sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:321

השלטון האוטונומי של הקהילה הקהילה האזרחית המקדשית במדינת יהודה נהנתה מאוטונומיה פנימית נרחבת למדי , ולה שני יסודות : היסוד החיצוני , שכלל את הסמכויות והזכויות שקיבלה מהשלטונות הפרסיים ; והיסוד הפנימי , הוא האמנה שנכרתה בירושלים בשנת 444 לפסה"נ . טעמה ומטרתה של האמנה היו כשל _0131 _58 _מ 611 . 11 , 24 _311 _( _1 _1116 _? _10 _^ _1 _אי _, _67 _. _11611261 _, _י _11 _ט _1686111311 _\ _' 6 31 1116 ? _6151311 _£ _0 _) _' _31 _€0 ק _1 _* 6 109-119 _. קק 16 , 8 ( 1994 ) , _ץ _} 110 ( 6 _ק 71 ( _111561 _* _39 ויינברג , הקהילה _האזרחית המקדשית , _עמ' _40 . 136 שטרן , התרבות החומרית , _עמ' 200 ואילך ; אביגד _, _בולות וחותמות , _עמ' כג-כח . _41 _מ 0 _$ _מ _168510 _קת 1 _7 _\* _0 _863111 _ז _016 0 _אי 611 , _/ 1 . _\ _111131 ( , 1 _י 3 _\ _א 61 ; 1 . _. ק , _16 _* _0111 _, 21 ( 1989 ) , י ? _01160 _' , 1 £ _. _[ , י _18 _ז _110 _קת _50 _מ 1 _ץ _161 _ז _8 _0 _? _501116 _? _0 _ח 1 _מ 163 _כ ) י 45 _. ק 46 ( 1996 ) , _42 _י' _נוה בתוך : עונת החפירות החמישית בתל חרסים ( נחל ברקאי ) _, 1994 תל אביב , 1995 _עמ' . 49-47 _43 1 . _0 . _? _0 _^ _161 , 7 ) 160 _)^ _10110 _16150 _) _101 _^ _011165 _112 1 _116 _\> 16 _^ : _\ _€0111 _$ _01011 _\ 6 _8114 _^ _, _ח 6 _ו _10 _ו _6 335 , 345 , 336 ; _8 _. _23 _( _101 _£ _, _. קק _0 _/ _71 _? _5116 _# _1614 1988 , _ח _0 _ק _1 _) _110 _ח _7116 _? _16- _116116111511€ _151 _( _161116 _6 1988 , _מ _\ _' _6 _ט _4 _? _105 _^ _0 _^ _10 _^ _, _( _016 _, 28 ) , _^ _6 _ח 399 , 400 , 403 , 418 , 422 _0 _. קק _** אבל ראה להלן , _עמי . 384-383 _45 _101-80 ) _161 _ח _^ _3 01 _1 _( 0 _ז , 1 _£ _x _^ _0 _^^^^ _0 _מ _. ¥ . _^ 11310 ק ( _86080115 1961 011 ( 1 1962 ) , _110013 1964 , ; 120 וראה להלן , _עמ' . 384 רמזים להבחנה בין השלטון האוטונומי הקהילתי לשלטון הפרסי — שלטון ה'מדינה' — נמצא בכתוב בנחמיה יא _כד : 'ופתחיה בן משיזבאל מבני זרח בן יהודה ליד המלך לכל דבר לעם _/ יש לשער שפתחיה לא היה נציג הקהילה בחצר מלך פרס , אלא פחת יהוד בימי נחמיה ; בעוד שנחמיה היה פחה , כלומר מנהיג הקהילה . במינוח של התקופה , המילה 'עם' כאן אינה מציינת את חברי הקהילה _האזרחית המקדשית בלבד , אלא גם את _ה'הםי , האנשים שמבחינה אתנית ותרבותית לא היו זרים לגמרי _ל'אנחנר — ולחברי הקהילה האזרחית המקדשית עצמה . במינוח המדיני של המקרא , הצירוף _' על יד + _תואר' מציין את מי שפועל — או את הפעולה — בשם ובסמכות של הנושא בתואר ( דברי הימים א , יח יז ועוד ;( כאן הוא מציין את הפועל בשם מלך פרס ובסמכותו . פתחיה התייחס על בית אב קדום ומכובד בקהילה ; מינוי של איש נכבד כזה לפחת יהוד עולה בקנה אחד עם מדיניות מלכי פרס , למנות כפחות תושבים מקומיים מהאצולה המקומית , כגון סנבלט וצאצאיו בשומרון וטוביה בעמון . מערכת הפלכים 111 _< _11 ) ק ) — יחידות _טריטוריאליות מינהליות — המוזכרת ברשימת בוני החומה ( נחמיה ג ט , יב _וכו , ( _' היתה חלק מהמינהל של _'מדינת' יהוד , לא של הקהילה האזרחית המקדשית . אילו היתה חלק מהמערכת הקהילתית , אזי שר חצי פלך בית צור לא היה יכול להתחמק ללא גינוי מהשתתפות בבניית החומה ( שם פסוק טז . ( התאריך של חותמות _'יהד' ( _בגירסותיהן השונות , ( שהן משל שלטונות _'מדינת' יהוד , עודנו שנוי במחלוקת , אבל הדעה הרווחת היא שהן ממה שהגדרנו למעלה כתקופה השנייה של שלטון פרס ביהודה . נראה שרוב האנשים ששמותיהם מופיעים על חותמות יהוד : אוריו , חננה ( היא חנונה , ( יהועזר , אחזי , אלנתן ואולי גם 'יאז _ברישב / ' יהוד , ' 'לחנונה / יהוד' - היו יהודים . הם ובגוהי היו פחות יהודה אחרי פתחיה בן משיזבאל . אולי אפשר לשער שמקום מושבו של פחת יהוד היה במצודה הפרסית שנחשפה ברמת רחל , שם נמצאו רוב חותמות _'יהוד . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help