sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:323

ההנהגה העירונית מקומו ותפקידו של מרכז בארגון חברתי מדיני נקבע בעולם העתיק לפי שני דגמים . לפי דגם אחד , הוא דגם _ה'פוליס' היווני הקלאסי , המרכז העירוני הוא המדינה , ולפיכך אתונה היא _אטיקןה . לפי הדגם השני , הבירה היא רק מרכז שבו יושבות ההנהגה המדינית והנהלת המדינה . מה היה מעמדה של ירושלים במדינת יהודה ובקהילת יהודה ? מלבד ירושלים היו ביהודה ערים נוספות שלהן שלטון עירוני פנימי של 'זקני העיר ' , _' שופטים' _48 _שטח . התרבות החומרית , _עמ' 207-206 המשפט . הוא הוגבל על ידי החקיקה הכללית _'דתא די _מלכא' ( עזרא ז _כו , ( שחלה על כל נתיני האימפריה הפרסית . המשפט האוטונומי של הקהילה הוא 'דתא די _אלהך' ( שם , שם . ( שתי מערכות המשפט פעלו במשותף ובנפרד . לפי 'דתא די _מלכא' דנו בעבירות נגד השלטונות המרכזיים ; לפי ' דתא די _אלהך , 'תורת משה , _' 'תורת ה' אלהים' או 'התורה' דנו הדיינים שמינה עזרא בירושלים ובערים . ההנהגה האוטונומית של הקהילה טיפלה גם במערכת המסים . _דריוש הא' הנהיג מערכת מסים אחידה בכל רחבי האימפריה . כל הנתינים היו חייבים במס על הקרקע , אשר נקבע לפי שטח הקרקע המעובדת ופוריותה . המעשר נגבה מכל התוצרת החקלאית וכן מהתוצר התעשייתי ומהמסחר . כמו כן חויבו כל הסטךפיות _ב'מתנה' שנתית לשלטון המרכזי , ועל תושביהן הוטלו תשלומים לצורכי הסטרפיות וה'מדינות' והמנגנונים השלטוניים שלהן . ארתחשסתא הא' פטר את הקהילה _האזרחית המקדשית של יהודה מתשלומי מס אלה , והדבר מתאשר גם ממה שמספר יוסף בן מתתיהו ( קדמוניות יא , ז , , ( 297 שבגוהי פחת יהוד הטיל מס לא חוקי על היהודים . חברי הקהילה נתחייבו רק בתרומות למקדש , לפולחן ולמשרתיו : הכוהנים והלוויים , וכנראה גם בתשלומים לצורכי ההנהגה הפנימית של הקהילה . ראיה לכך בהדגשה החוזרת של נחמיה : 'אני ואחי לחם הפחה לא אכלתי , ' בניגוד ל'הפחות הראשנים אשר לפני הכבידו על העם ויקחו מהם בלחם ויין אחר כסף שקלים ארבעים' ( נחמיה ה יד-טו . ( ויתורו של נחמיה על ההיטלים על העם נחשב בעיניו כמעשה יוצא דופן , שבגינו הוא זכאי להיזכר לטובה אצל האל : _'זכרה לי אלהי לטובה כל אשר עשיתי על העם הזה' ( שם , פסוק יט . ( אבל ברגיל העם היה חייב ב'לחם הפחה . ' ראיה לאיסוף מס זה יש לראות אולי בטביעות החותם _'ירשלם' שעל ידיות כלים שנמצאו בירושלים , גזר , מצפה ( תל _אל נצבה , ( רמת רחל ומקומות אחרים בתחומי יהוד , ושיש לייחסם , לדעת רוב החוקרים , לתקופה שלאחרי נחמיה . נראה שבכלים אלה נאסף _'לחם הפחה' עבור הפחה שישב בירושלים . אם נזכיר שהאוטונומיה של הקהילה כללה גם את הזכות להחזיק בכוחות מגן עצמאיים , במערכת שיפוטית ובמקדש ומשרתיו , מסתבר שנהנתה משלטון פנימי רחב ורב צדדי , שמרכזו בירושלים . ירושלים היתה מרכז הקהילה . שם נתרכזו כל תחומי הסמכות של הקהילה ושם נערכו הפעולות המרכזיות שלה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help