sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:182

הימים שלו ואת חזונות יחזקאל על הסתלקות המרכבה ( יחזקאל ח-יא ) ועל שיבתה לעתיד ( פרקים מ-מח , ( אלא אם נניח כי בית המקדש הוא מקום משכנו של אלוהים בארץ . הוא הדין במזמורים של עולי הרגל , המזמורים המלכותיים ומזמורים מסוימים המכילים תפילות ותחינות אישיות : מחבריהם האמינו כי ה' שוכן בציון . הדבר לא נאמר ברמז ובסוד כי אם במפורש . נפנה תחילה אל הספרות המזמורית . ספרות זו מעוגנת במצווה החוזרת בתורה שלוש פעמים : שלש פעמים בשנה _יךאה כל _זכורך אל פני האדן _ה' ( או : את פני הי אלהי ישראל ' ( ( שמות כג יז ; לד _כג ; ונוסח ארוך יותר בדברים טז טז . ( השוואה לחוזי המדינה הוואסאליים החתיים הקדומים מלמדת על משמעותה הדתית מדינית של מצווה זו , שכן באחד מסעיפי חוזים אלו מוטל על הוואסאל להתייצב לעתים מזומנות לפני הריבון החתי — סמל למעמדו הנחות ולצייתנותו . באחד החוזים נאמר במפורש : ... ' יבוא לפני השמש = ) כינוי לריבון החתי , ( את פני השמש יראה _" . ' לפי זה יש לשער שהנוסח בשמות לד כג , דברים טז טז : 'יראה ... את פני ה" הוא המקורי , וכי הניקוד המקורי היה יךאה . הנוסח בשמות כג יז : 'יראה אל פני ' ... והניקוד _'יר אה' הם משניים , להרחקת הגשמיות ; הווה אומר : שלוש פעמים בשנה יתייצב כל גבר בישראל לפני אדוניו ה , _' יךאה את פניו וייראה לפניו . על קדמות מנהג זה מלמד סיפור חנה , אם שמואל . על אלקנה בעלה נאמר : _'ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה להשתהות ולזבח לה' צבאות בשלה' ( שמואל א , א ג . ( בימי הבית היה מנהג זה לתופעה קבועה בישראל , ועליו נרקמה חלק גדול של הספרות המזמורית . ההמנונים של עולי הרגל עומדים כולם על ההנחה כי ה' יושב בציון , כלומר בבית המקדש , _כגון : _'זמרו לה' ישב ציון , הגידו בעמים עלילותיו' ( _תהלים ט יב _' ;( ישלח עזרך מקדש ומציון _יסעךן ' _: ( שם כ ג ' ;( גדול ה' ומהלל מאד , בעיר אלהינו הר _קדשו ; יפה נוף משוש כל הארץ ; הר ציון ירכתי צפון , קרית מלך רב' ( שם מח ב-ג ) ועוד . מה היו ההשלכות החברתיות והדתיות של האמונה שבית המקדש הוא מקום משכנו של האל ? בראש ובראשונה יש להדגיש כי על אמונה זו נרקם האידיאל של קרבת ה : _' מי שנכנס לחצרות בית _ה' נפגש ב'אל חי' ( תהלים פד ג . ( מי שזכה לכך הוא כולו געגועים וכיסופים : 'נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות ה , _' לבי ובשרי ירננו אל אל חי' ( שם . ( זה המקום האינטימי ביותר , שבו חש אדם את ביתיותו בזה העולם : גם צפור מצאה בית את מזבחותיך ה' צבאות ודרור קן לה , אשר שתה אפרחיה מלכי ואלהי ( שם פסוק ד . ( שם מצא אדם את פדות נפשו : 'אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי ושבתי בבית _ה' לארך ימים' ( שם כג . 0 וכן אומר משורר אחר : _12 ב' אופנהיימר , 'היסטוריה ואסכטולוגיה בספר מיכה , ' בית מקרא , טז ( תשכ '' ג , ( _עמ' _13 . 65-48 עיין : אופנהיימר , הנבואה הקדומה , _עמ' . 86 _14 וכן ראה : תהלים יא ד ; יד ז ; כד ז-י ; לב יג ; נ ב ; עד ב ; עח סח ; פ ב ; פר ג ; _קכב א-ב .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help