sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:311

תקופת ההמשך התקופה השנייה של בניית הקהילה _האזרחית המקדשית ושיקום ירושלים נפתחה בהכרזת ארתחשסתא _הא' 423-464 ) לפסה"נ , ( אשר ניתנה לעזרא הסופר בשנת 458 לפסה"נ . הכרזה זו ציינה את הצעד החשוב הראשון בהפיכת הקהילה האזרחית המקדשית לגוף עצמאי , בעל זכויות משלו , עצמאי במידה מסוימת גם ביחס למדינת שומרון ולמנהיגיה . הכרזת ארתחשסתא ( עזרא ז _יא-כו ) כוללת : א . מתן _רישיון למתנדבים לעלות לירושלים ורשות לנשארים בגלות לאסוף עבורם תרומות . ב . צו לאוצר המלכות לתמוך במקדש 'אלההם די בירושלם . ' ג . מתן פטור למשרתי המקדש , ואולי גם לכל חברי הקהילה , מתשלום מסים לאוצר המלכות . _14 ויינברג , הקהילה _האזרחית המקרשית , _עמ' . _117 הנהר , מהרה ההוצאה תהי ניתנת לאנשים האלה , אשר לא לבטל . ואשר הם צריכים , ובני בקר ואילים וכבשים לעולות לאלוהי השמים , חיטים , מלח , יין ושמן , כדבר הכוהנים אשר בירושלם , יהי ניתן להם יום ביומו , בלא משגה . אשר יהיו מקריבים ניתוחים לאלוהי השמים , ומתפללים לחיי המלך ובניו . וממני ניתן צו , כי כל איש אשר ישנה את הדבר הזה , ייסח עץ מביתו , וזקוף ייתלה עליו , וביתו אשפה ייעשה על זה . והאלוהים אשר שיכן שמו שם ימגר כל מלך ועם אשר ישלח ידו לשנות , לחבל את בית האלוהים הזה אשר בירושלם , אני דריוש נתתי צו , מהרה ייעשה . הכרזתו של דריוש היא ביטוי של תמיכה בולטת בקהילה הצעירה . עם השינוי ביחסם של השלטונות , קראו חגי וזכריה בשנת 520 לפסה"נ למנהיגי הקהילה לבנות את המקדש ( חגי א ב ואילך ; זכריה א א ואילך . ( הבנייה נשלמה בשנת 515 לפסה"נ . אבל בתיאור החגיגה של חנוכת הבית לא נזכר אף אחד ממנהיגי הבנייה . הכוהן הגדול ישוע בן יוצדק עוד יופיע מאוחר יותר . לעומת זאת , זרובבל בן שאלתיאל מבית דויד נעלם כליל מזירת ההיסטוריה . הסיבה להיעלמו איננה ברורה . האם מרד בשלטון פרס — דבר שאינו סביר — או סולק בשל תעמולה לחידוש שלטון בית דויד ? מכל מקום , עובדת היעלמו של זרובבל השפיעה על התפתחותן של קהילת שבי הגולה וירושלים . אפסה התקווה להפיכת קהילת שבי הגולה למלכות בית דויד , ואבדו הסיכויים להפיכת ירושלים לעיר מלוכה . נכזבה תקוותם של חוגים מסוימים בירושלים שנהו אחרי רעיונות אלו . משירדו צאצאי בית דויד מהבמה , נתחזקו מגמות התפתחות אחרות ביהודה ובירושלים : היישוב ביהודה התפתח כקהילה _אזרחית מקדשית , שמרכזה ירושלים . הקמת המקדש בשנת _515 לפסה"נ היא המאורע האחרון שנזכר במקורות על תקופה ראשונה זו של ירושלים וקהילת שבי הגולה . מכאן ואילך משתתקים המקורות למשך שישים שנה 458 / 7-515 ) לפסה"נ . ( את שתיקת המקורות קשה להסביר באובדן המקורות בלבד . התקופה היתה , כנראה , דלת אירועים . אפשר לשער שאחרי ההישגים הראשונים בהקמת הקהילה ובשיקומה של ירושלים השתררה עייפות , אשר נמשכה עד אמצע המאה הה' לפסה"נ .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help