sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:192

הנוכחות הבלתי אמצעית של ה' המסקנה העיקרית של דיוננו היא כי בית המקדש קשור ברוב ספרי המקרא במיתוס של הנוכחות הבלתי אמצעית של ה , ' בהשלכותיו ההיסטוריות , הלאומיות , החברתיות והאישיות ובגלגוליו האסכטולוגיים של מיתוס זה , כפי שהראינו לעיל . הביקורת הרציונליסטית הבוטה של בעל ספר _51 השווה : ב' אופנהיימר , חזונות זכריה , ירושלים _תשכ''ח , _עמ' ; 134-122 וכן מאמרי : 'נביאי שיבת ציון , ' ח' תדמור וי' אפעל ( עורכים , ( ההיסטוריה של עם ישראל , שיבת ציון — ימי שלטון פרס , ירושלים תשמ '' ג , עמי . _292-288 , 164-147 הפוליטיים , הכלכליים והביטחוניים שבפניהם ניצבו שבי ציון . אף על פי כן עלה בידי שני נביאי שיבת ציון , חגי וזכריה , לעורר את בני דורם לבנות את בית המקדש . הייתה זאת בעיקר זכותו של חגי , אשר נבואותיו המעטות שבאו לידינו מוקדשות כולן לנושא זה . הוא הבטיח : 'גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון , אמר ה' צבאות , ובמקום הזה אתן שלום' ( חגי ב ט . ( הוא אף כרך את הגאולה השלמה בסיום מפעל זה ובהקמת מלכות בית דויד . זרובבל היה בעיניו המלך המיועד , אשר יעלה תוך מהפכה עולמית : אני מרעיש את השמים ואת הארץ , והפכתי כסא ממלכות , והשמדתי חזק ממלכות הגוים , והפכתי מרכבה ורכביה , וירדו סוסים ורכביהם איש בחרב אחיו . ביום ההוא ... אקחך זרבבל בן שאלתיאל עבדי , נאם ה , ' ושמתיך כחותם , כי בך בחרתי נאם ה' צבאות ( שם ב כא-כג . ( המשמעות הפוליטית של דברים אלה היא קטסטרופה עולמית , אשר תגרוף אתה גם את הממלכה הפרסית ; מתוכה תקום מלכות בית דויד . הנימה המשיחית הפוליטית עולה ביתר שאת מדימוי החותם אשר ביד ה , ' הבא להפקיע את דברי ירמיהו על יהויכין ( ירמיה כב כד . ( אין ספק שהמגמה הפוליטית שבהכרזה זו לא נעלמה מעיני הפרסים , שכן דינה כדין קריאה למרד . מאז נעלם זרובבל וגורלו הוא עניין לניחושי ההיסטוריונים . ברם , הציפיות המשיחיות שוב גאו משהתקרב בניין הבית לסיומו , ומשלחת של נכבדים באו 'לחלות את פני ה' לאמר אל _הכהנים אשר לבית ה' צבאות ואל הנביאים _לאמר : האבכה בחדש החמשי , הנזר כאשר עשיתי זה כמה שנים ' ? ( זכריה ז ב-ג . ( זכריה מזדרז לצנן את הרוחות , ומשיב לשואלים בתשובה מתחמקת : 'כי צמתם וספוד ... הצום צמתני אני ? וכי תאכלו וכי תשתו , הלא אתם האבלים ואתם השתים' ( שם פסוקים ה-ו . ( המשך דבריו הוא תוכחה המיוסדת על בסיס המוסר ( פסוקים ח-יד , ( והוא מסיים בהבטחה : _'כה אמר ה , ' שבתי אל ציון ושכנתי בתוך ירושלם , ונקראה ירושלם עיר האמת והר _ה' צבאות הר _הקדש' ( ח ג . ( זכריה דוחה אפוא את הציפיות המשיחיות אל עתיד בלתי מוגדר , ובכך הוא מבקש לרפות את המתח _המשיחי המדיני , שהיה בו כדי לסכן את מעמדם של שבי ציון בשל חשדנות השלטונות הפרסיים . אכן , הוא ניתק את השלמת בניין המקדש מכל הקשר משיחי , אך האמונה כי בית המקדש הוא מקום משכנו של אלוהים עלי אדמות הייתה משותפת לו ולכל בני דורו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help