sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:187

רק בעם 'ישבי על טבור הארץ' ( לח יב , ( ונראה שהכוונה לארץ ישראל באופן כללי . וכן נאמר כי צבא גוג ייפול _'על הרי ישראל' ( לט ד . ( אשר לישעיה כה וזכריה יב-יד , גדולים חילוקי הדעות בנוגע לקביעת זמנם , וההשערות נעות בין ימי בית ראשון לימי בית שני ; חלק נכבד של החוקרים מונה קטעים מתוך נבואות אלו עם הספרות האפוקליפטית . אף יש ספק אם ישעיה כט א-ח משקף מצב היסטורי ממשי בימי ישעיהו או כולו מוסב על העתיד , כלומר אם הוא נבואה אסכטולוגית . ברם , לגבי דידנו שאלות היסטוריות אלה , ככל שתהיינה חמורות , אינן מעלות ואינן מורידות . לענייננו חשובה התפיסה הקטסטרופלית של הגאולה , המשותפת לכולן : התאספות הגויים לפני שערי ירושלים ותבוסתם במלחמת השמד היא היא האקדמה לגאולה . הצלת ירושלים היא המערכה האחרונה במלחמות אלה , העתידות להביא חורבן על הארץ ושפיכות דמים נוראה . בכל הפרקים האלה קיים פער בין ההווה ובין העתיד , שכן ההווה עומד בסימן החורבן ואילו העתיד סימנו תקווה , תקוות גאולה . בצד המסורות האסכטולוגיות בעלות האופי הקטסטרופלי , שהן פרי הניסיון ההיסטורי הטראומטי של תושבי ירושלים , התפתחה מסורת בעלת גוון אידילי . גם מסורת זו נעוצה בממשות ההיסטורית , היינו בעובדה שירושלים הייתה עיר עולי הרגל ומרכז המשפט המלכותי ( _תהלים _קכב ה ;( אלא שדימוי זה איננו חידוש מוחלט של תקופת המלוכה , כי אם גלגול היסטורי של התנאים בתקופת השופטים , המשתקפים בתוך המקור המשנה תורתי העתיק , על בית המשפט המרכזי אשר במקום 'אשר יבחר _ה' אלהיך בוי ( דברים יז ח-יז . ( על הרכב בית המשפט ההוא נאמר : 'ובאת אל _הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם' ( פסוק ט . ( אמת , בתקופת השופטים לא היה מרכז לאומי קבוע בדומה לירושלים בימי המלוכה , אך המגמה לגיבוש מרכז פוליטי על שבטי מסתמנת הן בהצעת המלוכה לגדעון מפי 'איש _ישראל' ( שופטים ח _כב-כג , ( הן בהמלכת אבימלך על ידי 'בעלי שכם' ( שם ט ו . ( במקביל לכך מסופר על בית אל , מקום שהיית הארון , כמקום התאספות השבטים לתפילה ולזעקה ( שם כ _כז . ( זהו , לפי דברים יב ה ועוד , ' המקום אשר יבחר ה' _אלהיכם מכל שבטיכם לשום שמו שם . ' המחוקק מדגיש כי מצווה להביא לפני המוסד המשפטי שב'מקום אשר יבחר ה' אלהיך בו' ( דברים יז ח ) כל שאלה משפטית שלא נמצא לה פתרון במוסדות המשפט המקומיים : 'כי יפלא ממך דבר למשפט , בין דם לדם , בין דין לדין , ובין נגע לנגע , דברי ריבת בשעריך _, וקמת ועלית אל המקום' _וגר ( שם . ( פירוט זה כולל את כל מערכות החיים : בעיות פליליות _' ) בין דם לדם , ( ' בעיות הנוגעות למשפט האזרחי _' ) בין דין לדין , ( ' שאלות טומאה וטהרה , בעיות הנוגעות למשפט _הסקראלי ' ) ובין נגע לנגע ( _' ואף מריבות פוליטיות בין שבטיות ' ) דברי ריבת בשעריך . ( ' מכאן שהמרכז הפולחני שימש מקדמת דנא גם מרכז משפטי , הבא להסדיר שאלות ובעיות שהתעוררו בין שבט לשבט . כך אנו קוראים בשופטים כ על משפט שערכו השבטים תחילה במצפה ( פסוק ג ואילך , ( על גזר הדין שחרצו שם ( פסוק יב ואילך , ( על שאלה נוספת ששאלו השבטים בבית אל משסירבו בני בנימין להסגיר את רוצחי הפילגש בגבעה ( פסוק יח ) ועל שאלות נוספות ששאלו בני ישראל תוך כדי _22 ראה : ב' אופנהיימר , 'מן האסכטולוגיה הנבואית _לאפוקליפטיתי , _צ' _ברס ( עורך , ( משיחיות ואסב טולוגיה , ירושלים תשמיד , עמ _י . 72-27

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help