sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:245

מספר המערות הידוע לנו הוא קטן ביותר ביחס לאוכלוסייתה של ירושלים בארבע מאות שנות שלטונה של מלכות בית דויד בירושלים , אך הוא משמעותי ביותר לעומת מיעוט המידע שהיה בידינו קודם לאיחוד העיר . ניתן להניח , מן הסתם , שעיקר אוכלוסייתה של העיר נקבר בקברי הטמנה פשוטים שנכרו בקרקע ולא הותירו אחריהם כל שריד וזכר . קברי המלכים והמצבות המפוארות של בני המעמדות החברתיים העליונים שהיו חשופים , נהרסו כנראה במתכוון בידי שליטים זרים מאוחרים , ואילו קברים רבים אחרים טרם נתגלו . בכלל כ 130 מערות הקברים הידועות לנו חצובים כ 190 חדרי קבורה . רוב המערות נתרוקנו מתוכנן המקורי ושימשו לקבורה _חחרת , ואף עברו תמורות שבעקבותיהן הן שימשו למגורים , לאחסנה , למקלט לרועים ולנוודים , לבורות מים ולמקומות התבודדות ותפילה לנזירים . לפי הערכה , המבוססת על מחקרו של ברושי , היו בירושלים של ימי יאשיהו , במאה הד לפסה"נ , כ 20 , 000 תושבים ; ואף אם נניח כי בשלבים קדומים יותר של התקופה הייתה אוכלוסיית העיר מצומצמת יותר , הרי _בשישה עשר הדורות של מלכות בית דויד ( דור הוא כ 25 שנה ) מתו בירושלים למעלה מ 200 , 000 איש . רוב מערות הקברים הידועות היו קברים משפחתיים , שנועדו לקבורת דורות אחדים של בני אותה משפחה , ורק מיעוטן _18 ) מערות בכפר השילוח ועוד מערה אחת מדרום לשער יפו ) היו קברי יחיד או מערות שנועדו לזוג נקברים . אם נניח , לפי ממצא השלדים באחת ממערות הקברים שליד ברכת הסולטאן , שבכל חדר נקברו בממוצע _כ 20 איש , הרי מערות הקברים הידועות לנו מייצגות כשני אחתים בלבד מכלל אוכלוסיית המתים של ירושלים בימי הבית הראשון . כלומר אנו מכירים רק חלק מזערי של כמות הקברים שהיו בירושלים ערב כיבושה בידי הבבלים בשנת 587 / 586 לפסה"נ . כמו כן ניתן להניח שבירושלים , כעיר הבירה של יהודה , חיו בעת ובעונה אחת למעלה ממאה רמי מעלה ונושאי תפקידים בכירים : מלכים , בני משפחת המלוכה , שרים ופקידים בכירים , אצילים וראשי בעלי האחוזות , ראשי הכהונה , המנהיגות הרוחנית וחשובי הנביאים . כלומר במשך תקופת הבית הראשון נקברו בירושלים למעלה מאלפיים נכבדים ונושאי תפקידים רשמיים . לפיכך גם אם נניח שרוב תושבי העיר נקברו בקברים פשוטים שלא נותר מהם שריד , וכי כל הקברים הידועים הם של משפחות הנכבדים והאצולה בלבד , הרי אלה יהיו לא יותר מ 6 . 5 אחוזים מקבריהם של המיוחסים ורמי המעלה שחיו בעיר . מיעוטם היחסי של הקברים מימי הבית הראשון בירושלים בולט מאוד בהשוואה למידע על ימי מלכות בית חשמונאי ובית הורדוס , שנמשכו כ 230 שנה בלבד אך הותירו לנו למעלה מ 900 מערות קבורה סביב ירושלים . כבר בשנות השלושים קבעו דלמן , גאלינג וחוקרים אחרים שקיים יחס הדדי בין אתרי הקבורה _למן הטופוגרפיה של העיר עצמה . כלומר ניתן ללמוד מתפרוסת מערות הקברים את תחומי ההשתרעות של העיר . הקבורה בימי הבית הראשון , כפי שאנו למדים בכל הערים הישראליות , הייתה _45 מ ' ברושי , 'מניין תושביה של ירושלים הקדומה , ' בין חרמון לסיני , _עמ' _¥ _1511 _8 _^ _16131 _46 . 71-67 _ץ _, _16 _י _£ _¥ _. _# _3 _* _, _§ _ _81 _> _111 _מ 8 . _^ _16 _§ _8 0 / _מ _{ _101 _x _1 1116 ? _6110 ( 1 _0 _/ 1116 _^ _1 $ _מ _131 ו _£ 61 30-34 _. קק _1 _£ _^ _117 ( 1985 ) , _, _ _. _111 _( _162 _47 ע' קלונר , 'קברים וקבורה בירושלים בימי בית שני , _' חיבור לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה באוניברסיטה העברית , ירושלים _, 1980 _עמ' . _260-259

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help