sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:191

שהיא מצטיירת בספר _תהלים ובספרות הנבואית . בדמיונו הפיוטי הלוהט הוא ממחיש את המוטיבים הנוספים המצויים במסורת הקדומה . בעקבות ישעיה ב א-ד הוא חוזה את המוני הגויים הנוהרים לירושלים , משרתים את ישראל , מביאים את אוצרותיהם לירושלים , משתחווים לה' אלוהי ישראל , מתפללים אליו ומביאים לו קרבנות ( שם נו ו-ז ; ס י , יג ועוד , ( שכן אור ה' יאיר לכולם : לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם והיה לך ה' לאור עולם לא יבוא עוד שמשך כי ה' יהיה לך לאור עולם ולנגה הירח לא יאיר לך _ואלהיך לתפארתך . וירחך לא _יאסף ושלמו ימי אבלך ( שם , ס יט-כ . ( ולא זו אף זו , כל הארץ תהיה בנויה אבני חפץ : ... הנה אנכי מרביץ בפוך אבניך ויסךתיך בספירים ושמתי כדכד שמשותיך _ושעריך לאבני אקדח וכל גבולך לאבני חפץ ( שם נד _יא-יב . ( נוסף על כל האוצרות שהגויים עתידים להביא לבניין הארץ , ירושלים ובית ה , ' הם יביאו עמם גם את בני הגלויות : 'והביאו בניך בחצן ובנתיך על כתף תנשאנה' ( שם מט _כב ואילך . ( העירו על כך כי לשונו הפיוטית המופלגת של ישעיהו השני מושפעת מסגנון המסורת המלכותית של מסופוטמיה , ארץ מולדתו . כמו כן הצביעו על הזיקה הספרותית אל ההמנונים השומריים והבבליים המוסבים על ערי המקדש הקדומות , כגון _ההימנון לאל אנליל , המתאר את תפארת עיר הקודש ניפור . סוג ספרותי זה ראשיתו באלף השלישי לפסה '' נ , ואחת מיצירות אלה הוא המנון לכבוד המקדש ננגךסו _§ _11311 _) _ת _1 _א _, _( אשר בנה גוךאה שליט לגש 2124-2143 ) לפסה '' נ . ( שם מסופר על האור הגדול היוצא מן המקדש ומגיע עד לשמיים ; כמו כן מסופר על בני ניכר , הבאים מכל קצווי הארץ כדי להביא תשורה . לפי ההמנון לאנליל , המקדש עומד במקום נישא ומרומם ( שורות ;( 38-35 הוא גם מקום המשפט , שבו מחזקים ידי צדיקים ועושים דין ברשעים . בדומה לאמור שם מספרת המסורת התלמודית כי המקדש עומד במקום הגבוה ביותר בארץ ישראל , וכי ארץ ישראל גבוהה מכל הארצות ( בבלי , קידושין סט עא . ( נאומיו הנלהבים של ישעיהו השני עוררו תנועת עלייה ; בספרי עזרא ונחמיה מסופר על הקשיים _1 _27 _זז _61 _( _01 מ 1 _< 1 _01 _ז _610-1831311 3 זט _06 _י _. _3 _. _^ _1 _. ? 3111 , קק , _7 _. _405 _, 88 ( 1968 ) , י 1 _ז _110 ק _3011 _מ _31 1 _ץ 180 _8 _. _80 ושם ספרות בהערות 573 _8 _. _28 . 3 , 2 _. קק _£ _7 _^ , _א _^ _1€115 _^ _6 _29 _ז _514 _> _, _ת _50 _( _10 _מ _0 _י _\ _& _/ _^ _ת _5161 _מ _1 1111 _( 1 _0€ _}} _€16 _, _21111011 . _\ _? _31 _^ _6 _ז _16 _ז _1 _חץ _\ _£ _< _1 _( _11 _$ _0 _} _1 _£ _11 _א _14 _ז _\ _1 147 , 152 , 169 , 170 _8 _. _. קק . 1953 , השווה : _נ' קרמר _ומי ויינפלד , 'הספרות השומרית וספר תהילים — מבוא למחקר , _' בית מקרא , נז ( תשל '' ד , ( _עמ' _" . 143-142 _פלקנשטיין ופון סודן , שם , _עמ' . 170

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help