sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:218

החציבה עקבה אחר כיוונן של שכבות הסלע , ההולכות ועולות _מדרום מזרח _לצפוךמערב . לכן , ככול שהתקדמה החציבה הלך מפלס הנקבה ועלה , בניגוד לכיוון הזרימה ; בשלב השני של החציבה , אפוא , היה צורך בהעמקת הרצפה והתאמת השיפוע לזרימת המים . תהליך זה מתבטא בעיבוד הקירות : חלקי הקירות הנמוכים , שנחצבו בשלב השני , אינם מעובדים , בניגוד לחלקם העליון , המעובד היטב . תיקוני מפלס הרצפה מתבטאים במיוחד בנקודת המפגש בין שתי הקבוצות , שבה הייתה רצפת הקטע הצפוני נמוכה במקורה ב 30 ס"מ מרצפת הקטע הדרומי . הדבר חייב העמקת רצפתו של הקטע הדרומי , עבודה שבוצעה במהירות וברשלנות . לאורך תוואי הנקבה נמצאו על הקירות שתי טבלאות מוחלקות דומות בצורתן לטבלה שנמצאה בחדר העגול ולזו שעליה נחקקה כתובת הנקבה . כן מצויים לאורך הקירות שקעים מלבניים ומשולשים שנועדו כנראה להצבת נרות שמן . על חלק מהקירות נמצא קו אופקי חרוט , ששימש כנראה למדידת השיפועים . לפי חישובו של ונסאן נחצבו בנקבה 650 מ"ק סלע , שלחציבתם נדרשו 250 ימי עבודה של החוצבים , לבד מהזמן הנחוץ להוצאת החומר החצוב . הצלחת שתי הקבוצות להיפגש מתחת לקרקע בנקודה הנכונה ובמפלס הנכון לפליאה היא בעיני החוקרים . כן תמוה כיצד ניתן היה לחצוב לאורך מאות מטרים ללא אספקת אוויר ובאמצעי תאורה הגוזלים חמצן . בחציבת מנהרות בתקופות מאוחרות יותר מקובל היה לחצוב פירים אנכיים היוצאים במרחקים קצובים אל פני השטח , שדרכם הוצא חומר החציבה ונכנסו אור ואוויר . נקבת חזקיהו נחצבה ללא פירים כאלה ( _מלבד _אחד , ( ובכך היא יוצאת דופן . המפגש בין שתי קבוצות החוצבים היה ללא ספק אירוע דרמטי בעיני בני הדור , שהרי רגע המפגש הוא הנושא המרכזי של כתובת הנקבה . כתובת זו נמצאה על ידי נערים בשנת 1880 על דופן הנקבה , _כ 6 מ' מבפנים למוצא הנוכחי של הנקבה בברכת השילוח , והועברה יותר מאוחר למוזיאון איסטנבול . וזה נוסח הכתובת : 52 לדיונים כלליים על הכתובת ראה : י' קוטשר , ' כתובות ירושלים מימי הבית הראשון , ' ספר ירושלים ( _תשט"ז , ( _עמ' _§ _61 _, _^ ; 170-169 _מת _1 _ס _. ס ( 116511 _/ _1 _£$ 1 , 1 ( 0 _/ _110 ק _^ _110 _15€11110 _> _11 ( 111 X _100 61 ) _1 ( _11011 £ _ק _-0ז _1 _^ _ק _6 _י 95-102 ; 5 . _^ _0500 _/ _1 _, _1 _. קק 1934 , . 40-43 ; _// _. קק _01060 _12 _^ _1100 _, _1101113 1951 , _ז 1964 , _150111161 _& _\ _¥ _. _116111 § , _^ _01100110150 _) _1€ _1411 ( 1 _6 _\? _מ 3 ( 16 _נ 1681 _י _\ _י _1 _$ _0 _^ _111 _} _, _161111 , _ז _1 ( _1150 _} _1 _£ _1 _ח ( 11 ( 1 186-188 ; _€ _. _! _.. _011 ) 8011 , _16 _x _11 _) _00 _) _1 0 / _. קק 0 _/ 1 ( 1 _ט 110 _/ 15 1 : _116 _\) _16 _\ ק _11 _( _1 _€ _11150 _? _1 _ה 21- 5 _}/ _110 ? _1 _56 _. קק _01 _( _1 1973 , _י _) _! , _0 _\ _ח ( 10 ק _5011 _ח ! _4001 ) 116 1 . 2 3 למחקרים נוספים על הכתובת ראה : נ '' ה טורטשינר , 'כתובת השילוח , לוח גזר וחרס העופל , ' ידיעות , ז ( _תרצ"ט , ( _עמ' ; 4-1 י' לבני , ' לכתובת השילוח , ' ידיעות , ט ( תש"ג _, ( _עמ' ; _114 ש' אחיטוב , אסופת כתובות עבריות , ירושלים , 1992 _עמ' ; 16-13 אוסישקין , מפעלי המים , _עמ' ; 25-21 צ' _טלשיר _, 'נוסחת הפירוט "וזה ( ה ) דבר , '" תרביץ , נא ( תשמ"ב _, ( _עמ' 01 _< _18 _\\ ' _01111 , ; 35-23 _י _\ _¥ _. _^ _. _\\ _. ק , _? _£ _( ) , 71 ( 1939 ) _, י _מ 110 ק _8011 ת 1 1 _ק 7116 _81103 י 321 ; ? 1 . 1 . _. ק _£ _7 _, _א _*/ . ¥ . _^ _11 _> 11 _§ 111 , _4 _י 42 ; , י _501111 ? 1 _מ _2111 _81103111 _מ _11 _§ 6 ט 6116 _§ ל _01 י 124-140 ; _// . _^ _11011311 ( 1 , _8101110 , _. קק 71 ( 1955 ) , _י 1 ( 16 _20 ?\ _, ז 110 ק _5011 _מ _1 _י 3883 _£ 6 ( 11 _^ _110116 ( _1311 $ _1 ק 1 , _* 1111 _מ 297-302 ; 1 ( 16 . קק , 11 , 9 ( 1959 ) , _81106 _' , _11 _, 8 ( 1958 ) , _י _מ _13110 _ז _11 _מ _1116 811110311 _* _1168861161116111 _611 3 י 205-209 ; 0 . _1 _^ _61 _/ _1 ( 16113 _¥ 1 _< _13 , _. קק _\ _1 . _81301 _( _81 _0 . , י 51 ( 1616 ( 1 _מ _^ _600 _מ 110 ק _8011 ת 1 _מ _1 _10141 1 ( _01116 _, 86111 _ז _-1 ( 1 _/ _ז _10 _ה ? _011161 ( 6 ( 15 . ) , _\ _16 _מ _110 _קח _50 _מ 1 י _^ י _6011 , ט ? 162-166 ; _£ . _. קק 196- 1968 , _. קק 61 ( 16 81106 _' , _/? 8 , 81 ( 1974 ) , _ממט _1 ט ( 1 -ק _5011 _מ 61 1 _ממט 1 _7 _ה " _1116 81103 , _מ _111-117 214 ; \ . 83880 _. קק , _? _£ _< _2 _, _114 ( 1982 ) , י _מ . 110 מחקרים _קודמים ( של סייס , קאוטש , דרנברג _, קוק , _קלרמון

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help