sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:308

התקופה הראשונה על פי המקורות הספרותיים והארכיאולוגיים , במשך כל התקופה הראשונה היה השיקום מוגבל בהיקפו והאוכלוסייה היתה מצומצמת . אפשר לנסות ולשער את מספר תושבי ירושלים בסוף התקופה הראשונה . בשנת 445 לפסה"נ הנהיג נחמיה בירושלים סינאויקיזם - תכסיס נפוץ בעולם הקדום להקמת מרכז עירוני על ידי העברת חלק מהאוכלוסייה הכפרית אל העיר . הוא העביר לירושלים עשירית מתושבי יהודה שהיו חברים בקהילת שבי הגולה , שמנתה לפי סיכום המספרים בנחמיה ז 31 , 089 גברים ולפי עזרא ב 29 , 818 — גברים . מכאן שמספר תושבי ירושלים אמור היה להיות 3 , 100 גברים בקירוב . לעומת זה , לפי רשימת תושבי ירושלים אחרי הסינאויקיזם התגוררו בה 3 , 044 גברים או יותר ( נחמיה יא ד-יא . ( ההבדל בין מספר הגברים שהועברו לירושלים למספר 4 _י"פ _ויינברג , 'המדינה היהודית הקדומה : רעיון _ומציאות' ( רוסית , ( ידיעות האוניברסיטה היהודית במוסקבה , , ( 1994 ) 26 _עמ' 17-4 ( רוסית _5 . ( המונח _'מדינה , ' בארמית מדינתא , שימש בתקופה הפרסית לציון _יחירת משנה באימפריה הפרסית , יהודה היתה מדינה בפחוות _עבר הנהר . _6 ויינברג , הקהילה _האזרחית המקרשית , _עמ' . 138 -127 _7 ראה : שילה , קדם , , 19 _עמ' ; 29 _ץ _1 _ת _6 _י _* _ץ _7 _י _; _6111831601 _, _11 . _06 _\ _' 3 , _מ _8 1 _מ , _? 1 _\ ' 6 _¥ _6318 _0 _/ _£ _\ _03 _\ _' _3110 _י _4 _£ _\ _' _3111311011 _מ _161118 _3 _ז _60164 1967-1992 : _, _\ _01116 \ _' 61 _י _11 _. _/ _6114 _x _016 _^ _1 _^ _6 _\ _ז _1016 _ז _\ _( _66 _. _) _, _מ 7-9 _, 1 _< _161 _. קק 1994 , _ת _83161 _ז _8 _. _1611 ויינברג , _הכרוניסט , _עמ' . 67-61 ברור לכול שתוכנית זו איננה מעשית אלא אידיאלית , ואיננה יכולה להתממש . אבל גם חזיונות מופשטים ביותר עשויים להשפיע על המציאות , ובעיקר בתהליך של שיקום , בימים של חיפוש אחרי תוכניות לעתיד לבוא . האם השפיעה התוכנית האידיאלית של יחזקאל מ-מח על תהליך השיקום _החברתי המדיני של יהודה וירושלים בימי שיבת ציון ? האם השפיעה על מעמדה ותפקידה של ירושלים במדינת יהודה , ואם כן , כיצד ובאיזו מידה ? כבר הכרזה כורש 538 ) לפסה"נ ) רומזת להשפעת האידיאולוגיה על המציאות . בהכרזה שלושה מוטיבים מרכזיים : א . מתן רישיון לבנות לאלוהים 'בית בירושלם אשר ביהודה ; ' ב . האל אשר לו יבנו את הבית הוא _'ה' אלהי ישראל הוא האלהים אשר בירושלם . ' ג . מתן רישיון לנשארים בגולה לעזור בבניין הבית , לתת את 'הנדבה לבית האלהים אשר _בירושלם' ( עזרא א ב-ד . ( ירושלים — ולא יהודה — היא עניינה של הכרזת כורש . ואכן , בכל התהליך ההדרגתי והממושך של שיבת ציון נותרה ירושלים המטרה . בהתפתחותה של ירושלים בתקופה הפרסית ובפיתוחה של ' הקהילה _האזרחית המקדשית' — היינו , ארגון חברתי ממלכתי התנדבותי , שמרכזו ומסגרתו המקדש , וביסודו הצטרפות חופשית של חברים לארגון שחבריו הם בעלי זכות בארגון — יש להבחין בשתי תקופות : התקופה הראשונה , תקופת ההתהוות של הקהילה ושיקומה של ירושלים 458 / 7-538 ) לפסה"נ ;( והתקופה השנייה — תקופת ההמשך ( משנת 458 / 7 ועד לסוף התקופה הפרסית . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help