sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:199

ולפני העיר , על יד ( מקום ) הנקרא עין _רוגל נשברה מחצית ההר שבמערב והתגלגלה ( למרחק של ) ארבעה ריסים ועמדה על ההר שבמזרח , עד שנסתמו הדרכים והפרדסים של המלך ( השווה זכריה יד ד-ה . ( יש רואים בכך עדות למסורת על מפולת שסתמה את המעיין שהיה בעין רוגל , וכי יותר מאוחר נחשף מקור המים מחדש על ידי חפירת באר במקום . ייתכן כי מעיין קדום זה היה בין המעיינות שסתם חזקיהו מחוץ לעיר ( דברי הימים ב , לב ד ) לפני מצור סנחריב . עין התנין מעיין שלישי הנזכר במקרא הוא 'עין התנין , ' המופיע בתיאור הסיור הלילי של נחמיה : _'ואצאה בשער הגיא לילה ואל פני עין התנין ואל שער _האשפת' ( נחמיה ב יג . ( מיקומו של עין התנין קשור בניתוח מסלול סיורו של נחמיה ובהשקפה הכוללת על ירושלים של תקופת נחמיה . יש סוברים כי אינו אלא עין רוגל , שאינו נזכר בפסוקים אלה . י' פרס שיער כי 'עין התנין' הוא כינוי למוצא נקבת חזקיהו . קשה לקבוע עמדה בעניין זיהויה של עין התנין , ומוטב להשאיר את בעיית הזיהוי פתוחה בין שתי האפשרויות הראשונות שהובאו לעיל . מעיינות נוספים בשני מקורות נזכרים מעיינות בירושלים בלשון רבים . על חזקיהו נאמר : 'ויועץ עם שריו וגבריו לסתום את מימי _האינות אשר מחוץ לעיר _ויעזךהו ; ויקבצו עם רב ויסתמו את כל המעינות ואת טוען שהכינוי א זולה מתייחס לכל המצוק המזרחי של _הקררון עד לאזור ביר איוב , ואילו דרייוור טוען שאין כל קשר בין המונח _'אבן הזוחלת' לשם הערבי _א זולה , וכי במונח 'אבן הזוחלת' התכוון הכתוב לגוש אבן גדול שנמצא בקדרון ליד עין רוגל ועליו הקריב _אדוניהו . בכל מקרה , אין לסמוך על עניין אבן הזוחלת בזיהוי עין רוגל . מראי מקום לדיון זה ראה אצל סימונס _, ירושלים , _עמ' , 160 הערות . 5-1 יוסף בן מתתיהו , קדמוניות , ט , י , ד ( _בתרגום א' שליט . ( ראה : הערת א' שליט , ליוסף בן מתתיהו , קדמוניות היהודים , ב , _עמ' קמז , הערה . 247 12 כך : מזר ( הערה , 1 לעיל ) טור . 827 ראה : 'עין התנין , ' _א '' מ , ו , טור . 209 סימונס ( ירושלים _עמ' , ( 161 שזיהה את עין התנין עם עין רוגל , טען כי המילים 'אל פני' הבאות לפני 'עין התנין' מחייבות להניח כי נחמיה לא עבר בעין התנין עצמו , וכי עין התנין היא נקודת ציון טופוגרפית מחוץ לעיר , המשמשת בפסוק זה לציון כיוון בלבד . אחרים סוברים כי עין התנין הוא מעיין נוסף , שנסתם בעבר . סמית שיער כי היה זה מעיין שהופיע לאחר רעידת אדמה בירושלים ( אולי זו שבימי עוזיה ) ונעלם לאחר מכן ( סמית , ירושלים , _עמי 62 61 . ( - סמית מביא מקורות שונים מן המקרא , מן הספרים החיצוניים ומן הספרות הקלאסית , לחיזוק טענתו כי התנין הוא מפלצת ים הקשורה לרעידות אדמה ( ראה , למשל : תהלים קז לג ; קמח ז-ח ; עד טו ; ירמיה נא לד ; ישעיה _כז א ; תוספות למגילת אסתר בתרגום השבעים , א ד . ( אך בדיקת המקורות הללו מראה שאין שחר לסברתו בדבר הקשר בין תנינים למעיינות . י' פרס , _ארץ-ישראל , אנציקלופדיה _טופוגרפית היסטורית , ד , ירושלים תשט"ו , _עמ' . _719 , 706

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help