sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:312

גירוש הנשים הנוכריות ביטול נישואי התערובת היה פרשה רבת משמעות בחייה ובהתפתחותה של הקהילה האזרחית המקדשית . כאן התנגשו שתי נטיות עיקריות בהשקפת העולם של המקרא : הנטייה הבדלנית , ששאפה להבדיל את העם היהודי , את הקהילה , משכניה , גויי הארצות ; לעומת הנטייה 17 האוניברסליסטית , שהכירה בקשרים כאלה והתירה אותם , כמובן במסגרת קבועה ומוגבלת . לפי _15 יש המקדימים את עליית נחמיה לזו של עזרא , וראה להלן , _עמ' , 332 הערה _16 . 26 ויינברג , הכרוניסט , _עמ' . 76-74 _17 מ' ויינפלד , 'המגמה האוניברסליסטית והמגמה הבדלנית בתקופת שיבת ציון , ' תרביץ , לג ( תשכ '' _ד , ( _עמ' ; 242-228 ויינברג , הכרוניסט , _עמ' . 113-102 עליית עזרא בשנת 458 לפסה"נ עלה עזרא לירושלים בראש קבוצת עולים גדולה . רבים מן העולים נמנו עם אותם בתי אב שכמה מבניהם כבר עלו לירושלים בעלייה קודמת . העולים , שהתרכזו בנהר אהוא , היו מן העם והכוהנים , אבל לא היו ביניהם לוויים ( עזרא ח טו . ( עזרא גייס לוויים ונתינים בכספיא ( שם פסוק טז ואילך , ( אחד המרכזים החשובים של בני הגולה . בשל הרכב זה של עליית עזרא , יחד עם תופעות אחרות , חלו שינויים מהותיים במבנה הקהילה ובהרכבה של אוכלוסיית ירושלים . בעוד שלפני עליית עזרא היה היחס בין הכוהנים למי שאינם כוהנים אחד ל 5 . 4 הרי לאחר עליית עזרא נשתנה היחס לטובת הכוהנים והיה אחד ל . 0 . 8 הדבר בלט כנראה בייחוד בירושלים , שם התרכזו רוב הכוהנים והלוויים משרתי המקדש . יש להניח שהתפתחות זו סייעה להתחזקות הנטייה לתיאוקרטיה , שהיו לה שורשים עמוקים בהשקפותיהם של חלק מחברי הקהילה . נטייה זו מתבטאת _ב'תוכנית השיקום' של ספר יחזקאל _ובחזונות זכריה . נראה שגם עזרא עצמו שאף לארגון _תיאוקרטי . בזיכרונותיו הוא מדגיש שתי פעולות ושני הישגים שלו : הטיפול במקדש ובפולחן , וביטול נישואי התערובת שפשו בין חברי הקהילה . ד . מתן רשות לקיים מערכת של חוק ומשפט ולמנות שופטים 'לכל עמה די בעבר נהרה לכל ידעי דתי אלהך ודי לא ידע _תהודעוך ( תרגום : לכל העם אשר בעבר הנהר לכל יודע דתי אלוהיך , ואשר לא ידע - הודיענו . ( ה . קביעת עונשים חמורים לכל אשר לא יישמעו להכרזה זו . על הוצאת ההכרזה אל הפועל מינו שלטונות פרס את עזרא בן חלקיה הכוהן , משושלת בני צדוק . המקרא מכנה את עזרא בשני תארים : _'כהן , ' תואר המתייחס לייחוסו וכנראה גם לתפקידו בקהל בני הגולה ; _ויספר מהיר' ( עזרא ז ו , ( תואר המתייחס , אולי , לתפקידו במינהל הפרסי . הוא נבדל מששבצר ומזרובבל בעיקר בכך שהם היו מנהיגי הקהילה בלבד , בעלי סמכות פנימית ; ככול הנראה לא היתה להם שום סמכות רשמית מטעם השלטונות . לא כן עזרא , שהיה בעל מינוי רשמי , דבר שהשפיע על מעמדו ועל אפשרויות הפעולה שלו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help