sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:315

אוכלוסיית העיר העיר היתה גדולה מדי והאוכלוסייה מועטת : 'והעיר רחבת ידים וגדולה והעם מעט בתוכה ואין בתים בנוים' ( נחמיה ז ד . ( כדי למלא את הפער ולאכלס את ירושלים בהתאם לגודלה פנה נחמיה אל הסינאויקיזם - העברת חלק מהאוכלוסייה הכפרית אל העיר . נחמיה הגשים את הסינאויקיזם של _22 ויינברג , הקהילה _האזרחית המקדשית _, _עמ' 107 ואילך . _23 י '' פ ויינברג , לידת ההיסטוריה : החשיבה _ההיס טורית במזרח הקרוב באמצע האלף הראשון לסה _'' נ _, מוסקבה , 1993 _עמ' 37-36 ( רוסית . ( בתחילה חלק ממדינת שומרון , ורק באמצע המאה הה' לפסה"נ נעשתה למדינה עצמאית . במשך כל תקופת שלטון פרס נשמרה הבחנה עקרונית בין מדינת יהוד ( ולפני כן מדינת שומרון ) לבין הקהילה _האזרחית המקדשית של היושבים בה . נראה שתוארו של נחמיה מאשש השערה זו . נחמיה מגדיר את עצמו כ'פחם בארץ יהודה' ( נחמיה ה יד , ( בעוד שהתואר _'פחה' נסמך תמיד לשם הארץ , כגון ' תתני פחת עבר נהרא , _' הרי הצורה 'הפחה שלהם' ' ) פחם בארץ יהודה' = הפחה שלהם בארץ יהודה ) מלמדת על ארגון חדש : נחמיה לא היה הפחה של מדינת יהודה , כי אם של הקהילה _האזרחית המקדשית האוטונומית שבה . ואכן , כל פעולותיו של נחמיה היו קשורות בקהילה ולא במדינה כולה . הוא הדין גם באשר לבניית חומת ירושלים . מפעל זה אמור היה לשנות לחלוטין את מצבה ומשמעותה של הקהילה בעולם שמסביב , ואת מעמדה של ירושלים בקהילה . בבניית החומה השתתפו כמתנדבים כל חברי הקהילה — לא רק תושבי ירושלים המעטים , אלא בעיקר תושבי הערים _האחרות : גבעון , מצפה , בית צור ועוד . השתתפותם הפכה את בניית חומת ירושלים ממעשה מקומי לפעולה משותפת של כל הקהילה . חיזוקה של ירושלים הביא לידי שינוי בתפקידה של ירושלים בקהילה . תופעה יוצאת דופן בבניית החומה היא מספר השערים הגדול : שער הצאן , שער הדגים , שער הישנה ועוד . ריבוי השערים לא היה נחוץ לצורכי תחבורה או הגנה , אלא משיקולים אחרים . רמז לכך — במספר שערי ירושלים בתוכנית השיקום של יחזקאל , שהוא כמספר שבטי ישראל ( מח ללח . ( בכל המזרח הקדום היה השער אחד הביטויים הסמליים של העיר , הקשר בינה לבין העולם שמסביב , וביטוי לעושרה ועוצמתה . השלמת בניית החומה נחשבה סימן להצלחה ולחסד אלוהי . כך נראו הדברים גם בעיני אויבי הקהילה , כפי שפירשם נחמיה בדבריו _: 'ויהי כאשר שמעו כל אויבינו ויראו כל הגוים אשר סביבתינו ויפלו מאד בעיניהם , וידעו כי מאת אלהינו נעשתה המלאכה הזאת' ( נחמיה ו טז . ( לפי גודל חשיבות המעשה נחנכה החומה בטקס דתי ( שם יב כז-לד , ( בדומה לחנוכת המקדש ( עזרא ו טז-יח . ( החומה והמקדש — שני מבנים שונים כל כך במהותם ובתפקידם — היו בעלי משמעות שווה בעיני בני הקהילה ותושבי ירושלים . המקדש היה הבסיס הדתי הציבורי של הקהילה ; הוא אשר הגדיר את מעמדה של ירושלים כמרכז הדתי הפולחני של הקהילה . החומה חיזקה את הבסיס המדיני של הקהילה והגדירה את מקומה של ירושלים כמרכז המנהלי של הקהילה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help