sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:328

לפי הנוסח העברי של הכרזת כורש הורשו הנשארים בבבל _לנעזא את השבים ליהודה 'בכסף ובזהב וברכוש ובבהמה , ' כלומר , להזרים רכוש ממרכז האימפריה מבבל אל הפרובינציה ( יהודה ) בניגוד למצב הטבעי , שבו זרם ממון מהפרובינציות למרכזי השלטון של הממלכה . אין לדעת כמה ממון נאסף בבבל בימי כורש ונשלח לירושלים אך , כפי שנראה , לא היה בו כדי להבטיח את בניית המקדש . בספר עזרא מצוין שלמנהיגם של השבים נתמנה ששבצר , שתאריו היו 'הנשיא ליהודה' ו'הפחהי . לידיו מסר כורש את כלי הכסף וכלי הזהב שלקח _נבוכדנאצר מהמקדש בירושלים _ושהופקדו במקדש בבבל , על מנת שששבצר ישיבם למקדש בירושלים . בטיוטת ההרשאה שהופקדה בארכיון הממלכתי באחמתא ( אחת מארבע ערי הבירה של האימפריה הפרסית ) נקבעו מידותיו של המקדש , וניתנה הוראה שהוצאות הבנייה ישולמו מכספי הממלכה . על פי הרשאה זו , גובהו של המקדש אמור היה להיות שישים אמה ורוחבו שישים אמה , והוא אמור היה להיבנות שלושה נדבכים של אבני גזית ומעליהם נדבך אחד עשוי עץ . למרות הרשאה זו , בנייתו של המקדש בירושלים לא הושלמה בימי כורש . שבי ציון הסתפקו בחידוש עבודת הקורבנות על גבי המזבח ובהנחת היסודות למקדש . הם אף החלו לאסוף אבני בנייה ולהוביל ארזים מן הלבנון אל ים יפו , על פי הרישיון שקיבלו מכורש _" . מחבר 'סיפור הקמת המקדש' האשים את צרי יהודה ובנימין , הם תושבי פחוות שומרון , _שהפרעותיהם עיכבו את בניית המקדש ( עזרא ד ה , ( אך יש לשער שבעיות כלכליות , כתוצאה ממספר שנות בצורת חריפות , הן שגרמו את הפסקת הבנייה . סיבה דתית להפסקת הבנייה מצאו שבי הגולה בנבואת שבעים השנה של ירמיהו . עוד לפני _שנבוכדנאצר כבש את סוריה ואת ארץ ישראל ניבא ירמיהו שתקופת השלטון הבבלי להלן , _עמ' . 358 ראה הדיון בייחוסו ותואריו של ששבצר אצל _טלמון _, ראשיתה של שיבת ציון , _עמ' ; 35-34 ולהלן , _עמ' . 362 אפשר שיש לתקן כתוב זה ולגרוס 'גובהו שלושים אמות אורכו שישים אמות רוחבו עשרים אמות , ' על פי מלכים א , י ב , ראה : תדמור , ימי שיבת ציון , עמ _' . 255 שיטת בנייה זו נתגלתה במבני הגזית המפוארים בשומרון , _חצור , מגידו ודן . ראה : ¥ . 81111011 , _7 _^ _1101 _( 111 ( 1 _15106111€ _£ 5 _} 11 ( 11 _ק 6 ; ? 1010- _^ _60110 _00 ן _. ק _105011 _)> _( _26 _^* _1 _11 _) _, _161118316111 1979 , _ו _^ א' בירן , דן : 25 שנות חפירות בתל דן , תל אביב תשנ '' ב , _עמ' . 173 10 הנחת היסודות למקדש בשנה הראשונה לכורש 537 ) לפסה"נ ) בחודש השני מיוחסת הן _לששבצר ( עזרא ה טז ) והן לזרובבל ( עזרא ג ח-יג . _( יש להניח כי ששבצר עמד בראש פעולה זו , והסופר כן המאה הרביעית _לפסה"נ שערך את 'סיפור הקמת המקדש' _בילבל בין תיאור הנחת יסודות המקדש _ב 537 לפסה"נ ל'יום אשר יסד היכל ה" _כ 521 לפסה"נ ( ראה להלן , ליד הערה . ( 16 על מנת לעמוד על מצבם של בני ירושלים ב 537 לפסה"נ , יש לשים לב להבדל בין תחושות המבוגרים לשמחת הצעירים בעת הנחת היסודות למקדש : 'וכל העם הריעו תרועה גדולה כהלל לה' על _הוסד בית ה . ' ורבים מהכהנים והלוים וראשי האבות הזקנים אשר ראו את הבית הראשון , ביסדו זה הבית בעיניהם בכים בקול גדול , ורבים בתרועה בשמחה להרים קול . ואין העם מכירים קול תרועת השמחה לקול בכי העם' ( עזרא ג יאיג . ( בספר דברי הימים ב , ב טו , צוין שאף בימי שלמה הובלו הארזים מלבנון אל ים יפו . אין לדעת אם הכתוב בעזרא ג ז נועד להזכיר לקוראים את המסורת על אודות בניית בית המקדש הראשון על ידי שלמה , או שמא חל תהליך הפוך , כלומר : מכיוון שבעת בניית המקדש השני הובלו הארזים ליפו , הניח בעל ספר דברי הימים שכך היה אף בעת בניית בית ראשון . 12 ראה : חגי א ה-ו , י-יא ; ב טז-יט , זכריה ח ט-יג .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help