sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

ירושלים בתפישה _האסבטולוגית המעבר _האסכטולוגי לניסיון הטראומטי של מצור ירושלים בימי סנחריב עולה מישעיה כה ו-ט ; כט _א-ח ; יחזקאל לח-לט ; זכריה _יב-יד ויואל ד . מבין כל הקטעים האלה , רק על יחזקאל לח-לט מוסכם שהוא מידי הנביא אשר בספרו הוא כלול , אלא שהשם ירושלים איננו מופיע שם . מדובר שם הטראומטי של מצור סנחריב , כאשר צבאות אשור איימו על ירושלים והמקדש , ועל קיומה של ממלכת יהודה ותושביה . _19 הספרות על התשתית ההיסטורית של שני פרקים אלה היא גדולה . היה זה ברייט אשר הניח , בעקבות _אולבר"ט , שתי פלישות אשוריות , ראה : 1960 , _מ _< _10 _ת _1 _$ _10 _^ _0 _/ _151061 _, _^ _0 _ח 1 _§ _111 , _4 _ז _8 _. 1 . _8 _י _6 _\ _. _60 _. _(? _€ _( _11 _^ _6 _ז 282-287 ; _1116111 , _15010111 , _. קק _. ק 1962 , _ת _< _10 _מ _1 _1116 _811 _) _16 _) _, _^ _0 _ז _1101 _^ _0 _ז _16 _ח _1 _זז , _514 _00 אולם ראולי הפריך תיאוריה זו וטען למסע מלחמה אחד , ראה : _8 _י _626 _^ _1211 _מי _/ _16 _>' _, _י , _5 _. _//? _£ _, 44 ( 1961- _// . _// . _80 _\ י _מ ( 1 _1 _* _6101110 _מ _1 _3 _מ _86 _£ _01 395-431 _. קק ; 1962 ) , ח' רביב , 'תולדות יהודה מימי חזקיהו ועד יאשיהו , _' א' מלמט וי' אפעל ( עורכים , ( ההיסטוריה של עם ישראל בימי המלוכה : היסטוריה מדינית , ירושלים _ותל אביב תשמ '' ב _, _עמ' , 134-133 וכן _עמ' , 245 הערות 16-15 ( כולל ספרות . ( _י _* _11 _771 _£ _0 _/ _0 _# _>' _, 11 , _ז _16 _זז _83 _( _1 _, 014 _76510 _מ _0 . _\ _' 0 _"זו 155-169 ; _. קק 1965 , _ת _< _10 _מ _1- _§ _11 _£ _1 _, _0 _ט 11- _5111111 _> _כ _\ _' _10121 ת _5 1 י ת _0 _£ 210 _ח _011110 _^ _68 _, _* _1116 _11 _מ 419-426 _. קק _11 _/ _. 18182 ( 1963 ) _, , , _21 במיוחד עיין מיכה ה ד : 'והיה זה שלום , אשור כי יבוא בארצנו וכי ידר ך בארמנותינו , והקמנו עליו שבעה רעים ושמנה נסיכי אדם . ' ראה : ב' אופנהיימר , 'מעשה מדיני והגות מדינית אצל נביאי הבית הראשון , ' טיפוסי מנהיגות בתקופת המקרא , ירושלים _תשל"ג , _עמ' ; 53-37 הנ '' ל , 'היסטוריה ואסכטולוגיה בספר מיכה , ' בית מקרא , ז ( תשכ '' ג , ( _עמ' . 65-48 ולאחרונה עיין : ש' ורגון , מיכה , רמת- גן תשנ '' ד , _עמ' . 156-147 מכל מקום , האמונה בנצחיות הר הבית והמקדש מעוגנת במסורת , שכבר הוזכרה לעיל , על בית המקדש כמקום משכנו של אלוהים עלי אדמות . מסורת זו תורגמה לראשונה ללשון פוליטית בידי ישעיהו , במגילה ששלח אל חזקיהו בשעת מצור סנחריב ( מלכים ב , יט כ-לא = ישעיה לז _כבלה . ( תעודה ספרותית זו חדורה אמונה לוהטת בתשועת אלוהים השמה ללעג את השחצנות ואת , ההתנשאות האווילית של הרודן האנושי ; אין ספק כי דבריו חיזקו את רוח המלך ועודדו את העם לעמידה איתנה בפני האויב האשורי . בזכות אמונה זו עמדה יהודה במבחן הקשה וניצלה מחורבן . ברם , מגילה זו היא אך גולת הכותרת של פעילותו הפוליטית של ישעיהו , שהרי נבואותיו על ציון וירושלים מפוזרות בכל ספרו . ימי המצוקה האשורית הם גם הרקע לנבואתו של מיכה , בן זמנו של ישעיהו , אלא שהוא מבטל את האמונה המוחלטת בנצחיות הר הבית וירושלים , בהכריזו על חורבנה בשל שחיתות מנהיגיה : ' ראשיה _בשחד ישפטו וכהניה במחיר יורו ונביאיה בכסף יקסמו ועל ה' ישענו , לאמור : הלוא ה' בקרבנו לא תבוא עלינו רעה . לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלם עיין תהיה , והר הבית לבמות _יער' ( מיכה ג יא-יב . ( בדברים בוטים הוא תובע מאת העם וממנהיגיו לפרוץ את המצור , כנראה של סנחריב , ולתקוף את האויב ( ד ט ואילך . ( המסקנה הפוליטית המעשית המתבקשת מגישה זו משמעותה חיוב בריתות עם זרים . יש לציין כי זאת החלופה האקטיביסטית לאמונתו של ישעיהו כי שום אויב לא יוכל לירושלים , באשר היא עיר האלוהים אשר איווה אותה למושב לו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help