sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:322

הבריתות הקדומות המיוחסות לימי בית ראשון ולפניו , החל בברית סיני : להגדיר את התנהגות העם כלפי אלוהיו , את חובותיהם וזכויותיהם של העוברים בברית , החותמים על האמנה : _'ללכת בתורת האלהים אשר נתנה ביד משה עבד האלהים ולשמור ולעשות את כל מצות ה' אדנינו ומשפטיו _והקיר ( נחמיה י ל . ( מכל המשפטים והחוקים המוטלים על חברי הקהילה מדגישה האמנה ארבע התחייבויות עיקריות : איסור נישואי תערובת , שמירת שבת , שמירת השמיטה , ומתן התרומה והמעשר לכוהנים וללוויים ( נחמיה י לא-מ . ( סעיפי האמנה מבטאים את שתי הבעיות העקרוניות של הקהילה : יחסי 'אנחנו' _ו'הם' — היחס בין חברי הקהילה לעולם הסובב אותם מבחוץ , והיחס בין כוהנים ללא כוהנים בתוך הקהילה . האמנה לא היתה הכרזה דתית מופשטת , אלא מדריך לאורח החיים וההנהגה של הקהילה ושל פרטיה . היא הבסיס החוקי לתביעות נחמיה לגרש את הנשים הנוכריות להבטיח את הכנסות הכוהנים והלוויים ולשמור את השבת ( שם י טו ואילך ; יג י ואילך . ( , לקהילה היתה סמכות מוחלטת בענייני דת ופולחן . השלטון המרכזי התערב רק בימי כנבוזי , כאשר נאסרה בניית המקדש , ובני התקופה גינו התערבות זו כבלתי חוקית ולא צודקת ( עזרא ד _כג ואילך . ( בדרך כלל תמכו שלטונות האימפריה בבניית המקדש ( עזרא ו ח , ( בפולחן ובמשרתיו ( שם פסוק ט ואילך . ( בוודאי היו השפעות חיצוניות , כגון השפעות דתיות של תורת זרתושטרא — ההדגשה על 'אל ה _שמיא' ( שם פסוק ט , ( הופעת תורת המלאכים ויסודות של דואליזם ; אבל אלה הן תוצאות של השפעות תרבותיות ולא תהליך של כפייה מצד שלטונות פרס על דת הקהילה ופולחנה . מה היו היחסים בין ראשי הקהילה האוטונומית לבין הכהונה הגדולה ? בתקופה הראשונה של הקהילה פעלו הכוהנים הגדולים מבית צדוק יחד עם המנהיגות הלא כוהנית מבית דויד ( עזרא ג ב ואילך ; ד ג ואילך ; חגי א א ועוד . ( לעומת זאת , בתקופה השנייה נזכרים הכוהנים הגדולים כמשתתפים רגילים באירועים שבהם היו חייבים ליטול חלק עיקרי , או כמתנגדים גלויים להנהגת הקהילה . הכוהן הגדול לא הוזכר כמשתתף בקבלת ההחלטה על ביטול נישואי התערובת , או _כנוטל חלק בארגון טקס הקריאה בתורה , וכיוצא באלה . לעומת זאת מודגש 'וימצא מבני הכהנים אשר השיבו נשים נכריות מבני ישוע בן יוצדק' ( שם י יח ) הכוהן הגדול , ונזכר כי לכוהן הגדול אלישיב ובני משפחתו היו קשרים הדוקים עם אויבי הקהילה ( נחמיה יג ד , כח _ועוד . ( תחום אחר שבו נהנתה הקהילה מאוטונומיה , אך לא מלאה ומקיפה כבתחום הדת והפולחן , היה _46 אמנה זו היא המשך של המסורת _הדתית המדינית הקדומה של הברית , מיסודותיה של דת ישראל . אבל בעוד שהבריתות הקדומות של ימי בית ראשון נכרתו _בץ העם לאלוהים , הרי האמנה נכרתה בין בני הקהילה לבינם _, בלי להתייחס ישירות לאלוהים . ואפשר שכבר בני הדור הכירו בהבדל עקרוני זה ולכן לא השתמשו במונח _'ברית' אלא קראו לה 'אמנה . ' בעוד שבעבר כרתו מנהיגים כמשה ויהושע את הבריתות עבור העם , הפעם חתמו נציגי הקהילה על האמנה . וראה : _^ _. ? _611111 , _-ט _6 _א _1 _/{ _1 _x _6 _/ _1 _76510 _* 16 _/ 11 _ז 811 _/ 1 ( 165 x 116010 _^ 16 1 _/ , _* 61 ( 1 , _* _7116 _מ 61 _י 32 _# _. _- _, _\ _1 _. _\\ _. קק 1969 , _ת 1 _^ _6 _^ _110116 _מ 16 _ת _1116 01 ( 1 _76813 _מ _1 _0 _/ _01301 _1 _מ _13 _ז _. _00 _^ _6 קק , _7 _. _40 _. _5 _, 90 ( 1970 ) , _י _631 _6351 _א _1 _מ _016 _מ _^ _! _" _£ _0 _/ _1 _( _1 _1116 _ _§ 61 , _# _מ 11 ז _\ _16 . _ס . _א _1 184-203 ; _1 . _ז _10110 _ז 01 _16 _§ _111 _/ ז _1 _* _465 _$ _10 _} _1 _: _7 _) _16 _6 _£ _* _0 _/ _101 _800 25 _$ _. _. קק _4 1976 , _מ 1 : _47 0 / _1116 _1810611 _( _6 _£ _1 _/ _18 _* _, _1 _, _11 _ק _111 < _1318 _מ _1110116006 0 _מ _1131113 י , 811 . _811 _^ _6 _( _1 _, י _0 . _£ . _ץז _€6111 _\ _1 _נ _< _מ _7 8 . _0 . 5 . _10 _8600 _זט _1 _מ ( _0 ( 18 . ) , _? _115106 _מ _^ _618161 _מ _03 _^ _168 _311 ( 1 _1 _.. _? _1 . _ס 11 < _1 _§ 6 _\*/ . ל _11 _מ 308-325 _€0 _^/ _-1 _^ _6 _1111110 _^ 0 / _. _114401301 _, _1 , _03 _. קק 1984 ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help