sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:224

ברבות בירושלים המקראית בספרי מלכים וישעיהו מופיעים שלושה כינויים לברכות בירושלים : 'הברכה העליונה , ' 'הברכה התחתונה' ו'הברכה הישנה . ' הברכה העליונה נזכרת בתיאור פגישת ישעיהו ואחז . ישעיהו יוצא 'אל קצה תעלת הברכה _63 קניון , חפירה בירושלים , _עמ' _^ _11€ _- _64 . 159 _א _8 _י _ג _1 _ו _0€ _} _1€ _/ _- _ח _6 _, _50 _/ _1 _ץ _1 _, _01103 _§ _0 1935 7 . _. _1300155611 _4 8 . _]^\ _0 _ז _^ _0 _ר ; _41401 01 _. _/ _61 _ללאה _סקירתו של אוסישקין , מפעלי המים , _עמ' . 28 _01 _* _6 _" _מ _61 _3 _ממ _711 _ _61 _ז _3 _י _$ _\\ _י _626111311 _מי _, _ז _35 _ת _// . _^ _1€ , י 1 ז _-180ז 3 _קת 10 $ : _. 4 _001 _ח _61 0 / 83 מתט 0 $ 7 _מ _311 _ק 1- _£ _11 ז _\ _9€1 _$ _5 - _111 _X { _111141 _/ 411 . 141 _] _¥ _0556 ? _1 _> _311 _81014 _ז 1-20 _1 _^ _€10 _} _1 _. קק _^^^ , 82 ( 1984 ) _, בנקבה שהיה כעין מעיין של ממש בתוך תחומי העיר , או שהיה זה כינוי למוצא תעלת מי העודפים ( תעלה _( _1 _\^ _לקדרון , שהרי תעלה זו יצרה למעשה מקור מים חדש במורד נחל קדרון , כעין תחליף לגיחון המקורי . יש הסוברים כי המונח 'שילוח' שימש עוד בתקופת בית ראשון ככינוי לנקבת חזקיהו , לאחר שתעלה 11 יצאה מכלל שימוש . על פי דעה זו 'ברכת השלח' הנזכרת בספר נחמיה היא הברכה שבקצה הנקבה ( לדעת אוסישקין : בקצה תעלה , 1 ¥ בתוך תחומי הקדרון . ( אך זו השערה שאין לה סימוכין בכתובים . אמנם המקורות מתקופת בית שני יוסף בן מתתיהו , הברית החדשה ותרגום השבעים מכירים את 'מעיין השילוח' כמעיין יחיד בירושלים ומתכוונים לקצה הנקבה , אך ספק אם ניתן להסיק מכאן שבימי בית ראשון כונתה נקבת חזקיהו בשם 'שילוח . ' תוואי הנקבה עורר בעיה חמורה לחוקרים שהחזיקו בהשקפה המינימליסטית בקשר לתחומי ירושלים בתקופת המלוכה ( ראה לעיל , _עמ' , ( 108 שהרי להשקפתם , מוצא הנקבה היה מחוץ לתחומי חומות עיר דויד . תירוצים שונים הובאו לקושי זה , כגון הצעתה חסרת השחר של קניון כי הנקבה הזינה מאגר תת קרקעי במדרון הדרומי מערבי של גבעת עיר דויד . היום , משהתברר כי הגבעה המערבית הייתה כלולה בתחומי העיר לפחות מימי חזקיהו , ההגיון בחציבת הנקבה ברור : היא הייתה מכוונת להביא את מי הגיחון אל הנקודה הקרובה ביותר האפשרית שבה ניתן היה לשרת הן את תושבי הגבעה המזרחית והן את תושבי הגבעה המערבית . נסיים בהערכת נקבת חזקיהו בתולדות מפעלי ההנדסה ההידרולוגית . הנקבה מהווה מפעל הנדסי יחיד במינו בעולם הקדום . אין לה תקדים בעולם העתיק וכמעט ואין בנמצא מפעלים דומים לה . היא שונה מכל שאר מפעלי המים מתקופת בית ראשון , הן במטרתה והן בשיטת הביצוע שלה . מטרתה הייתה הסטה מוחלטת של מעיין קיים והזרמת מימיו לנקודה בקצה השני של העיר . נזכיר כי סנחריב , בן זמנו של חזקיהו , הקים את אמת המים לנינוה , אקוודוקט ענק , שהוביל מים ממרחק של _כ 50 ק"מ ונחשב למפעל ההנדסה ההידרולוגית הגדול ביותר מתקופת הברזל . שני מפעלים אלו , של ירושלים ושל נינוה , שבוצעו בדור אחד , הם מן הקדומים והמשוכללים בסוגם . הקבלה מסוימת ניתן לראות בנקבת אמת המים של סאמוס , שחצב אופלינוס במאה _הו' לפסה"נ . זוהי מנהרה מונומנטאלית , ואף היא נחצבה על ידי שתי קבוצות חוצבים שעבדו משני צדי ההר שאותו חצתה המנהרה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help