sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:198

עין _רוגל מקור המים השני הקרוב לירושלים הוא ביר איוב , המזוהה עם עין רוגל . זוהי באר המצויה במורד הקדרון , במרחק כ 500 מ' מהקצה הדרומי של עיר דויד . עומקה 38 מ , ' היא חפורה באדמה , _מדופנת אבנים בחלקה העליון וחצובה בסלע בחלקה התחתון . המים מפעפעים בה דרך שכבות הסלע כמו במעיין ולפיכך יש הצדקה מסוימת לקרוא לביר איוב 'עין . ' ביר איוב הוא מקור המים החשוב ביותר ליד ירושלים . על פי תיאוריו של דלטון , בשנת בצורת חמורה ( 1863 ) נותרה ביר איוב כמקור המים היחיד לתושבי העיר . עד לעת האחרונה נשאבו מי ביר איוב לתצרוכת תושבי כפר השילוח , בעוד שמי _הגיחון משמשים להשקיה בלבד . עין רוגל נזכר בשלושה מקורות מקראיים . בתיאור גבול יהודה נאמר : 'ועבר הגבול אל מי עין שמש והיו תצאתיו אל עין רגל ; ועלה הגבול גי בן הנם אל כתף היבוסי מנגב היא _ירושלם' ( יהושע טו ז-ח ' ;( וירד גי הנם אל כתף היבוסי נגבה וירד עין רגל' ( שם יח טז . ( תיאור זה ממקם את עין רוגל מדרום לעיר , בין עין שמש מצד אחד ובין גיא בן הינום וכתף היבוסי מצד שני . עין שמש מזוהה עם המעיין היחיד הנמצא ממזרח לירושלים הוא עין חוץ' שליד הכפר עזריה . מכאן פונה גבול יהודה לדרום מערב ועוקף את ירושלים מדרום , באופן שהעיר עצמה נשארת בתחום בנימין . על אף שהתיאור הכללי ברור , הרי יש מקום לעיון בעניין המקום המדויק של עין רוגל יחסית ל'כתף היבוסי' 8 הנזכרת אחריו . יש טוענים ש'כתף היבוסי' היא גבעת עיר דויד עצמה , ויש טוענים ש'כתף היבוסי' היא הגבעה שממערב לעיר דויד או מדרום לה . זיהויו של עין רוגל עם ביר איוב מתאים יותר לסברה השנייה , שהרי אם ירד הגבול מגיא בן הינום לביר איוב , היה מגיע לקדרון בנקודת החיבור שלו עם גיא בן הינום , הנמצאת כ 500 _מ' מדרום לקצה הדרומי של עיר דויד . בסיפור בריחת דויד מירושלים בזמן מרד אבשלום נאמר כי יהונתן ואחימעץ _'עמדים בעין רגל ... כי לא יוכלו להראות לבוא העירה' ( שמואל ב , יז יז . ( מסיפור זה ברור כי עין רוגל מצוי בקרבת העיר , אך לא ממש סמוך אליה . בסיפור על ניסיון המלכת אדוניהו ( מלכים א , א , ( _אדוניהו זובח 'צאן ובקר ומריא עם אבן הזחלת אשר אצל עין _רגל' ( פסוק ט . ( לעומתו ממליכים צדוק , נתן ובניהו בן יהוידע את שלמה בגיחון . העובדה שאדוניהו שמע את קול השופר בטקס המלכת שלמה מעידה שוב כי עין רוגל היה קרוב לעיר , אך לא ממש סמוך אליה . נראה שבחירת המקום לטקס המלכת אדוניהו במרחק מסוים מהעיר מעידה על חוסר הלגיטימיות של המעשה , בעוד שהמלכת שלמה , הנעשית בפקודת דרד , היא ליד המעיין הסמוך לעיר . יוסף בן מתתיהו מזכיר את עין רוגל בצטטו מסורת מדרשית בהקשר לרעש בימי עוזיהו : _6 ש' _אחיטוב , _'עץ רגל _/ _א''מ , ו , טורים 213-212 ושם ספרות נוספת ; לתיאור מפורט של הבאר ראה : - _£ 0 _§ _61 01 _מ _1 _0 _/ _5 _ז _101-3110 _ק _1€ _5 _\ _ת" _מ _3110 _ס 165-173 0 . _. קק _? _£ _?^ _, 55 ( 1923 ) , _י _י _7 _/ _0 _^ _\^ _611 ז' קלאי , נחלות שבטי ישראל , ירושלים תשכ '' ז , _עמ' _8 . _116-115 , 104-103 כך קלאי , שם , _עמ' , 109 הערה , 67 ושם ספרות . _9 ש' ייבין , 'בנימין , ' א '' מ ב , טור ; 275 י' _אהרוני , _ארץ ישראל בתקופת המקרא , ירושלים תשנ '' ג , _עמ' . 220 _10 את 'אבן הזוחלת' הנזכרת במקור זה הוצע לזהות עם הסלע המכונה _'א זולה' הנמצא בשולי כפר השילוח . רבים מחוקרי המאה הי '' ט , כגון וורן _וקונה התבססו על מיקומו של סלע זה מול מעיין אם _אל דרג _, ' וזיהו מעיין זה עם עין רוגל . _קונדר אף זיהה את עין רוגל עם הגיחון . אולם ונסאן

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help