sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:265

היו שתי אצטבאות בצורת האות _רי"ש . מן החדר הזה ניתן היה לפנות שמאלה , צפונה אל החדר השני , שבו נחצבו שלוש אצטבאות . מחוץ למערה נתגלה 'פקק' אבן , שצורתו וגודלו הותאמו לאלה של הפתח . צדו החיצוני היה רחב , כך שלא ניתן היה לדחוף אותו פנימה אל תוך חלל המערה . בסמוך למערת חמיאהל נתגלו מספר מערות נוספות , ובהן מופיע הסידור הרגיל של שלוש אצטבאות . במערות אלה נחשף גם חלק משרידי מנחות הקבורה שהונחו עם הנפטרים . גם כאן ראשית השימוש הייתה בשלהי ימי הבית הראשון , אך המערות המשיכו לשמש גם מאוחר יותר , עד ימי בית חשמונאי . מערות הקברים של כתף הינום נחשפו באחד ממצוקי הסלע במדרונות העליונים בצדו המערבי של גיא בן הינום , במקום שבו בנויה כיום הכנסייה הסקוטית ( איור . ( 8 החפירות במקום חשפו שבע מערות קבורה מימי הבית הראשון , שנחצבו כנראה כולן במאה _הזי לפסה"נ . כל המערות נפגעו בפעולות של חציבת אבני בנייה בתקופות מאוחרות , כך שקטעים _מחזיתותיהן _ותקרותיהן נעלמו , והיו לאבני בניין במבנים שמן התקופה הביזאנטית ואילך . כל אחת מן המערות שונה מרעותה , אך לכולן יש קווים משותפים מסוימים , והן מייצגות אותם מנהגי קבורה שנהגו בירושלים בשלהי ימי הבית הראשון . בשלוש מן המערות נחשפו ממצאים רבים — קראמיקה , חפצי בית ותכשיטים רבים — שאיפשרו לתארך את חציבתן ולאמוד את טווח שימושן . שתיים מן המערות הן מרובות חדרים ומעניינות במיוחד ; השאר בנות חדר אחד בעל שלוש אצטבאות קבורה . המערה הראשונה מרובת החדרים היא מערה מס' . 20 דרך חצר קדמית קטנה נכנסו בעזרת מדרגה בודדת אל אולם כניסה . באולם זה נשתמר קטע מן התקרה המקורית , וכן קטעים מן _הכרכוב הזוויתי שנחצב במפגש הקירות והתקרה . מתכנני המערה התכוונו ככל הנראה לחצוב שני חדרים בכל אחד משלושת צדי האולם , מלבד בצד הפתח , בדומה לעיקרון התכנוני שמצאנו במערות של סנט אטיין ובאתרים נוספים . במהלך עבודת החציבה נתקלו החוצבים בעורק של סלע נוקשה שחייב אותם לבטל את תוכניתם המקורית ולשנותה . כדי לפצות את עצמם על המחסור במקומות קבורה עקב ביטול חציבתם של החדרים שתוכננו , נחצבה בצדו הדרומי של אולם הכניסה אצטבה ארוכה ורחבה מן הרגיל שנועדה להשכבה רוחבית של הנפטרים , בכיוון הניצב לקיר , ולא במקביל לו כרגיל . בקיר המערבי של האולם , מדרום לפתח האולם , נחצב פתח מרובע שהוליך אל חלל מאספה גדול ועמוק מן הרגיל , הדומה בצורתה לאות רי"ש . אל המאספה הגדולה , ששירתה את כל חדריה של המערה , ירדו באמצעות מדרך לכף הרגל , שהושאר בולט מן הקיר מתחת לסף הכניסה . מעל חלל המאספה גבוה מעל רצפת האולם , נחשפה תחתיתו של משכב קבורה דמוי סרקופג , שנועד מן הסתם לאבי המשפחה בעלת המערה . מאחורי האצטבה הדרומית הרחבה נחצב תא , שבו ניתן היה לקבור שני נפטרים , אולי נשותיו של אבי המשפחה . מן האולם מסתעפים צפונה ומערבה שני חדרי קבורה עם אצטבאות , שהם כנראה היחידים מששת חדרי הקבורה שתוכננו במקור . פתחיהם אינם מצויים במרכזי קירות האולם אלא מוסטים הצדה . המשך הקירות נועד לפתחי החדרים שעליהם _*? ראה : ג' _ברקאי _, 'ירושלים של ימי בית חשמונאי כהשתקפות של העיר מימי בית דוד _/ ד' עמית _וח' אשל ( עורכים , ( ימי בית חשמונאי ( _עידן , , ( 19 ירושלים תשנ''ו , ( 1995 ) _עמ' _" . 238-231 לעיל , הערה . 41

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help