sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:188

מלחמה ( פסוקים כג _, _כו . ( מודגש שהיה שם ארון הברית וכי פינחס בן אלעזר בן אהרן שימש בכהונה ( פסוק כח . ( עם בחירת ירושלים והקמת המקדש הועבר בית המשפט המרכזי להר הבית , אלא שעכשיו הממסד המלכותי היה אחראי למינוי שופטים , כנאמר : 'כי שם ישבו כסאות למשפט , כסאות לבית דוד' ( _תהלים _קכב ה . ( אכן , העלייה לרגל לירושלים הייתה ההזדמנות להודות לה , _' להיראות לפניו וגם להסדיר בעיות משפטיות חמורות שהתעוררו במשך השנה ולא נמצא להן פתרון . בכך הפכה ירושלים לסמל השלום בין אדם ובין רעהו , בין שבט לשבט , כנאמר : שאלו שלום ירושלם יהי שלום בחילך למען אחי ורעי ישליו אהביך שלוה בארמנותיך _אדברה נא שלום בך ( שם _ו-ח . ( ירושלים והמקדש הם הערובה לשלום בתוך ישראל פנימה , כפי שיוצא ממדרש השם _ירושלים שלם שלום , שעליו עומדים דברי המזמור . בהקשר זה מן הראוי להזכיר את בראשית יד . אכרם , אבי האומה , שב מניצחונו על מלכי הצפון ומתקבל על ידי _מלכיצדק מלך שלם , אשר 'הוציא לחם ויין , והוא כהן לאל עליון' ( פסוק יח . ( אכן , שלם ירושלם נופל על השם שלום . מסתבר מכאן כי ירושלים הייתה כבר בימי האבות מקום מושבה של אלוהות עליונה . התואר הכפול 'אל עליון קנה שמים וארץ' מורכב מיסוד כנעני ומסופוטמי קדום . בשבועתו מזהה _אברם אלוהות זו עם ה , _' באמרו : _'הרימתי ידי אל ה' אל עליון קנה שמים וארץ' ( פסוק _כב , ( לומר לך כי עוד לפני היות האומה , הייתה זו עיר השלום ומקום עבודתו של אלוהות עליונה , כאשר התואר הכפול 'אל עליון קונה שמים וארץ' הוסב על ה' אלהי אברם . זו המסורת הקדומה שעליה הסתמך ישעיהו כאשר הסב את מוטיב השלום על כל הגויים , ולאו דווקא על היחסים בין שבטי ישראל ( תהלים _קכב . ( בחזון אחרית הימים נוהרים הגויים אל הר בית ה' ומבקשים שם את דבר ה ; ' בכך יובטח השלום בין עם לעם : וכתתו _חרבותם לאתים לא ישא גוי אל גוי חרב וחניתותיהם למזמרות ולא ילמדו עוד מלחמה ( ישעיה ב ד . ( מן הראוי לציין כי כל הפרשה הושפעה ישירות מן החוק המשנה תורתי _הנ"ל , כפי שאפשר ללמוד על פי המילים המדריכות המשותפות בשני הקטעים להלן , והן _'דבר , ' 'הלך , ' יעלה , ' _יתורה יורהי , ' משפט . _' כנגד האמור בספר דברים : _23 ב ' אופנהיימר , 'אל עליון קונה שמים וארץ ( בראשית יד יח-כ , ' ( שנתון למקרא ולחקר המזרח הקדום , ב ( תשל '' ז , ( _עמ' . 26-20 על זמנה של פרשה זו יש התלבטויות רבות במחקר . ראה : _< _1 0 / _\ _¥ _. _? _. _ת 7116 _* _1181011031 _83€1 _<§ _1011 י 11 _§ _111 , _ג 0 / _^ _11 _ץ _, _. _/ 01 ( 1 _/ 101 0 / 1 ) _16 _80€16 _{ _י _06116815 _\ _1 _\ 231-269 ; _. קק _0 _/ _1116 _£ 311 _> _' _0110- 0116 / 1101 _^ _65601 _^ _, 10 ( 1926 ) _, _ח _. _4 71111 _< 1 _86 _\ _' 1810 י 1 _, _ז _, _3 _, _450 _# , 88 ( 1942 ) , 1 _< _161 _י _;\ _813 _מ 010 _§> _' _0 _?\ _¥ _68161 _מ _61861 , _06116815 _, _031 _( _1611 ק $ 33 1 _¥ . ; _6 _. _^ _. _. קק 107-108 . _. קק 1964 , _¥ _א _011 _>' ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help