sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:228

' גן המלך . ' זיהוי זה אפשרי אף הוא , שהרי ממילא תעלה , 11 היא תעלת השילוח , נועדה בעיקר להשקיית _'גן המלך' שהיה קיים ככל הנראה , עוד לפני ימי חזקיהו , ואפשר כי ברכה במקום זה , מחוץ לחומות , נקראה ברכת השילוח . רק בימי בית שני נדד השם לברכה שבקצה נקבת חזקיהו , וכך הוא מופיע בכתבי יוסף בן מתתיהו ובברית החדשה . כינר נוסף לברכת אל חמרה הוא 'ברכת המלך' הנזכרת בספר נחמיה , כמו ברכת השלח , לאחר ' שער העין . ' מיקום זה מתאים הן מבחינת מסלול סיורו של נחמיה והן מבחינת קרבת המקום ל'גן המלך' הנזכר במלכים ב , כה ד , ירמיה לט ד וכן בנחמיה ג טו , שם הוא מופיע בהקשר לברכת השלח : ' חומת ברכת השלח לגן המלך . ' קביעת מקום היברכה העליונה' קשור בזיהוי מקומה של 'מסילת שדה כובס , ' הנזכרת בהקשר אליה . לדעת סימונס , מזר , אבי יונה ואחרים , יש לחפש את הברכה העליונה בחלקו העליון של גיא _הטירופויון , שם ניתן לאסוף מי גשמים מהאזור השטוח שמצפון לשער שכם של היום _' ) ארד אל ברכה . ( ' אזור זה מתאים , לדעתם , למיקום משלחת רבשקה , שהרי כאן עברה חומת העיר באזור שטוח יחסית וניתן היה בקלות להחליף דברים עם אנשי המשלחת מעל לחומת העיר ' . מסילת שדה כובס' הייתה , לפיכך , מצפון לחומות העיר . 'תעלת הברכה העליונה' היא תעלה שהובילה מים _ל'ברכה העליונה' מחוץ לעיר , בעוד שהברכה עצמה הייתה בתוך תחום העיר , במעלה הגיא המרכזי . _' קצה תעלת הברכה העליונה , ' שם פגש ישעיה את אחז , היה מחוץ לעיר מצפון . בזיהוי 'מסילת שדה כובס' מצפון לעיר תומכת הזכרת 'מצבת הכובס' מצפון לעיר על ידי יוסף בן מתתיהו ( מלחמת , ה , ד , ב . ( האבות פייר ורוסה , שחפרו בברכת בית חסדא שבנחל בית זיתא , הציעו כי השלב הקדום של הברכה הכפולה שהם חשפו על ידם הוא מתקופת בית ראשון , וכי זאת 'הברכה העליונה . ' מברכה זו יוצאת תעלה חצובה בסלע , הנמשכת לכיוון הר הבית , ולדעתם הביאה התעלה מים להר הבית . ד' בהט , שקיבל זיהוי זה , הציע כי את התעלה החצובה בסלע היוצאת מברכה זו יש לזהות עם 'תעלת הברכה העליונה , ' וכי 'מסילת שדה כובס' הייתה באזור זה שמצפון להר הבית , בהתאם למסורת שהשתמרה אצל יוסף בן מתתיהו . בהט אף טוען כי התעלה נמשכה לאורך המדרון המזרחי של הר הבית והגיעה עד למדרון העופל שמדרום להר הבית . את המשכה יש לזהות , לדעתו , בתעלה חצובה , חומות אלו היתה ברכה . _אבי יונה טען כי 'המקווה בין _החומותיים' היא ברכת אל חמרה , ואילו ' הברכה התחתונה' היא זו שבקצה הנקבה . אך דעה זו אינה נראית , מאחר שהזכרת 'הברכה העליונה' בימי אחז מחייבת להניח שבימיו כבר הייתה קיימת גם ה'ברכה התחתונה , ' ומכאן שאין לראות _ב'ברכה התחתונה' חלק ממפעלי הבנייה של חזקיהו . _70 אוסישקין _, מפעלי המים , _עמ' _71 . 26-18 סימונס , ירושלים , _עמ' , 193 קבע את מקומה של ' ברכת המלך' בנחל קדרון עצמו . לדעתו תעלה 1 סיפקה מים לברכה זו . שמטרתה הייתה להשקות את _'גן המלך . ' אחד הנימוקים לזיהוי זה הוא הזכרת 'ברכת שלמה' על ידי יוספוס _בקדרון ( מלחמת , ה . ( 145 , _72 לדיון מקיף בזיהוי הברכה העליונה וספרות קורמת _ראה : סימונס , ירושלים , _עמ' , 337-335 ובעיקר הערה . 1 ראה גם _1116 _ _0 _\\ _' _5 _, _ז _1 _ט _61 ? 001 _' , _24 _\ _, _# 70 ( 1958 ) _, _\ _1 _. _8 קק _14 _0 _£ _1110 _11 _נ _< 11 _מ 221-227 _00 _. קק _73 ד בהט , 'תעלת הברכה העליונה ומקומה , ' _ארץ-ישראל _, כ ( תשמ '' ט , ( _עמ' . 255-253

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help