sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

האמונה בנצחיות המקדש וירושלים נעבור כעת מן האמונה האישית לאידיאולוגיה הפוליטית והאסכטולוגית הכרוכה בירושלים ובבית המקדש . בספרות המזמורית ירושלים היא עיר מלוכה ועיר אלוהים , משם שולח האל את עזרתו ומושיע את עמו : ישלח עזרך מקדש אלהים לנו מחסה ועז נהר פלגיו ישמחו עיר אלהים אלהים בקרבה בל תמוט המו _גוים מטו ממלכות ה' צבאות עמנו ויהי בשלם סכו ד _ ? שמה שבר רשפי קשת ומציון יסעדך ( תהלים כ ג . ( עזרה בצרות נמצא מאד ... קדש _מקכני עליון _יעזךה _אלהים לפנות בקר נתן בקולו תמוג הארץ משגב לנו אלהי יעקב ( שם מו ב , _ה-ח ) ומעונתו בציון מגן וחרב ומלחמה ( שם עו ד . ( הואיל _וה' שוכן בציון ( שם _קכה א-ג ועוד הרבה , ( שום צר ואויב לא יוכל לה . כשם שנשברו הגויים אשר הסתערו עליה בעבר ( שם מו ה-ו , והשווה עוד במיוחד תהלים מח , עו ; ועוד , ( כן עתידים כל הגויים להישבר ; כלי נשקם יושמדו , וכך תיסלל הדרך לשלום ( שם מו ט ואילך . ( קשה לקבוע את זמנם של המזמורים מו , מח , עו , המתארים את הסתערות הגויים . אמנם רוב החוקרים נוטים להסב את הרמזים ההיסטוריים על מצור סנחריב בשנת . 701 אך כל הניסיונות הללו , אף על פי שיש בהם סבירות , לעולם לא ייצאו מגדר השערה . השווה : תהלים כב ; כג ; כד ; _כו ; ל יב-יג ; לא כה ; לג ; לד ב-ד ; לה יח-כח ; מ ח-יא ; מג ד ; נז י-יא ; עג כח ; צב טו-טז ; קיח יז-יח . ישעיה ז מכיל עדות על מאורע דומה בימי ישעיהו , כאשר צבאות ארם וישראל צרו על ירושלים . משילוב מקורות מקראיים עם המידע וישראל , ירושלים תשל '' ד , _עמ' . 238 בהקשר זה כדאי להזכיר גם את פריצת חומת ירושלים בידי יהואש מלך ישראל ( מלכים ב , יד _יג-יד ; דברי הימים ב , כה כג-כד . ( ברם , לא קדם למאורע זה שום מצור , שכן קודם הובס צבא יהודה בבית שמש במלחמה שיזם אמציה מלך יהודה 783-800 ) ממקורות מצריים למדים אנחנו , כי פרעה שישק היה קרוב לצור על ירושלים עוד בימי רחבעם מלך יהודה , וכי חזר בו רק מששילמו לו מס כבד ( מלכים א , יד כה-כח ; דברי הימים ב , יב ב-יב ;( וראה : בי מזר , 'מסע שישק לארץ-ישראל , _' כנען לפסה '' נ ) במו ידיו , וירושלים היתה חשופה בפני צבא ישראל . לכן קשה לשער כי מזמור זה או אחר יתייחס אל מאורע מביש זה , ומה גם שמלך ישראל לא נגע בבנייני בית המקדש . מכל מקום , אין להשוות אף אחד מן האירועים האלה למאורע חברתית , לחיוב כלפי הזולת , היינו לבשר לעולם את _'מלאכות' ה , _' את מעשיו , את תשועתו . תחושת שליחות זו משותפת למזמור זה , למזמורי עניים וחולים ולמזמורי תודה שונים של אנשים אשר חזו בגופם ובנפשם את תשועת ה . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help