sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:313

השקפתו של עזרא עצמו , או של בעל ספר עזרא , 'עבדים אנחנו ובעבךתנו לא עזבנו אלהינו _ויט עלינו חסד לפני מלכי פרס לתת לנו מחיה לרומם את בית אלהינו ולהעמיד את _חרבתיו ולתת לנו גדר ביהודה _ובירושלמי ( עזרא ט ט . ( אף חבר בקהילה לא פקפק בצורך _ב'גדר' בינה לבין השכנים ; השאלה היתה , מה צריך להיות גובה ה'גדר' ומה תפקידה . לפי תפיסת עזרא , תפקידה של ה'גדר' לחצוץ ולחסום לגמרי את המעבר בין 'העם' ל'עמי הארצות . ' גירוש הנשים הנוכריות היה אמור לשמש אבן פינה בהקמת ה'גדר . ' על כך מעידים הצורה שבה נתקבלה ההחלטה בעניין הנשים הנוכריות ואופן הגשמתה : מנהגי אבל ותפילה המתלווים לפעילות בעלת אופי דתי ( עזרא י ו ;( נערכת אסיפת עם בירושלים , תוך איום בעונש למי שלא יבוא : 'ויעבירו קול ביהודה וירושלם לכל בני הגולה _להקןבץ ירושלם . וכל אשר לא יבוא לשלשת הימים ... יחךם כל רכושו והוא _יבךל מקהל הגולה' ( שם פסוקים ז-ח . ( תיאור ההתכנסות בירושלים והחלטותיה ריאליסטי וחריף : _'ויקןבצו כל אנשי יהודה ובנימן ירושלם לשלשת הימים , הוא _חדש התשיעי בעשרים בחדש , וישבו כל העם ברחוב בית האלהים מרעידים על הדבר _ומהגשמים' ( פסוק ט . ( עזרא דרש מהנאספים : _'והבךלו מעמי הארץ ומן הנשים הנכריות' ( פסוק יא . ( והעם קיבל עליו : 'ויענו כל הקהל ויאמרו קול גדול כן כדברך עלינו לעשות' ( פסוק יב . ( אלא שביצוע ההחלטה לא היה פשוט , ונדרש זמן להוצאתה אל הפועל : 'אבל העם _רב' — רבים הושיבו נשים נכריות ' ; והעת גשמים ואין כח לעמוד בחוץ , ' ואין זה עניין שיכול להיגמר באסיפה — 'והמלאכה לא ליום אחד ולא לשנים כי הרבינו לפשע בדבר הזה' ( פסוק יג . ( לשם כך יש למנות אנשים שיוציאו את ההחלטה לפועל , השרים וזקני הערים ושופטיהן : 'יעמדו נא שרינו לכל הקהל וכל אשר בערינו _ההשיב נשים נכריות _יבא לעתים מזמנים , ועמהם זקני עיר ועיר ושפטיה' ( פסוק יד . ( חשיבות הפעולה ברורה מתוך הגדרת ההחלטה על הרחקת הנשים הנוכריות וצאצאיהן כברית : 'ועתה נכרת ברית לאלהינו להוציא כל נשים והנולד מהם' ( פסוק ג . ( התיאור שלפנינו , _שאץ ספק במהימנותו — או , לפחות , ברצונו של המספר לשכנע את קהל קוראיו באמיתות המסופר — מעיד על כוונת עזרא ותומכיו , הם הנקראים כנראה _'חללים' ( עזרא ט ד ; י ג , ( לכונן את קהילת שבי הגולה כקהילה _תיאוקרטית בדלנית . אבל ניסיונם לא עלה בידם . על כישלונם של עזרא וסיעתו מעיד סופו של הספר , שהוא וידוי עצוב של עזרא : _'כל אלה נשאו נשים נכריות ויש מהם נשים וישימו בנים' ( שם י מד . ( לכישלונו של עזרא גרמו גם השינויים שהתחוללו במנטליות העממית של בני הקהילה , היינו , המעבר מאחידות וייחודיות של הכרה והרגשה , ומכורח של פעולה אחידה וחשיבה נורמטיבית אחידה , לפלורליזם , לנכונות לחשיבה ופעילות מגוונות בתחום ה'גדר . ' המנטליות החדשה לא התאימה לתיאוקרטיה בדלנית ולמבנה של קהילה אזרחית מקדשית . על השינוי במנטליות ובמציאות מעיד ספר עזרא עצמו . האידיאולוגיה של התקווה ותוכנית 0 / 1 _( 1 £ _18 _ךז _11510 _ 99- _\ _1 _. _^ _. 1 ) _311 ( _130136 ¥ , _6 _101111€01 _1 _. קק 1 ? _6 , 1 x 1 _( 1611 1989 , ק _1 _ח £ _16 _> _11 _< _1 _ה _* _' _1511 _8601 _0 _? 1 _( _16 _\ _0 _} 1 < _26 _י _, _4 . _16 , קק 50 _מ 1 _^ 1 _ז 5-20 102 ; } . _816 _. קק _080 _, 52 ( 1990 ) , , י ? 6110 _< 1 _מ ? 61 $ _13 _1 _) _61 _§ _, _* _016 _\ _16111311131 _( _161 _] _611183- _ת _< _16 ( 168 116 .- . _!? . _^ _61 ת 161 _מ _61-06 ק 1 _ז _-761י _8111 _£ _61 _מ _. _161111 $ _€116 קק , _165 ( 1992 ) , ז _( _116 _ז > _11 _ןו 1 $ _61 _ז 4 . . 111 . . _\ 11 . 2 . _' , _71-0 133-141

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help