sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:330

לא היה זה סיום הבנייה , שהתנהלה כפי הנראה בעצלתיים . חגי פנה ב 521 לפסה"נ אל הנשארים אשר ראוה 'את הבית הזה בכבודו הראשון ( _כלומר , 65 שנה קודם לכן ) ומה אתם _ראים אתו עתה הלוא כמהו כאין בעיניכם . _' אך הוא הבטיח להם כי 'גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון' ( חגי ב ג-ט . ( חגי סיים את נבואתו באותו יום חגיגי , עשרים וארבעה לתשיעי , בהבטחה שעוד מעט ירעיש ה' את השמים ואת הארץ ויהפוך 'כסא _ממלכות' _ו'מרכבה ורכביה . ' 'ביום ההוא ... אקחך זרבבל בן שאלתיאל עבדי ... ושמתיך כחותם כי בך בחרתי נאם _ה' צבאות . ' דברי חגי היו ברורים לאנשי ירושלים . התיאור של הפיכת כסא המלכות והמרכבה ורוכביה היה רמז ברור לנפילתה הקרובה של האימפריה הפרסית , שמלכה תואר לא אחת כיושב על כס מלכות ועל מרכבה . גם הציון שזרובבל יהיה לחותמו של אלוהי ישראל היה רמז ברור לכך שזרובבל יהיה למלך יהודה . לפיכך נראה שעל רקע המהומות והמאבק על כסאו של כנבוזי ניבא חגי את נפילתה של האימפריה הפרסית ואת שובה של המלכות ליהודה . זכריה , שהתנבא לראשונה ( זכריה א א ) בחשוון בשנת שתיים לדריוש 521 ) _לפסה"נ , ( מציין את תפקידו החשוב של זרובבל בייסוד המקדש , ואף מנבא שזרובבל ישא הוד ויישב וימשול על כסאו ( זכריה ו יג . ( מדבריו מסתבר ששררה מתיחות בין יהושע הכוהן הגדול לבין זרובבל . זכריה פעל להפגת מתיחות זו , _באמת לזרובבל שעליו לפעול 'לא בחיל ולא בכח' ( ד ו ;( ואילו בדבריו אל יהושע ( ג ח ) הדגיש את חשיבותו של 'צמח , _' הוא כינוי למלכי בית דויד , כלומר , לזרובבל . גם תיאור שני הזיתים העומדים על המנורה ( פרק ד ) משקף , ככל הנראה , ניסיון לפשר בין זרובבל ליהושע ולהביא לכך _שיעצת שלום תהיה בין שניהם' ( זכריה ו יג . ( אף על פי שנבואות חגי וזכריה לא קראו למרד בשלטון הפרסי , הרי התקוות שתלו חגי ובני חוגו בזרובבל בוודאי עוררו חששות בקרב אנשי השלטון הפרסי . לפיכך , יש הסבורים שזרובבל הורחק מיהודה זמן קצר לאחר 'היום אשר יסד היכל ה , " ולא זכה לראות בסיום בנייתו של המקדש . נט , ( ואילו יהודה המקבי טיהר את המקדש בדיוק באותו תאריך שלוש שנים מאוחר יותר ( שם , ד נב _17 . ( על מטבעות וחותמות שבהם מתואר מלך פרס כיושב על כיסא או על מרכבה , ראה : ¥ . _10 _ז _0 _ח _< _2 _£ _<> _0 _/ _501 _ן _711€ _0 _? _" _, _ _61 _£ 8 . _< _36 _< _131 _ז 1 1991 _, _\ _168110 _זז _1831 _€ _ת _16 _ר _80 _£ _ץן _" _/ _ן" _^ _1 _} _1 _ז _1 ( _116 ¥ _011 _ז 1 25-26 , 29 _. קק . חותמו של אדם היה בדרך כלל צמוד לגופו על מנת למנוע שימוש לא מבוקר _בחותם , השווה : _'שימני כחותם על _לבך כחותם על זרועך' ( שיר השירים ח ו ;( 'חי אני נאם ה' כי אם יהיה כניהו בן יהויקים מלך יהודה חותם על יד ימיני' וגו' ( ירמיה _כב כד-כה . ( מי שהכיר את נבואתו של ירמיהו הבין את משמעותם של דברי חגי . _18 אם נניח ש'בחדש' פירושו ראש חודש , הרי שנבואתו הראשונה של זכריה נאמרה כמעט חודשיים לפני היום אשר יסד היכל ה . ' בפרק ח , פסוקים ט-יג , הדגיש גם זכריה את חשיבותו של ה'יום אשר _ןסד בית ה _19 . " זכריה אמר _. _'ירי זרבבל יסדו הבית הזה וידיו תבצענה' ( ד ט . ( כמו כן ציין זכריה שזרובבל 'יצמח ובנה את היכל ה , ' והוא יבנה את היכל ה" ( ו יב-יג . ( _י _* על 'צמח' ככינוי למלך יהודה ראה : ירמיה כג ה : 'הנה ימים באים ... והקמתי לדור צמח צדיק ומלך מלך והשכיל ועשה משפט וצדקה _בארץ ; ' ושם לג טו : 'בימים ההם ובעת ההיא אצמיח לדוד צמח צדקה ועשה משפט וצדקה _בארץ . ' _21 בפרק ו , פסוקים ט-טו , מצווה זכריה לקחת כסף וזהב מבני הגולה , לעשות עטרות ולשים אותן בראש יהושע בן יהוצדק _, הכוהן הגדול ; בנבואה זו לא נזכר זרובבל . זכריה רומז אליו בדבריו : 'איש וצמח _שמר , וכן במילים : 'עצת שלום תהיה בין שניהם . ' מכאן אפשר שבשעה שנאמרה נבואה זו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help