sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:317

צריכה להיות ארגון שוויוני במידת מה ; או שמא תהיה חברה לא שוויונית , שיש בה פערים כלכליים בולטים ולפיכך גם פיצול _כלכלי חברתי חריף ? נחמיה הכריע לטובת האפשרות הראשונה . הקהילה האזרחית המקדשית הושתתה על משטר בתי האבות , שהגביל את הפיצול הכלכלי החברתי ; עובדה זו , בצירוף האיום מבחוץ שהצריך ליכוד חברתי , חייבה את עיקרון השוויוניות . הדרך לתיקון הפערים בקהילה היתה להפעיל את חוק השמיטה העתיק , שביסודו נטייה שוויונית . נחמיה רב עם העשירים , ששיעבדו את שדות אחיהם העניים וכבשו את בניהם ובנותיהם לעבדים : _'ואריבה את החרים ואת הסגנים , ואמרה להם : משא איש באחיו אתם נשים ! ואתן עליהם קהלה גדולה . _ואמרה להם : אנחנו קנינו את אחינו היהודים הנמכרים לגוים כדי בנו , וגם אתם תמכרו את אחיכם ונמכרו לנו ' ? ( שם ה ז-ח . ( דרישת האסיפה הגדולה היתה : 'השיבו נא להם כהיום שדתיהם , כרמיהם , זיתיהם ובתיהם , ומאת הכסף _והדגן , התירוש והיצהר , אשר אתם נשים בהם' ( שם פסוק יא . ( לחצם של נחמיה והאסיפה נשא פרי , והחורים והסגנים התחייבו : 'ויאמרו : נשיב , ומהם לא נבקש , כן נעשה כאשר אתה אומר' ( פסוק יב . ( מחלוקת פנימית עזה פרצה בקהילה , ובייחוד בירושלים , סביב שאלה עקרונית אחרת _: היחס בין הקהילה למתנגדיה מבחוץ , שהיו להם תומכים ובעלי ברית מבפנים , וביניהם הנביאים ( נחמיה ו ז , יד . ( התנגדותם של הנביאים למדיניות נחמיה והקהילה נבעה , כמשוער , מכמה סיבות . סיבה אחת היתה אולי השקיעה הכללית של הנבואה ודחייתה על ידי הקהילה ; סיבה אפשרית אחרת היא אי התגשמות חזון הנביאים האחרונים על שלטון הכוהנים הגדולים , או על השלטון המשותף של בן צדוק ובן דויד ( זכריה ו יד ועוד . ( גם הכוהנים הגדולים , אלישיב ויוידע , תמכו בגלוי באויביה העיקריים והמסוכנים ביותר של הקהילה : סנבלט פחת שומרון וטוביה פחת עמון ( שם יג ד , כח ועוד . ( לבד מכך , גם _'מךבים חדי יהודה אגרתיהם הולכות על טוביה ואשר לטוביה באות אליהם , כי רבים ביהודה בעלי שבועה לו ... גם טובתיו היו אמרים לפני ודברי היו מוציאים לו' ( שם ו יז-יט . ( נראה שבואו של נחמיה , בעל הסמכות הממלכתית , איים על מעמדם של הכוהנים הגדולים ושל רבים מנכבדי יהודה וירושלים . לא פחות מכך פגעו בהם ובנכסיהם דרישות נחמיה לשמוט את חובות העניים ולהחזיר להם את רכושם ואת בניהם שנשתעבדו להם . ייתכן גם שדרישתו להתבדל מ'גויי הארץ' ( עזרא ו _כא ) פגעה בעשירים מבחינה כלכלית . מסתבר שבמשך הזמן נתגבשו אינטרסים כלכליים וחברתיים משותפים לחוגי המנהיגים בקהילה ובמדינות השכנות . הקשרים עם השכנים נתעצמו ונתחזקו בנישואי תערובת . מאמצי עזרא לבטל נישואים אלה עלו בתוהו , ונחמיה התלונן : 'ראיתי את היהודים השיבו נשים אשדודיות , עמוניות , מואביות , ובניהם חצי מדבר אשדודית ואינם מכירים לדבר יהודית' ( נחמיה יג כג-כד . ( נחמיה החליט לנתק את קשרי הנישואים הללו , במסגרת ההיבדלות מגויי הארצות . ראשית הוכרזו צום ומספד בעשרים וארבעה בתשרי : יויבךלו זרע ישראל מכל בני נכר' ( שם ט ב , ( ולאחר מכן נאסר הדבר באחד מסעיפי האמנה : ' ואשר לא נתן בנתינו לעמי הארץ ואת בנתיהם לא נקח לבנינו' ( שם י לא . ( אלא שבכך לא היה _די , ונחמיה הסתכסך עם נושאי הנשים הנוכריות : 'ואריב עמם ואקללם , ואכה מהם אנשים , ואמךטם , _27 : _ץ _> _1160 _ן _. _^ _. ? _64618611 , _91 _61 _15106111€ ? 10 _ס _} _16 ( _1€ _11 _( _610 _( _1116 _011 ( 1 ק 8 ( _11 ( _1163 _111 _061 _<( _610- ? 10 _134 _¥ _. _. קק _1€165 _, _\ _11 $ _501113 1977 , _ח _€1110

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help