sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:319

מוסדות הקהילה לאור הסכנה לקהילה מאויביה , נחמיה אירגן מקרב חברי הקהילה כוח מגן צבאי ( נחמיה ד יא-יז : ( ' ואצוה את _חנני אחי ואת חנניה שר הבירה על ירושלם ... והעמיד משמרות ישבי ירושלם איש במשמרו ואיש נגד ביתו' ( שם ז ב-ג . ( מלבד המיליציה הקהילתית היו ביהודה חילות מצב פרסיים , כגון בלכיש וערד ; בכוחות אלה שירתו כנראה גם יהודים , אולי אפילו חברי הקהילה . אין להניח שחיל המצב הפרסי היה כפוף לפחה של הקהילה היהודית . מסתבר שהיו ביהודה שני כוחות _31 _אביגד , _בולות וחותמות , _עמ' ה-ו ; וראה להלן _עמ' . 384 _32 _ו"נברג , הקהילה _האזרחית המקדשית _, _עמ' _33 . 121 -119 ויינברג , _הכרוניסט , _עמ' . 99-98 _•* _16111 _< _1 _00010 _x _1 _' , _ת _1110 _^ _01136 י 62-64 _* _:. _* _10 _§ _11111 _< _1 , _. קק _16 _811 * _11165 , 1 ( 1991 ) , ק _1 _ח 6 _י _860011 ( 1 7 _35 י' נוה _, _'האוסטרקונים הארמיים מתל _ערד , ' י' _אהרוני , כתובות _ערד , ירושלים תשמ '' ו _, _עמ' . 186 185 השימוש בהם אינו אינטנסיבי כמו בתיאור של מעמד הקריאה בתורה , המדגיש כי קראו את התורה ... ' לפני הקהל מאיש ועד אשה וכל מבין לשמע ' , ' ויקראו בספר בתורת האלהים מפרש ושום שכל ויבינו במקרא' ( נחמיה ח ב , ח ועוד . ( שימוש אינטנסיבי זה בא להדגיש את השכלתו של הקהל הנאסף , ואת ירושלים כמרכז הבינה וההשכלה . להשקפה זו היתה אחיזה במציאות . בירושלים התרכז חלק גדול מן האינטליגנציה של הקהילה : הכוהנים ; הלוויים , שעליהם נאמר : _'והלוים מבינים את העם לתורה' ( שם ח ז , ( וסופרים כדוגמת בעל החותם 'לירמי / הספר . ' בירושלים פעלו אחרוני הנביאים , חגי , זכריה ומלאכי ; מעט מאוחר יותר נתחברו בה מגילות שיר השירים וקוהלת , וכנראה גם חיבורים אחרים . מסתבר , אפוא , שירושלים היתה המרכז התרבותי והרוחני של הקהילה בתקופת פרס . מרכזיותה של ירושלים נבעה גם מכך שהיתה מושב המינהל האוטונומי של יהודה . בראש המינהל עמד הפחה , שנתמנה על ידי מלך פרס . על ידו נזכרים שרים , חורים וסגנים . מבדיקת הסמנטיקה וההקשר שבהם מופיעים מושגים אלה עולה שבמינוח החברתי המדיני של הקהילה , השרים הם ראשי בתי האבות ומנהיגי האיגודים המקצועיים שלה ( כוהנים , לוויים , שוערים , נתינים , צורפים , רוכלים ;( רק לעתים נדירות הם פקידי המינהל הפרסי . המונח 'חורים' מציין את ציבור ראשי בתי האבות ככלל , או בעלי השפעה בקהילה , אף שאינם בעלי תפקידים מוגדרים . _ה'סגנים' היו כנראה פקידים בהנהלת המקדש , היות שלדברי נחמיה הם האשמים בכך שהלוויים לא קיבלו את המעשר : 'ואדעה כי מניות הלוים לא נתנה , ויברחו איש לשדהו הלוים _והמשדרים עשי המלאכה . ואדיבה את הסגנים ואמרה : מדוע נעזב בית האלהים' ( נחמיה יג י-יא . ( עם פמליית הפחה נמנו הנערים , הם נערי הפחה ( זיקתם לפחה מוכחת מכך שנחמיה קורא להם תמיד _'נערי' ( שם ד יז , ועוד . ( נעריו של נחמיה השתתפו בבניית החומה ואף בהגנת העובדים : 'חצי נערי עשים במלאכה וחצים מחזיקים והרמחים המגנים והקשתות _והשךינים' ( שם ד י . ( אפשר לשער ש'נערים' היו כוח מגרס מתוך הקהילה , ששירתו את הפחה כשומרי ראש והיו הכוח הצבאי של הקהילה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help