sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:314

נחמיה עזרא ונחמיה היו שונים מאוד מצד מוצאם ומעמדם . עזרא נמנה עם שושלת הכוהנים הגדולים מבני צדוק , ואילו נחמיה נמנה כנראה עם צאצאי משפחות האצולה של יהודה . עזרא החזיק בתפקיד הצנוע של סופר , ואילו נחמיה היה חצרן , בעל מעמד רם ומקורב אל המלך - 'משקה למלך' ( נחמיה א יא . ( מעמדו הרם של נחמיה הקנה לו אפשרויות פעולה שלא היו לעזרא . עזרא ונחמיה היו שונים גם באופיים . בזיכרונותיו מצטייר עזרא כאדם חסר סבלנות וסובלנות , כמי שאינו יודע להתפשר . נחמיה החצרן , מעצם תפקידו , היה טיפוס שונה : סבלן , פשרן ומדינאי גמיש , אך גם יודע לעמוד על שלו . כל אלה היו תכונות הכרחיות לזמנו ולתפקיד שביקש למלא . נחמיה לא עלה ארצה בראש קבוצת עולים , אלא בליווי גדוד צבא פרסי , ובידו איגרות וצווים מלכותיים לפחות עבר נהרא . תפקידו היה לקומם את ירושלים ולבצרה ( נחמיה ב ה ועוד . ( משימתו נראית מוגבלת , אבל בתנאי אותו הזמן ובעיני בני תקופתו נראה דווקא תפקיד זה הכרחי וחיוני , ובעל התפקיד נחשב ביותר . זאת לדעת , כי קיום עיר מבוצרת כמרכז נחשב חיוני לארגון מדיני . גם שבני יהודה הבינו זאת , ולכן , עוד בטרם החל נחמיה בפעולתו , כבר משך אליו את התנגדות השכנים : סנבלט החורוני , פחת שומרון ; טוביה _'העבד העמוני , ' שהיה כנראה פחת עמון ומוצאו מאצולת יהודה ; וגשם הערבי , שליט עצמאי למחצה בדרומה של ארץ ישראל . בעוד שבשלב הראשון של שיבת ציון פנו אויבי השבים בתלונות אל שלטונות האימפריה הפרסית , הרי שעתה , באמצע המאה הה' _לפסה"נ , לא נקט אף אחד מהצדדים — לא האויבים ולא נחמיה עצמו — אמצעי זה , אלא הכול שאפו לפתור את המחלוקות בכוחם הם . זו עדות לא רק להיחלשות השלטון הפרסי המרכזי , אלא גם להתחזקות מגמת הביזור באימפריה הפרסית , ויותר מכך להתחזקותם של הארגונים המדיניים בתוך הממלכה , והתעצמות ההכרה העצמית שלהם , ובתוכם של הקהילה _האזרחית המקדשית של יהודה . יש סבורים שהיתה זהות בין _'יהודה' לבין הקהילה היהודית ביהודה , ושהחל בתחילת השלטון הפרסי היתה יהודה מאורגנת כ'מדינה' בתחומי האימפריה הפרסית , ומנהיגיה של הקהילה היהודית למן ששבצר וזרובבל היו פחות יהודה . אבל יש מקום גם לסברה אחרת , והיא שיהודה היתה _20 ב' מזר , 'בית טוביה , ' כנען וישראל , _עמ' ; 290-270 _8 _0 _/ _1116 _מ 110 ק _5011 _מ _1310 1 _ת _3 _ץ _\ _ו _. _י 1-9 _? _# _* _0601 _^ _7 8 . _0 . £ . / 10 _/ 11 3 _^ 01111 _. _4133 1 . _1 _* _31 > _1110 _\\ _' _112 , _. קק £ 5 , 15 ( 1956 ) , א , _. _1 י 1 ק _£ _§> _' _מ _$ 1111116 1 _4 _1116 ? 0111- _21 _ת _110 _3 ק 1 _מ _£ 7116 ? _61-81311 י _£ . _81001 _, _1116 _מ _1031 _31111 _800131 _/// _5 _( _01 _^ _0 _/ ? _316811116 1 _3 _\ _' _168 3116 . 1 _. _? _101161- _ס _^ _. _0 _. , י 10 _( 1 ? _0151311 ? 61 _, _11 , _זז 0 / _. _11111015 _? _ךז 0 _ז 1 ( _1 _$ _6 _111 _$ _ז _1 _\) _זז 1 ( 6 ( _18 . ) , _€ < _1 _ז _8161 70-87 _. קק _^ _80 1984 , _חכ _1 _ת _€31 השיקום של יחזקאל , מחד גיסא , הכרזת כורש ותיאור העליות הראשונות , מאידך גיסא — כל אלה עוסקים בירושלים : תשומת הלב מרוכזת בלבדית בירושלים ובמקדש , על פי האידיאל התיאוקרטי . אמנם , גם ספר עזרא מדגיש את מרכזיותה של ירושלים ואת חשיבותה ( עזרא ח לא , לב _ועוד , ( אבל ירושלים כבר אינה המקום היחיד שעליו מדובר בספר . קיימות גם יהודה ואף בנימין ( עזרא י ז , ט ועוד . ( התחזקה ההכרה כי ירושלים איננה כל הקהילה , ולא כל הקהילה היא ירושלים . עלתה שאלת מקומה של ירושלים בקהילה . שאלה זו נעשתה אקטואלית בימי נחמיה , שעמד בראש הקהילה במשך כשלושים שנה 413-445 ) _לפסה''נ . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help