sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:329

ביהודה תימשך שבעים שנה ( ירמיה כה יא-יב , ( ואילו לאחר גלות יהויכץ הוא ציין שהגולים ייפקדו ' לפי מלאת לבבל שבעים שנה' ( שם כט י . ( לפיכך , חלק משבי הגולה סברו שירמיהו ניבא שהמקדש יישאר הרוס למשך שבעים שנה , _ולכן טענו ש'לא עת בא עת בית ה' להבנות' ( חגי א ב : ( _ואץ לבנות את המקדש לפני שיעברו שבעים שנה לחורבנו . ששבצר שימש בתפקידו תקופה קצרה , ועוד לפני 521 לפסה '' נ החליף אותו זרובבל בן שאלתיאל כפחה . זרובבל היה נצר _ליהויכין , כלומר , לבית דויד . לצדו של זרובבל נתמנה יהושע בן יהוצדק לכוהן גדול . על שהתרחש בירושלים בין השנים 521 ל _519 _לפסה"נ אנו למדים מדבריהם של חגי וזכריה , שניבאו בירושלים בשנים אלו . מנבואות חגי מסתבר שאחרי מותו של כנבוזי , בנו של כורש ( שמלך בין 530 ל 522 לפסה"נ , ( בתקופת המהומות שפרצו ברחבי האימפריה הפרסית עם עליית דריוש הראשון לשלטון , גאו בירושלים תקוות משיחיות סביב דמותו של זרובבל בן שאלתיאל . נראה כי חגי , אשר התריס כלפי החוגים שסברו שלא באה עת בית ה' להיבנות : 'העת לכם אתם לשבת בבתיכם ספונים והבית הזה חרב' ( א ג , ( הצליח בסופו של דבר להביא לידי חידוש בנייתו של המקדש ביום כ '' ד באלול שנת 521 _לפסה"נ . שלושה חודשים לאחר מכן , ביום כ"ד בכסלו , נערך טקס לציין את 'היום אשר יסד היכל ה" ( חגי ב יח . ( קשה לעמוד על משמעותו של הטקס הזה , אך _13 יהודה השתעבדה לבבל מעט אחרי 605 לפסה '' נ , _וכורש השתלט על בבל _ב , 539 כלומר : לפני ' מלאת לבבל שבעים שנה . ' בשל נתונים אלה , וכן לאור העובדה שירמיהו צפה את חורבן ירושלים , _היו שהתייחסו לנבואותיו הכרונולוגיות של ירמיהו ברצינות רבה , וסברו כי שבי ציון אינם צריכים לבנות את המקדש לפני עבור שבעים שנה מחורבנו _ב 586 לפסה '' נ . ברם , נבואות המציינות שמקום מסוים יהיה הרוס שבעים שנה היו מקובלות בישראל ובמזרח הקדמון , ראה , למשל : ישעיה _כג טו : 'והיה ביום ההוא ונשכחת צר שבעים שנה כימי מלך אחד . ' ירמיהו אמר את הנבואה הראשונה ( פרק כה ) בשנה הרביעית ליהויקים , בראשית מלכות נבוכדנאצר _, כלומר , בשנת 605 לפסה '' נ , ובנבואה זו הוא מציין שהגויים האלה עבדו את מלך בבל שבעים שנה . הנבואה השנייה , בפרק כט , נאמרה לאחר גלות _יהויכין , כלומר , אחרי 597 לפסה"נ , ובה הוא ציין : ש'לפי מלאת לבבל שבעים שנה אפקד אתכם . ' הוויכוח _ביהודה וירושלים נגע לשאלה , ממתי יש לספור את שבעים השנה , משנת 605 לפסה '' נ , אז השתלט נבוכדנאצר על ארץ ישראל וירמיהו אמר את הנבואה הראשונה , שהזכירה את שבעים השנה , או משנת 597 לפסה'נ ( גלות _יהויכין , ( או משנת 586 לפסה"נ ( חורבן הבית _?( בידינו נותרו דבריהם של המצדדים בכך שניתן לבנות את המקדש כבר בימי כורש ( אך חגי מצטט את דברי המתנגדים לדעה זו ;( ישעיה השני ציין בתחילת נבואותיו : ' דברו על לב ירושלים וקראו אליה כי מלאה צבאה כי נרצה עונה כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה' ( מ ב . ( זכריה ציין שמלאך ה' זעק : 'ה' צבאות עד מתי אתה לא תרחם את _ירושלם ואת ערי יהודה אשר זעמתה זה שבעים שנה' ( א יב . ( מחבר 'סיפור הקמת המקדש' פתח את ספרו : _'בשנה אחת לכורש מלך פרס לכלות דבר ה' מפי ירמיה , העיר ה' את רוח כרש מלך פרס ויעבר קול ' ... ( עזרא א א , ( אחד ממשוררי ספר _תהלים אף ציין בהקשר זה : 'אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה כי בא _מועד' ( תהלים קב יד . ( לעניין זה ראה דברי תדמור , ימי שיבת ציון , _עמ' , 263-262 המשווה פרשה זו לפרשה דומה בהיסטוריה הבבלית . ראה להלן , _עמ' . 364-361 תאריכי נבואותיהם של חגי וזכריה נקבעו לפני המניין שנקט דריוש הראשון , שלא הכיר בתקופת שלטונו של _גומתה . ראה תדמור , ימי שיבת ציון , _עמ' . 261-260 16 ראוי לשים לב לתאריך זה , כ '' ד בכסלו 30 ) בדצמבר 521 _לפסה"נ . ( אפשר שחגיגת היום אשר יסד היכל ה' נערכה דווקא בכ '' ד בכסלו משום שלתאריך זה הייתה משמעות מיוחדת . ואולי משום כך העלו אנשיו של מנלאוס קורבן לזיאוס על המזבח בכ '' ה בכסלו 167 לפסה'נ ( מקבים א , א

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help