sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:184

הולך תמים ופעל צדק לא _רגל על לשנו וחרפה לא נשא על קרבו נבזה בעיניו נמאס נשבע להרע ולא ימר ושחד על נקי לא לקח עשה אלה לא ימוט לעולם ( פסוקים ב-ה . ( _ודבר אמת בלבבו לא עשה לרעהו רעה ואת יראי ה' יכבד כספו לא נתן בנשך במקביל שואל בעל מזמור כד : 'מי יעלה בהר הי ומי יקום במקום קדשו ' ? ( פסוק ג ) והוא עונה : _'נקי כפים ובר לבב , אשר לא נשא לשוא נפשו , ולא נשבע למרמה ; ישא ברכה מאת _ה' וצדקה מאלהי ישעו ( פסוקים ד-ה . ( יתרה מזו ממזמור עג עולה כי לחוויה _הציבורית העדתית של קרבת אלוהים השלכות קיומיות , ממדרגה ראשונה . בעל המזמור שואל את השאלה הישנה נושנה של צידוק הדין , שכן חרב עליו עולמו , בראותו כי הרשעים מצליחים והצדיקים נרמסים ברגל גאווה ' : שתו בשמים פיהם , ולשונם תהלך בארץ ... ואמרו איכה ידע אל , ויש דעה בעליון' ( פסוקים ט , יא . ( אולם לפתע חל מפנה בנפשו , כאמור : 'עד אבוא אל מקדשי אל , אבינה לאחריתם' ( פסוק יז . ( אמנם פסוק זה שנוי במחלוקת בין פרשנים וחוקרים : _רד"ק וראב"ע סבורים שמרומזת כאן השאילה באורים ותומים ; אולם אין לכך כל רמז בכתוב . לפי בובר , הצירוף 'מקדשי אל' הוא מטאפורה המוסבת על סודות אלוהים . גם פירוש זה הוא שרירותי . לפי פשוטו של כתוב הוא בא אל בית המקדש והשתתף בתפילת הציבור ; אז הבין ' לאחריתם' של הרשעים , ומפסוק יח ואילך מתוארת מפלתם המהירה והבלתי צפויה . אך אין זו אלא מחצית האמת , שכן תשובה זו בלבד על מפלתם הפתאומית של הרשעים אין בה כל חידוש לעומת התלבטויותיו של בעל ספר איוב . ברם , אם קוראים פסוקים אלה ( פסוקים יח-כב ) כרקע לסיום השיר ( פסוקים כג-כח , ( מסתבר שנקודת הכובד של תשובתו איננה אינטלקטואלית , אלא הוא נסוג לתחום החווייתי : תוך כדי השתתפותו בתפילת העדה ( המתוארת במפורט בתהלים מב-מב ) הוא חש לראשונה בחייו את טעמה של קרבת אלוהים , וחוויה רגעית זו אף הפכה לתחושה המלווה אותו בכל דרכיו , כנאמר : 'ואני תמיד עמך , אחזת ביד ימיני ... ואני קרבת אלהים לי טוב , שתי באדוני _ה' מחסי , לספר כל מלאכותיך' ( פסוקים _כג , כח . ( אכן , שאלת צידוק הדין לא נפתרה , אך היא מאבדת מחומרתה משחש המשורר את הטעם האמיתי של החיים , היינו את קרבתו האינטימית ואת הדרכתו התמידית של אלוהים : הצלחת הרשעים נטולת חשיבות ומשמעות לעומת החיים האמיתיים שהיה לו חלק בהם . כעת הוא צועד בביטחון מוחלט בדרכי החיים , שכן אלוהים עמו . והעיקר , החוויה הפולחנית הליטורגית של קרבת אלוהים , שהייתה אצלו לתחושת חיים , הפכה אצלו לשליחות _. _קק 1960 , _מ _611 _^ _110 _} _16 _א _1 _, _1 , _ז _16 _זז _16 501 , 1 11 . 1 . _10-3115 , _? _801 צורת הרבים 'מקדשי אל ' מרמזת על ריבוי הבניינים שבבית המקדש , בדומה לנאמר בירמיהו ז : 7 'היכל ה , ' היכל ה , ' היכל ה ' המה . ' _15 מ ' בובר , 'הצדק והעוול על פי צרור מזמורי תהלים , ' דרכו של מקרא , ירושלים תשנ"ד , _עמ' _211 ? 5 . . 162-139 _ת _§ _6 _ת _£ _1 _\\ _' _! _1 _£ _11 _י , _מ _1 _} _1 _£ . _\ _¥ _111-111 _\^ 51 _ז _61 _31 . ( _6 ( 15 . ) , _¥ _6 _^ _0 _^ _מ _§ _3116 _מ _1 _ג , _\\ _' . 831 י 532-549 ; 73 _. קק 1950 , _ת _£ _6 _מ _1 _) _1 _ט _/ 1 . _8611110161 , _1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help