sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:227

מכוון לעמוד בלחץ מים בעומק 13 מ' שנאגרו מעברו . אולם , יש להניח , כפי שסברו סימונס ואבי יונה , כי הקיר החיצוני _\ _42 _נ היה חלק ממערכת הביצורים , ואילו רק _\ _1 שימש כסכר לברכה שהתהוותה ממערב לו . עוביו הרב של _\ _12 לא נועד לחיזוק הברכה , כטענת _ונסאן , אלא לביצור נקודת תורפה בהגנת העיר , במקום מוצאו של הגיא המרכזי _לקדרון . אץ בידינו נתונים של ממש לקביעת תאריך הקמתם של קירות _\ _1 ו . _\ _12 רוב החוקרים שעסקו בכך הניחו שהם נבנו בתקופת המלוכה , כאשר נחצבה תעלה , 11 ואילו את התיקונים בקיר _\ _12 תיארכו לתקופת בית שני . בחפירותיו של שילה בשטח _,. _\ החופף לקצה הצפוני של חפירות בליס ודיקי , לא נמצאו כל ממצאים מימי בית ראשון , ולפיכך ספק אם מערכת הקירות המתוארת לעיל קדומה לימי בית שני . אולם מערכת הביצור של ירושלים המורחבת בימי בית ראשון הייתה חייבת לחצות את הטירופויון , ועל כן יש להניח כי הגיא נחצה כבר בתקופה זו על ידי סכר ששימש יסוד לחומה . ייתכן _שסכר זה היה קטן יותר ובמיקום מעט שונה מהקירות המסיביים של תקופת בית שני , אך בכל מקרה הוא היה יכול ליצור ברכה במקום שבו מצויה היום ברכת אל חמרה . הצעות שונות הוצעו לזיהוי המונחים : 'המקוה בין החמתים , ' 'הבריכה התחתונה' ו'הבריכה הישנה , ' המופיעים בישעיה _כב ט-יא . ונסאן ובעקבותיו ב' מזר , סברו שקטע זה עוסק במעשי חזקיהו ערב מצור סנחריב , וכי יש להפריד את הנאמר בפסוק ט מהנאמר בפסוק יא ; בעוד שפסוק ט מדבר על ברכת _אל חמרה , הרי פסוק יא מכוון לחציבת נקבת חזקיהו . לפיכך 'הברכה התחתונה' היא ' ברכת אל חמרה ' , ' המקווה בין החמתים' הוא הברכה שבקצה הנקבה ו'הברכה הישנה' היא הברכה ליד הגיחון , שבוטלה משנחצבה הנקבה . לדעת סימונס , דברי ישעיהו מכוונים לתקופת אחז ואין למצוא בפסוקים אלו רמז לחציבת נקבת חזקיהו . לדעתו , פסוק יא אינו אלא הסבר לנאמר בפסוק ט , ולפיכך 'המקוה בין החמתים' זהה _ל'ברכה התחתונה . ' 'הברכה הישנה' אינה אלא כינוי ל'ברכה התחתונה , ' היות שהיא העתיקה בברכות ירושלים . דברי הפסוקים מכוונים , לדעת סימונס , להרחבת הברכה ושיפוצה בימי אחז . לדעתי , יש לקבל את הצעתו של סימונס בדבר זהות שלושת המונחים וכוונת שלושתם לברכה המכונה היום בשם ברכת אל חמרה , אלא שאינני רואה סיבה שלא לייחס את הסיפור לימי חזקיהו . אפשר להניח ש'החמתים' אינן אלא חומת הגבעה המזרחית והחומה שהקיפה את הגבעה המערבית . את 'ברכת השלח' הנזכרת בספר נחמיה זיהו מרבית החוקרים עם ברכת אל חמרה , שהרי אל זו האחרונה הגיעה תעלה , 11 שיש לזהותה עם 'השילוח' הנזכר בימי אחז . המונח 'חומת ברכת השלח' מתכוון כנראה לחומת העיר שעברה על גבי הסכר שיצר את 'הברכה התחתונה . ' אוסישקין טען כי יש לזהות את ברכת השילוח עם הברכה שהייתה , לדעתו , באפיק נחל קדרון , ואשר שימשה להשקיית 67 _יש _לציין _כי _ןייל _שינה את דעתו מספר פעמים ומסקנתו אינה מוחלטת . תחילה סבר שהקיר הפנימי _\ _1 הוא הקדום , ויצר ברכה ממערב לו , ואילו הקיר החיצוני הוא חלק ממערכת הביצורים בלבד . רק יותר מאוחר הביא את הדעה המצוטטת כאן . ראה סקירתו של סימונס , ירושלים , _עמ' _** . 107-106 שילה , קדם , , 19 _עמ' ד-ה וציור _69 . 4 לדיון בנושא זה ראה סימונס , ירושלים , _עמ' . 192 191 חוקרים כווייל , דלמן והקר נוטים לזהות את 'המקוה בין החמתים' עם המרחב שבין הקירות _1 _^ _1 _ו . _\ _12 אך כפי שראינו קשה להניח שבין שתי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help