sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:189

כי יפלא ממך דבר למשפט ... וקמת ועלית ... והגידו לך את דבר המשפט , ועשית על פי הדבר ... ככל אשר יורוך . על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט ... לא תסור מן הדבר ( דברים יז ח ואילך , ( נאמר בישעיהו : הדבר אשר חזה ... והלכו ... ואמרו לכו ונעלה ... ויורנו ... ונלכה ... כי מציון תצא תורה , ודבר ה' מירושלים , ושפט ... ( ישעיה ב א ואילך . ( מסתבר אפוא שהשלום העולמי המיוחל אינו אלא הרחבה אוניברסלית של השלום השורר בתוך ישראל ( השווה גם ישעיה לג כ . ( הגויים מצטיירים בדמות דיוקנם של עולי הרגל , המבקשים בירושלים את דבר ה , _' היינו את דבר המשפט ואת ההוראות , את התורה המלמדת אותם אורחותיו ודרכיו . החידוש הגדול של פרשה זו , שעליו העיר כבר קויפמן * , נעוץ בהנחה כי לעתיד לבוא יקבלו הגויים את אמונת ישראל ; _קויפמן מדבר על התשובה האסכטולוגית של הגויים . אך אין זאת בבחינת מהפכה במחשבה האנושית כי אם בעיקר בתחום המעשה וההתנהגות . לא ההודאה העיונית בקיום אל אחד הוא העיקר , כי אם הנכונות ללכת בעקבותיו של אלוהי ישראל . על מהפכה זו בהתנהגות האנושית , הקשורה בירושלים , אמר ירמיהו : והיה כי תרבו ופריתם בארץ , בימים _ההמה , נאם ה , ' לא יאמרו עוד ארון ברית ה , ' ולא יעלה על לב ולא יזכרו בו , ולא יפקדו , ולא _יעקזה עוד . בעת ההיא יקראו לירושלם כסא ה' ונקוו אליה כל הגוים לשם _ה' לירושלם ולא ילכו עוד אחרי שךרות לבם הרע ( ירמיהו ג טז-יז . ( ירמיהו משלים כאן את דברי ישעיהו , בציינו את תשובת הלב של הגויים כסיבה למהפך השלום שלעתיד לבוא . בדומה למרומז בספר דברים על שיכון או שימת שם _ה' במקום הנבחר , ובדומה להתעלמותו של בעל משנה תורה מן הכפורת והכרובים , מנתק אף ירמיהו את נוכחות _ה' שלעתיד לבוא מכל חפצי פולחן ואף מן המקדש עצמו , שכן ירושלים כולה תהיה כיסא ה , _' כאשר ייקוו אליה המוני הגויים לשם ה . _' אכן , זוהי המסורת האסכטולוגית האידילית , הבאה כנגד המסורת האסכטולוגית בעלת האופי הקטסטרופלי . מסורת אחת נולדה על ברכי החוויה המרוממת של עולי הרגל בישראל , והאחרת קמה מתוך האימה הטראומטית של תושבי ירושלים מפני אויבים חיצוניים שאיימו על חייהם במשך ימי בית ראשון . שתיהן סובבות על המשמעות הדתית של ירושלים והמקדש . הטרנספורמציה האסכטולוגית הנזכרת של האמונה בנצחיות ציון וירושלים עלתה בד בבד עם ההתנאה המוסרית של מסורת זו בנבואה הקלאסית . לראשונה שומעים אנו על _התנאה מוסרית בתהלים קלב _יב-יג . בעל המזמור כורך את נצחיות ציון בנצחיות מלכות בית דויד ומתנה את שתיהן בהתנהגותם של מלכי בית דויד : _2 _? ראה : קויפמן , תולדות האמונה , ג , _עמ' . 205-202 _, _40-39

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help