sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:307

הבסיס האידיאולוגי מקום מרכזי בתפיסת עולמם של בני הגולה בבבל תפסה האידיאולוגיה של התקווה . אחד מביטוייה העזים ביותר של אידיאולוגיה זו היה מזמור קלז , הפותח במילים 'על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון' ( פסוק א . ( מילים אלה מבטאות את עומק הטרגדיה שבחורבן ירושלים . ואילו ההצהרה 'אם אשכחך ירושלם תשכח ימיני , תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי אם לא אעלה את ירושלם על ראש שמחתי' ( פסוקים ה-ו ) מעידה על מרכזיותה ומעמדה של ירושלים שבה מתגלמות , כל תקוותיהם של בני הגולה . שתי צורות עיקריות היו לאידיאולוגיה של התקווה . האחת — שאיפה לשיקום מלא של מעמד ירושלים כעיר מקדש ועיר מלוכה , עיר מקדש לה' ועיר מלוכה לשושלת בית דויד . לכך שאפו תושבי יהודה בימי שלטון בבל . אבל שאיפה זו לא היתה מקובלת על שארית הפליטה בבבל , שם רווחה כנראה השקפה אחרת , אשר מצאה את ביטויה בפרקים מ-מח של ספר יחזקאל . חיבור זה נתחבר בגולה , כנראה מעט לפני שנת 538 לפסה '' נ או מעט אחר כך , אבל בכל אופן לפני שנת 515 לפסה '' נ , היא שנת חנוכת המקדש . מתואר בו חידוש שלטונו של ישראל בארצו , לשבטיו . הארגון המינהלי של הארץ המתואר שם שונה לגמרי ממה שהיה קודם לכן : הארץ מחולקת לרצועות למלוא רוחבה , רצועה לכל שבט , ובמרכזה שטח הנקרא 'התרומה אשר תרימו לה' ) ' יחזקאל מח ט . ( ' תרומה' זו כוללת את 'תרומת הקדש' ואת אדמות הכוהנים והלוויים . השטח הנותר מתוך התרומה יהיה 'לעיר מושב ולמגרש והעיר בתוכה' ( שם פסוק טו . ( העיר המשוקמת תהיה במרכז הארץ המשוקמת , באמצע המדינה . ולא זו בלבד , אלא שצורתה אידיאלית : ריבוע מושלם , מוקף חומה שבה _שנים עשר שערים , כמניין שבטי ישראל . לעיר שם חדש : 'מיום _ה' שמה' ( פסוק לה . ( בעיר זו ישבו הכוהן הגדול והנשיא , שלכל אחד מהם סמכויות שונות ; לנשיא זכויות ותפקידים מוגבלים . _1 ויינברג , _הכתניסט , _עמ' _2 . 52-49 מזר , ירושלים בתקופת המקרא , _עמ' _3 . 33-29 _11 _*> _111 _{ 665 _£ _^ _6011161 _ז _? - _// . _0255 _, _061 _¥ _6 _?/( _1551 _* _11856 _ז _( € _ח _14 _^ _ו _^// _ו _0 _/ _1 _£ _^ _5 _^ _ו 40-48 ) _7 _>< _1 _ 1 _ט ד _5110 _} _11 _, 211111 _מ _§ 6 _מ _* _' _3 _§ 11 _ת _£ 587 : _ת _116 _10 ק _£ 3135110 _ז _85- _66 _מט _61 _£ _355 _י _" _\ _מ 16 _ת _11 _מ _13 ז _. _801111155 ( _1611 _16 _< _16 $ 50 _§ _6 _קק 115 _* _7116 _1 _. _3 _\* _' _-00 _( _16 _0 _/ _526 _^ _161 _601 _^ _111 _^ 5 _116561 _( 161 _"' , _¥ _7 _, 19 ( 1969 ) _, , _מג 322-352 ; _^ _1 _. _1131 1116 _3114 1116 _ץ _/ _111 _1161311011 10 ? _116511 _ג 45-71 _; 1 . _\ _1 . _^ _- _^ _. קק _0 ( _116 1 _^ 6 ( 1 ( 1615 0 / _151061 , _8011001 _' , _//* _70 _, 4 , 50 ( 1979 ) , _ח £ _161 _( 161 _י . _81 , קק 1994 ( _¥ 7 , _811 _מ _¥ _0 _* _£ _£ _61 _* _ץ _6 _א , _ח _56 ) _^ 61 _< _16 _^ 1646151110 _) 311 _מ _< _16 _ץ _? _11 _מ _86 ת 111 _ז 16111 , ? _121 _ח 1 _מ 1 587 _" , _¥ _7 _, 18 21 _ז _116 _\ _' 0 ק 0 _ע , _\ ( _161 _£ _313 $ _1 _0011 _אי 229-255 ; 0 . _011 . _\ _13011012 , _. קק _3011 ( 1968 ) , _מ _3110 ) 311 _1111 ( _160 _\^ 16 ( _161 _מ _1111 _§ 6 _מ _611111131 _: ? 13 _פרק _שלושה עשר ירושלים בתקופה הפרסית _יואל _ויינברג

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help