sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

ז , _'עיר דויד' הוא כינויה של מצודת ציון היבוסית , כלומר של אחד מאתרי המפתח בעיר ולא של העיר כולה . מידע נוסף על מקום קברי המלכים מצוי בנחמיה ג טז , שם מסופר על בניית החומה ועל קטע ממנה שעבר ליד או 'נגד' קברי מלכי בית דויד . לפי מקור זה מסתבר שקברי המלכים היו _בדרום מזרח שטח התל של העיר הקדומה המכונה בימינו _'עיר דויד . ' מגמות של התנגדות לקבורתם של המלכים בתוך שטח העיר נפוצו כנראה בחוגי הכוהנים עוד בשלהי ימי הבית הראשון , כפי שמשתקף בדברי יחזקאל ( מג ז-ט . ( בתיאורי קבורתם של מלכי בית דויד שבספר דברי הימים יש מגמה אידיאולוגית ברורה : מלכים שדרכם לא הניחה את דעתם של מחברי הספר 'נענשו' ונכתב לגביהם כי לא נקברו עם יתר המלכים . הערות כאלה מצאנו בתיאור קבורתם של יהורם , יואש ואחז . המקור שבדברי הימים מכיל לעתים פרטים שאינם בגדר 'תוספת אידיאולוגית , _' העשויים להיות מבוססים על מקור נוסף על זה שבספר מלכים . כך התוספת על עוזיהו , שנקבר 'בשדה הקבורה אשר למלכים , ' כלומר באותה חלקה , אך לא במערה שבה נקברו יתר המלכים ; וכן הנאמר על חזקיהו שנקבר 'במעלה קברי בני דויד ; ' מכיוון שחזקיהו הוא האחרון שנקבר במקום הקבורה המלכותי הראשון , סביר להניח שמשמעות הדברים : לא נותר מקום במערה , והמלך נקבר במבוא העליון שהוביל אליה . מקום הקבורה של מלכי יהודה המאוחרים היה כאמור בגן עוזא , ועל מנשה מסופר שנקבר 'בגן ביתו _בגן _^ זא . ' לפיכך יש להניח שמקום הקבורה המלכותי השני , כמו הקברים הקדומים של השושלת , היה בתוך שטח העיר . במאה הד לפסה '' נ כבר עבר המוקד העירוני של ירושלים מעיר דויד מערבה , ונראה שגם מבני הציבור החשובים והארמונות זנחו את האזור המיושן שבמזרח ועברו מערבה . קיימת לפיכך סבירות גבוהה שמקומו של גן עוזא היה בתחומי הגבעה המערבית של העיר . לאפשרות זו מסייע אולי גם אזכורו של מקום בשם פרץ עוזא בסיפור העלאתו של ארון הברית לירושלים ( שמואל ב , ו ו ואילך = דברי הימים א , יג ט-יד . ( פרץ עוזא היה לפי אותו סיפור במקום כלשהו בין גבעת קריית יערים , ממערב לירושלים , ובין עיר דויד שבמזרח , ולפיכך אזור הגבעה המערבית יהא סביבה מתאימה לזיהויו . הידיעה על מקום קברי מלכי בית דויד נשתמרה בקרב בני ירושלים במשך כל ימי הבית השני . לאור רציפות היישוב היהודי בירושלים וההמשכיות הרצופה מימי הבית הראשון , אין להניח שמקום חשוב כל כך במסורת הלאומית יישכח ויאבד . יוסף בן מתתיהו מספר על יוחנן הורקנוס ועל הורדוס , שהוציאו או שדדו אוצרות מקברי מלכי בית דויד ( קדמוניות , ז , ; 394-392 יג , ; 249 טז , ; 179 מלחמות , א , . ( 61 קבר דויד צוין , לפי דברי יוסף , במצבה מפוארת של שיש שנבנתה בימי הורדוס , ואשר ניצבה בעיר בימיו , במאה הא' לסה '' נ . גם בברית החדשה מוזכר קבר דויד כאתר מוכר וידוע ( מעשי השליחים ב כט . ( אף אם סיפור מקור האוצרות של הורקנוס והורדוס המובא על ידי יוסף הוא בגדר אגדה פולקלוריסטית , לא ניתן היה לייחס סיפור כזה לקברים שאינם מוכרים וידועים בעת כתיבת הדברים . בכתובת ארמית מימי הבית השני , שנתגלתה בידי א '' ל סוקניק בשנת 1931 והשמורה 2 י' צפריר , 'חומות ירושלים בימי נחמיה , ' קתדרה , , ( 1977 ) 4 _עמ' _3 . 42-31 ראה בטבלה _בעמי . 235-234 * גי ברקאי , 'לבעיית מקום קבריהם של מלכי בית _דוד האחרונים , ' בין חרמון לסיני , עמ _י . 92-75

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help