישית לפסה '' נ היה אלנתן . לשיטתו , אחרי אלנתן משלו בירושלים במחצית הראשונה של המאה החמישית לפסה''נ יהועזר _ואחזיןה , _[ ושניהם נשאו בתואר _'פחוא . ' מנחמיה ז ב עולה שמלבד הפחה פעל בירושלים גם פקיד שתוארו היה 'שר הבירה של ירושלים , ' אשר תפקידו המוגדר אינו ידוע . כבר סולק זרובבל מירושלים . לחלופין , ייתכן ששמו של זרובבל הושמט מהכתוב לאחר שהורחק מירושלים . 22 ראה : א '' פ דייני , 'תתני , ' א'מ , ח , טורים _23 . 964-962 קבוצת _הבולות והחותמות שפרסם אביגד כוללת בולה שעליה נכתב 'אלנתן _פחוא' וחותם שבו הכתובת 'לשלומית אמת אלנתן פח 1 וא . ' | יהועזר ואחזי נזכרו בטביעות חותם על גבי קנקנים ' ) יהועזר פחוא , ' ראחזי פחוא ( ' שנתגלו ברמת רחל ובתל _אל נצבה ( המצפה , ( ראה : נ' אביגד , בולות וחותמות מתוך ארכיון ממלכתי מימי שיבת ציון ( קדם , , ( 4 ירושלים תשל'ו , _עמ' כז . לשיטתו , לפחות אלה רמז נחמיה ( ה טו . ( לעומתו סובר י' נוה שהואיל ובפפירוס ממצרים מתפרש התואר ' פחוות' במשמעות של 'פקידים , ' הרי שיש לאמץ פירוש מינימלי ולזהות את אלנתן , יהועזר ואחזי כפקידים ולא _כמושלים . ראה : י' נוה , 'כתב וכתיבה , ' בתוך : תדמור ( _עורך , ( שיבת ציון , _עמ' . 230 _* בנחמיה ז ב נזכר 'חנניה שר הבירה על ירושלם'

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help