sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:316

פיצול חברתי ההרכב החברתי המקצועי של האוכלוסייה הוליד ניגודים חריפים בקהילה כולה ובייחוד בירושלים . נוצר _אי שוויון כלכלי , שהתבטא בריכוז הקרקעות בידי המשפחות העשירות ובעלות ההשפעה _ובהתדלדלות של משפחות אחרות , עד כדי שיעבוד בניהן ובנותיהן לעשירים : 'ועתה כבשר אחינו בשרנו בבניהם בנינו , והנה אנחנו כבשים את בנינו ואת בנתינו לעבדים , ויש מבנתינו נכבשות ואין לאל ידנו ושדתינו וכרמינו לאחרים' ( נחמיה ה ה ואילך . ( כאן עלתה בעיה עקרונית : האם הקהילה ירושלים על ידי ש'הפילו גורלות להביא אחד מן העשרה לשבת בירושלם עיר הקדש ותשע _הידות בערים' ( נחמיה יא א . ( הפלת הגורלות היתה חיקוי לעיקרון של חלוקת הארץ בגורל לשבטים ( במדבר כו _נה ואילך ; יהושע טו א ואילך , ( בין שהדבר היה בגדר עובדה היסטורית בין שהיה תפישה _היסטוריוגרפית דתית מופשטת . בין כך ובין כך , ההיתלות בעיקרון הגורל , שהוא התגלות האל , מעידה על המשמעות החשובה שייחסו נחמיה ובני דורו לסינאויקיזם של ירושלים . לפי הנתונים שברשימת תושבי ירושלים אחרי הסינאויקיזם ( נחמיה יא ד-יט , ( הם מנו 3 , 044 גברים ; מכאן שישבו בה 15 , 000-12 , 000 נפש . אבל מספר זה אינו מתיישב עם המספרים העולים מהנתונים הארכיאולוגיים . רשימת היושבים בירושלים מאפשרת לברר גם את ההרכב החברתי והמקצועי של אוכלוסי ירושלים . אוכלוסיית ירושלים נחלקה , כמו כל הקהילה האזרחית המקדשית , לשתי קבוצות חברתיות מקצועיות גדולות : סגל המקדש והאחרים . בקבוצת סגל המקדש שלטו הכוהנים : 1 , 192 גברים , שהתייחסו על חמישה בתי אבות עתיקים ומכובדים , כגון בני צדוק , יהויריב , פשחור ואמר . מספר הלוויים והשוערים היה קטן יותר : 284 לוויים ו 172 שוערים . גם בין הלוויים היו צאצאים למשפחות מכובדות , כגון בני חשביה ובני אסף , שמוצאן בימי בית ראשון . מלבדם היו גם לוויים ושוערים שלא יכלו להתפאר במוצא כזה . גם בקבוצה _הלא כוהנית היו בתי אבות ממוצא קדום , כגון בני שפטיה מבני פרץ , ועוד . לא פחות מסובך היה ההרכב המקצועי של תושבי ירושלים . לבד מהכוהנים והלוויים התגוררו בירושלים _'שרי העם' ו'ראשי האבות , ' שהיו כנראה פקידי ההנהלה האוטונומית של הקהילה . היו סופרים שלמדו את מקצועם בבתי ספר מקומיים . אבל הרוב הגדול של האוכלוסייה הירושלמית הלא כוהנית היו חקלאים : איכרים וכורמים , ובעיקר אומנים וסוחרים , שהשתתפו בפועל בהקמת חומות ירושלים ( נחמיה ג ח , לב ועוד . ( אמנם , ירושלים לא היתה מרכז מסחרי גדול ופעיל , כפי שהיו ערי החוף של ארץ ישראל . אף על פי כן , גם בירושלים נמצאו חרסים של כלי יבוא מיוון ומארצות אחרות , מטבעות מיוון וחפצי יבוא אחרים , המאששים את דברי נחמיה : 'והצרים ישבו בה , מביאים דאג וכל _מכר ומוכרים בשבת לבני יהודה _ובירושלמי ( שם יג טז . ( _24 ויינברג , הקהילה האזרחית המקדשית , _עמי _1116 _25 . 48-42 _מ _06 _0 _( ¥ _61111 _^ 1 _מ _18- 01 . £ . _031161 _, _" _1116 ? 10 _\ _' 1 _ס _188 111 8116 _ז _411 _מט ? _081-8 x _1110 _? _6110 _± _80 _1 _> _16 _ןזז , _5600 _^ _76 י _11 _') ק _10 _§ _13 ת _6 _כ 1 _^ _מ _3 _מ _110 ט 134-135 _1111 _> _. קק _511 _<< _11 _£ 5 , 2 ( 1994 ) , _י שטרן , התרבות החומרית , _עמ' 138 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help