sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

המשמעות הדתית של בית המקדש נשאלת עתה שאלה כפולה : כיצד מצטיירת משמעותו הדתית של בית המקדש אצל רוב מקורות המקרא , ומהן ההשלכות החברתיות של דימוי זה ? נעיין קודם בשאלה הראשונה , שכן תשובתה היא חד משמעית , לאמור : ברוב מקורות המקרא , היינו בספרות המזמורית , בספרות הנבואית ובספרות ההיסטוריוגרפית , ואף בספרות _הבתר מקראית מצטייר בית המקדש כמקום משכנו של אלוהים עלי אדמות . אשר לספרות הנבואית , אין להבין את חזון ההקדשה של ישעיהו ( פרק ו , ( את חזון אחרית _11 עיין : ב' אופנהיימר _, 'הקדשת ישעיהו וגלגוליה במסורת _חז '' ל , ' הנ"ל ( עורך , ( המקרא ותולדות ישראל ( _מחקרים לזכרו של י' ליוור _, ( _תל אביב תשל"ב _, _עמ' . 50-18 הנוסחה המשנה תורתית 'לשכן / לשום שמו שם' מתחלפת בסגנון המשוחרר לחלוטין מכל זכר מיתולוגי , והוא : 'הבית אשר בניתי לשמך' ( מלכים א , ח מד , מח , ( בעקבות לשונו של ירמיהו המדבר על 'בבית הזה אשר נקרא שמי עליו ( בראשונה ' ( ( ירמיה ז י , ועוד הרבה ;( 'העיר אשר נקרא שמי עליה' ( שם כה _כא . ( בעל ספר דברי הימים אומר באופן סתמי 'להיות שמי שם' ( דברי הימים ב , ו ה וכוי , ( _'בירושלם יהי שמי לעולם' ( שם לג ד . ( ולא זו אף זו : גם אלה המתפללים מחוץ לירושלים , בשעה שהם בשבי האויב , תפילתם מכוונת כנגד ירושלים ובית המקדש : 'והתפללו אליך דרך ארצם אשר נתתה לאבותם , העיר אשר בחרת והבית אשר בניתי _לשמןל' ( מלכים א , ח מח . ( הווה אומר , כל תפילה עולה לשמים דרך הבית אשר שם ה' נקרא עליו , כך הן גם תפילותיהם של דניאל ( דניאל ו יא , ( של בעל חזון עזרא ( ד נח ) ושל טוביה ( ג יא ;( אף הם מכוונים את תפילתם אל ירושלים ואל בית המקדש , מנהג שהשתרש בישראל עד היום הזה . אף זאת , לא ישראל בלבד מתפללים במקום זה , אלא גם הנוכרי הבא מארץ רחוקה . כדברי הנביא האלמוני מגלות בבל , האומר : 'כי ביתי בית תפלה _יקןךא לכל העמים' ( ישעיה נו ז . ( משמע , התפקיד החברתי של בית המקדש , כפי שנתבאר בפסוקים כב-סו , עולה בקנה אחד עם התבטאויותיו של ישעיהו השני , אף כי גם נביא זה דבק במסורת העתיקה בדבר היות המקדש מקום מושבו של אלוהים , כפי שנראה להלן . פרק זה מכיל אפוא את קשת הגוונים הרחבה שבהם מצטיירת משמעותו הדתית של בית המקדש , החל בתפיסה הקדומה שעל פיה ה' שוכן בערפל וכי המקדש הוא בית זבול , דרך המקור _הכוהני המדבר על 'כבוד ה" 'השוכן' בבית , עד ללשון הרפלקטיבית המרומזת של ספר דברים , שלפיו ה' שם או שיכן את שמו בבית , והגישה התיאולוגית המפורשת , הטוענת כי ה' שוכן בשמיים וכי בית המקדש איננו אלא מקום תפילה אל היושב בשמיים אשר 'נקרא שמו עליו . ' ספר דברים מדבר על מקום אלמוני בלבד אשר בחר ה ; _' בחירה זו יכולה להתחלף , כפי שקרה במשך תקופת השופטים ; ואילו בחירת ירושלים , שהיא הנושא של ספרי שמואל ומלכים , היא לעולמים ' . המקום' האלמוני של ספר דברים הוא המרכז הפולחני שבו מקריבים קרבנות , ואילו המקדש כפי שהוא מצטייר במלכים א , ח הוא מקום תפילה בלבד אל היושב בשמיים . הוא יהיה בית תפילה לישראל ולכל הגויים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help