sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:230

שמות שערים שמותיהם של שני שערים בחומת ירושלים קשורים באספקת המים הקדומה _: שער העין ( נחמיה ב יד , ג טו , יב לז , ( ושער המים ( שם ג £ ן ח א , ג , טז ; יב לז . ( שער העין נזכר בנחמיה ב לאחר שער הגיא , עין התנין ושער האשפות ולפני ברכת המלך ; בנחמיה ג הוא מופיע אחרי שער הגיא ושער האשפות ולפני 'חומת ברכת השלח לגן המלך' ו'המעלות היורדות מעיר דויד . ' בנחמיה יב הוא מופיע בין שער האשפות לשער המים . מהנתונים הטופוגרפיים עולה כי מקום השער היה בפינה הדרומית מזרחית של עיר דויד , בסביבות גן המלך , ברכת השלח ומעלות עיר דויד ( ראה מפה _עמ' . ( 334 במקום זה אין מעיין , אך ניתן לפרש את השם בצורות שונות . וייל טען כי יש לקשור את השם עם מוצא תעלת המים העודפים של נקבת חזקיהו ( תעלה _// _¥ שהיה אמור להיות בקרבת מקום , שהרי מוצא תעלה זו יצר 'מעיין' חדש במורד הקדרון , בנקודה נמוכה מזו של הגיחון המקורי , ואילו סימונס טען ששם השער ניתן לו מכיוון שהוביל לעין _רוגל . מקובל על רבים כי 'שער העין' הוא השער שגילה וייל מצפון לקירות _*/ ו , _\ _12 היוצרים את ברכת _אל חמרה ( מפה מס' 1 בסוף הספר . ( שלוש היחידות 'חומת ברכת השלח , ' 'שער העין' ו'המעלות היורדות מעיר דויד' מופיעות בקטע בנייה אחד של החומה , שנבנה על ידי שלון בן כל חזה , ואפשר שהסדר הפנימי של הזכרתם אינו משמעותי מבחינה טופוגרפית . _' שער המים' נזכר בנחמיה יב מצפון ל'שער העין' ובנחמיה ג ליד 'המגדל היוצא' וה'מקצוע , ' בחלקה המזרחי של חומת עיר דויד . בתיאור הטקס של קריאת התורה לפני הקהל בנחמיה יב נזכר ' רחוב שער המים' כמקום התאספות העם . אין ספק שהכוונה לשער בחומה המזרחית , סמוך _לקדרון , ששמו בא לו עקב היותו סמוך לגיחון ומוביל אליו ; השם תמוה , מאחר שבימי נחמיה מקום הגיחון היה לכאורה לא ידוע , שכן מימיו הוזרמו דרך נקבת חזקיהו לגיא המרכזי . ייתכן ששם השער מקורו בתקופה שהשער הוביל למעיין הראשי של העיר . _פרקר גילה במדרון שממערב לגיחון שתי אומנות מונוליטיות גדולות , שנחשבו על ידי ונסאן ואחרים כחלק מ'שער המים . ' אך המרחק בין האומנות ( כ 90 ס"מ ) צר מכדי שייחשבו חלק משער עיר . קניון גילתה באמצע המדרון מעל הגיחון שרידי מגדל , שנבנה לדעתה בתקופת הברונזה התיכונה והמשיך להתקיים עד תקופת הברזל ; לדעתה היה זה חלק משער המים . ברם , השרידים שנמצאו מעטים מכדי לקבוע שהם שייכים לשער עיר . _78 ראה פרק _ארבעה עשר . _79 קניון , חפירה בירושלים , _עמ' . 89 נראה אפוא כי שתי ברכות אגירה עיקריות היו בתוך התחום המבוצר של ירושלים המקראית _: הברכה התחתונה , המכונה גם 'המקווה שבין החומותיים , ' שיש לזהותה עם ברכת אל חמרה ; והברכה העליונה , שמקומה ככל הנראה בחלקו העליון של גיא הטירופויון . שתי הברכות הללו היו בתחום המבוצר של העיר , שכלל את הגיא המרכזי . בנחל _קדרון , מחוץ לתחום החומות , היו 'הברכה הישנה' שמקומה ליד מעיין הגיחון ואשר בוטלה משנחצבה נקבת חזקיהו , וכן 'הברכה העשויה , ' שהייתה כנראה ברכת אגירה למטרות השקיה . הכינויים _'ברכת המלך' ו'ברכת השלח' מתייחסים לברכה התחתונה או לברכת ההשקיה בנחל קדרון .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help