sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:194

לדברי יחזקאל שראה את המקדש שלעתיד 'אל הר גבה מאד' ( מ ב . ( הוא הדין בישעיהו , האומר ' והיה באחריה הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונשא מגבעות' ( ב ב . ( אין ספק כי לשונות אלה מושפעים מן השיגרה הלשונית של המזרח הקדמון , אם במקרא הם נטולים כל רקע מיתולוגי של ממש . לעומת זאת , העירו בדין כי בתשתית של סיפור חלום יעקב ( בראשית כח , ( המוסב על מקדש בית אל , ניכרים ביתר בהירות שרידי המיתוס הקוסמי של ארם נהריים . נאמר כי בחלומו ראה יעקב 'סלם מצב ארצה וראשו מגיע השמימה , והנה מלאכי אלהים עלים וירדים בו' ( פסוק יב . ( משנתעורר יעקב נאמר 'ויירא ויאמר : מה נורא המקום הזה , אין זה כי אם בית אלהים וזה שער השמים' ( פסוק יז . ( דומה כי הצירוף 'שער השמים' אינו אלא התרגום המונותיאיסטי של - _; _16 ל _31 _כ — _1 'שער האלים . ' גם סולם השמיים _;) _וז _131 _ז _0131531 _ת _11 _ח _( _51 מופיע בהקשר ל'שער האלים . ' מסופר כי האלים נמטר ונרגל ירדו בסולם השמיים עד שהגיעו לשער האלים אנו , אנלל ואא . בהקשר זה יש למילה המקראית 'סולם' משמעות _מיוחדת , היינו 'מעלה מדרגות , ' הן הן המובילות במקדשי בבל לזגרת , המגדל . בלא ספק הושפע חלום יעקב ממיתוס זה , אלא שלפי פשוטו של מקרא _'שער השמים' אינו אלא מקום משכבו הלילי של יעקב . הסולם איננו אי שם במרומים אלא הוא מוצב ארצה ובראשו ניצב האלוהים . ועוד , לא האל כי אם המלאכים עולים ויורדים מן הסולם . האל הוא מעבר לעולם ותהום ישותית מפרידה בינו ובין העולם . הוא מקיים את הקשר עם העולם רק דרך מלאכיו שליחיו או על ידי דיבור ישיר אל האדם . היסודות האנתרופומורפיים שבדימוי חלומי זה דבקים אך ורק במלאכיו שליחיו . יתרה מזו , סולם זה עדיין איננו מסמל קשר קבוע וממוסד בין מעלה למטה . הוא אך יציר הרגע — סמל לנוכחותו המגינה , _הבלתי פוסקת , של האלוהים , שכן בשעה ההיא אנוס היה יעקב לעזוב את אדמת ארץ ישראל כדי להימלט על נפשו . שלוש הבטחות שהיו צורך השעה מקופלות בדברי האל : הבטחת הארץ , הזרע וההגנה האישית המומחשת על ידי המלאכים העולים ויורדים בסולם . אין ספק כי סיפור אגדה זה מקורו בממלכת אפרים והוא בא , בין היתר , כדי לתת לגיטימציה היסטורית למקדש אשר בבית אל , בדומה לסיפור על _אברם ומלכי צדק ( בראשית יד , ( המוסב על ירושלים , לומר לנו כי לכיבוש ירושלים ולהעלאת הארון אליה קדמה העובדה כי כבר בימי האבות עבדו בה ל'אל עליון קונה שמים וארץ . ' הצד השווה הוא כי קדושתם של שני המקדשים , זה שבירושלים וזה שבבית אל , נעוצה בתקופת האבות — זה _באברם וביקורו אצל מלכי צדק , _'כהן לאל עליון קונה שמים וארץ , ' וזה בחלום יעקב בשעת בריחתו לארם נהרים , כאשר התגלה לו אלהים בחלום לילה . _01 _41 _וופ _61 _§ _31 _א 01 ו _116 _\ _1 _> ' _( _1 _זי , _ץ _6 _ודז _61101011 x _11 1 . 11 . 8 , 10 ( 1960 ) . _0 _. _£ _011 , י 1 _( 1 _§ _31 _ו 105 0 . _£ _1051 _, קק _011€110 _111 1011 _42 _ו _811 _) _11081 [ , 5861 _1 _^ _££ , _ח _6 ו _// _. _# _0 _) _1 _ _01 _ר _;\ _11 _חה _110 , _/ _4 _דו _1 _^ _1 _^ _111 _0 _$ _6000 _( _11811 _011 ( _1 _11 _$ _0 34 _. ק 1978 , _43 ראה : _ח ! _0 1 _* _03111 } ' _ח _3 _ו 1 _ז _\ _1 _> ' י _61 , _ות 61 ו _1 _ח _11116 _5 _( _3 _^ _1 ( _601 . ) , _7116 8 . _ח _6150 . _א _151361 _' _, $ . _זח _016 _ח _1- _/\ י 135-168 , 505- _0118111 _$ _011 _( _1 _01 \> _€1 $ 11 _\ 0 / _6 _x _181 _6 _§ _£ _01 \ _. קק _6 _\\ _' ¥ _011 _< 1986 , _א _11-0110115 . 509

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help