sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:318

מעמדה של ירושלים בקהילה ירושלים לא היתה העיר היחידה בקהילה . המקורות המקראיים והארכיאולוגיים מעידים על כחמישים ערים ביהודה ובבנימין , ביניהן ערים בצורות בעלות אוכלוסייה לא קטנה , המנהלות חיי כלכלה פעילים . אבל לירושלים היה מקום מיוחד בין ערי הקהילה , והיא היחידה שנקראה _'קדש' ( נחמיה יא א , יח , ( ביטוי מובהק למעמד מיוחד של קדושה בלשון המקרא . ביטוי זה משקף את המציאות ואת ההכרה בירושלים _כבמרכז הפולחני והדתי של יהודה . אבל זה לא היה התפקיד היחיד של ירושלים , אולי אפילו לא תפקידה העיקרי . בתיאור של מעמד קריאת התורה _מצינו שימוש אינטנסיבי וחריג בפעלים מן השורש בי '' ן ובשם העצם המופשט ' בינה , ' המציינים במקרא את התבונה , הפעילות השכלית של האדם ושל האל בתיאורים אנתרופומורפיים . פעלים משורש _בי"ן והמילה 'בינה' אופייניים לספרות החכמה , אבל אפילו שם _28 ויינברג , העיר . _101- ז _11 _חז _16 _י 5 X 11 _( 116 $ _111 _1 _x _^ _1 _X _1001 , _ת 01 __ _^ 111 _§ _1 _מ _§ _6168 _* 1 _^ _011 _( _10 _מ 1 , _86111616 ) ' , _1 _. _08 _;\ _, _ץ _0 _$ 39-42 _. קק ; 1970 , _י''ש ליכט _, 'קדש , קדוש , קדושה , ' א '' מ _, ז , _עמ' . 62-44 _1 _) _13 _)' , _?} _16 1 _/ _1161160 X 1101 _110 _( 11 _( 10 _/ 1 171 _* _ץ _11 _י _& _8 _.. _^ _. _\\ _מ 11 ץ _^ _X _( _824 _\ _¥ _, 135 ) , 86 _ז _^ _6 _זז _^ _€ 01 ( 1 _765 _X _^ 142-145 _. _קק _6 _* _' _\ _0 _± 1974 , _א ואשביעם _באלהים : אם תתנו בנתיכם לבניהם ואם תשאו מבנתיהם לבניכם _ולכם' ( שם יג כה . ( עם זאת , נחמיה לא ניצל את סמכויותיו הממלכתיות ולא נקט נגדם אמצעים חריפים כפי שעשה עזרא . הסיבה לכך נעוצה , כנראה , באווירה השונה ששררה בקהילה בסוף ימי נחמיה ובמעמדם הרם של חלק מנושאי הנשים הנוכריות , כולל חוגי הכהונה : 'ומבני יוידע בן אלישיב הכהן הגדול חתן לסנבלט החרני' ( שם פסוק ח . ( יחד עם זאת , הוא פעל נגד אותו חתן של סנבלט 'ואבריחהו מעלי ... וטהרתים [ את הכוהנים ] מכל נכר' ( שם , פסוקים כט , ל . ( ברם , הצלחתו היתה ככול הנראה מוגבלת , והצטמצמה לחוגי הכהונה , שטהרתם היתה החשובה ביותר . שתי מגמות מנוגדות התרוצצו בקהילה ובירושלים : מצד אחד , תחושה של אחדות , המבוססת על יסודות _אתניים לשוניים , דתיים ותרבותיים , היסטוריים ומדיניים ; ומצד שני , פיצול על רקע כלכלי חברתי . תחושת האחדות באה לידי ביטוי בולט בטקס של קריאת התורה בירושלים , בשנת 444 לפסה"נ : ויאספו כל העם כאיש אחד אל הרחוב אשר לפני שער המים ... ויביא עזרא הכהן את התורה לפני הקהל מאיש ועד אשה וכל מבין לשמע , ביום אחד לחדש השביעי . ויקרא בו ... מן האור עד מחצית היום נגד האנשים והנשים והמבינים , ואזני כל העם אל ספר התורה ( נחמיה ח א ואילך . ( במאורע מרכזי זה היתה מעורבת הקהילה כולה , והוא שימש כהכנה להכרזה על האמנה . ירושלים שימשה כאן כמרכז הקהילה וכמקום שבו באה אחדותה לידי ביטוי מובהק .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help