sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:293

יברכך _ה' וישמרך יאר ה' פניו אליך ( ויחנך ישא ה' פניו אליך ) וישם לך שלום לנוסחת ברכת הכוהנים נועדה חשיבות עצומה , שחרגה מגבולות הפולחן במקדש . בגמר עבודת המקדש היה הכוהן הגדול מברך כך את העם , בשמשו רק כלי לברכת _ה' עצמו את עמו : _'ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם' ( שם , כז . _( עתה מסתבר שידיעת נוסח הברכה הייתה רווחת בקרב העם בימי הבית הראשון . ממקורות של תקופות מאוחרות יותר אנו למדים על התמסרותה של אמונה הקושרת לברכת כוהנים תכונות מאגיות . בחקר מקורות המקרא מיוחסת ברכת הכוהנים למקור _הכוהני . _בתיארוכו של מקור זה חלוקות הדעות בין אלה הסוברים שהוא יצירה מימי הבית הראשון לבץ אלה הטוענים שחובר בימי בית שני . מציאת נוסח הברכה במקור אפיגרפי מסוף ימי הבית הראשון תורמת תרומה חשובה לבירור סוגיה זו , אך אין בה כדי להכריעה , מכיוון שהחוקרים המתארכים את חיבור המקור הכוהני בתקופת בית שני אינם שוללים את הכללתם בו של אלמנטים קדומים יותר . א' הורביץ הצביע על כך שהצירוף 'שלום ל ' - מאפיין את לשונם של ספרי בית ראשון , אשר הוחלף על ידי הצירוף 'שלום על' ביצירות הספרותיות מזמן הבית השני ואילך . הכללתו של הצירוף ' שלום ל ' - גם בנוסח הברכה שבלוחית עשויה לסייע בתיארוך חיבור הברכה , אם כי אין היא קובעת דבר בתיארוך הקמיע ; _שכן לאחר קביעת נוסח הברכה היא הועתקה כלשונה במהלך תקופות שונות . אילוצי המקום בלוחית כה קטנה הכתיבו לסופר מתיחת קווים שאינם מתאימים זה לזה באורכם היחסי . כמו כן יש עיגולים וזיוויים מאולצים בפניות החרט . עובדות אלו בנוסף למצב השתמרותה הגרוע של התעודה , מקשים מאוד על ניתוח הכתב . אף על פי כן , נראה שהוא מעוגן יפה בכתב העברי של המאה הו' לפסה '' נ , בדור האחרון שראה את הבית הראשון . ואמנם , אין לשלול על הסף _* במדרש במדבר רבה , יא ב ניתן ביטוי לאמונה רווחת : 'כשהנהנים מברכים את ברכת _הכהנים הקב '' ה בעצמו עומד אחריהם ומברך . ' 95 נאסר תרגומה ואף קריאתה בנסיבות מסוימות : ראה , למשל : ירושלמי , מגילה ד יא ; מסכת סופרים ט י . בבראשית רבה מג ח נעשה _נסיון לקשרה לאבות האומה . בספרי במדבר , פרשת נשא , מ , נמנות בין סגולות הברכה שמירה על הגוף ועל הרכוש והגנה מפני מזיקים . _96 ראה דיון מקיף אצל מ' _הרן , 'ברכת _כהנים מכתף _הינום . המשמעות המקראית של התגלית , _' קתדרה , 52 ( ת שמ '' ט _, ( _עמ' . 89-77 הברכה כתובה גם על קמיע מן הגניזה בקהיר : _נוה ושקד ( לעיל , הערה _, ( 92 _עמ' , 238-237 וחרותה על שני קמיעות כסף שומרוניים מאוחרים . לפרסומם של הקמיעות השומרוניים ראה : _^\ _/( _2333 _/ _151 _/ _€ _י 109- 1 . _8011116 , _. קק , / _£ _/ , 20 ( 1970 ) , י _11161 _נת _^ מ _131113 ז _1111615 , " ¥ _31 " _311 ( 1 _831 _מ _^ _/ _ותע _" , 8 _: _131 פניי 112 ; _3 153-155 _. קק / _£ _/ _, 22 ( 1972 ) , , י _. _£ _\< _0111 _$ 14 : 20 על שניהם ראה גם : _1116 מס _16 _סא _\ _י _, _ץ _* _' _י _. 8 . _1 _^ _0 קק , / _£ _/ _, 25 ( 1975 ) , י _1111615 ¥ _31 _ז _>\ _1 מ 31113 _מ _831 97 250-253 ' אימתי נטבע בעברית הצירוף "שלום על ישראל , " ? לשוננו , כז ( _תשכ''ח , _עמ' . 302-297 ההחלפה אמנם הייתה הדרגתית , וכן נמצאו בספרות _חז''ל היקרויות בודדות של 'שלום ל _98 . ' - ראה בשורה , 6 _הה'א הדומה _לסמיך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help