sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:180

וגו' ( דברי הימים ב , _כו טז-כא . ( נמצאנו למדים כי לפי הפסוקים א-יא , שעניינם הבאת _הארון לבית המקדש , הנקרא בפיוט הקדום 'בית זבל , ' היינו בית נשיאות , בהתאם לאטימולוגיה האוגריתית של המילה , בית המקדש הוא מקום משכנו של האלוהים עלי אדמות ; שם הוא יושב ישיבת קבע לעולמים . מחבר היחידה הספרותית הזאת רואה את בית המקדש באספקלריה של המשכן , כפי שהוא מתואר במסורת הכוהנית הקדומה . אווירה אחרת לחלוטין שלטת בחלק השני של הפרק , פסוקים יב-כא , _כב-נג ; שם שומעים אנחנו את הדי הסגנון של ספר דברים , אלא שמדובר , כאמור לעיל , בבחירת עיר , בית ומלך : 'מן היום אשר הוצאתי את עמי את ישראל ממצרים , לא בחרתי בעיר מכל שבטי ישראל לבנות בית להיות שמי שם , ואבחר בדוד להיות על עמי _ישראל' ( פסוק טז . ( יתרה מזו , הארון מתואר בצורה אחרת מאשר במקורות הכוחניים : _'ואשם שם מקום לארון אשר שם ברית ה' אשר כרת עם אבתינו בהוציאו אתם מארץ מצרים' ( פסוק _כא . ( הווה אומר , הארון מכיל את הלוחות ותו לא ; אין זכר לכרובים ולאמונות הכרוכות בהם , בדיוק כפי שמדגיש בעל ספר דברים כי הארון לא היה אלא מקום לשני לוחות העדות ( דברים י א-ה ) ובצד הארון היה מונח ספר התורה אשר כתב משה ( שם לא כה-כו . ( מגמת הרציונליזציה של האמונה העתיקה בדבר ייחוד מעמדו של המשכן ובית המקדש מגיעה לשיאה בתפילה הארוכה בפסוקים כב-נג , אשר נתחברה כנראה בגלות בבל , כפי שיוצא מפסוק מו ואילך . מבחינה ספרותית חוזרים ונשנים כאן שני מוטיבים מרכזיים , אחד בעל משמעות מעשית הלכתית , ואחד בעל משמעות עיונית תיאולוגית . המוטיב הראשון מתגלם בלשונות התפילה החוזרים ונשנים בשמות : תפילה , רינה , תחינה ובפעלים להתפלל , להתחנן . מוטיב זה נמשך לאורך כל התפילה . מכאן מסתבר כי בית המקדש הוא מקום תפילה , ואין זכר לעבודת הקרבנות . המוטיב העיוני כלול במשפטים כגון : 'ואתה תשמע אל מקום שבתך אל השמים ושמעת _וסלחת' ( פסוק ל , ( או : 'ואתה תשמע השמים מכון שבתך' ( פסוקים לט מג , ( וכיוצא בזה . מחבר התפילה אף יוצא חוצץ נגד התפיסה הקודמת , שעל פיה בית המקדש הוא מקום מושבו של האלוהים : 'כי האמנם ישב אלהים על הארץ ? הנה השמים ושמי השמים לא יכלכלוך , אף כי הבית הזה אשר בניתי' ( פסוק כז . ( הווה אומר : בית המקדש הוא בית תפילה אל היושב בשמים , כנאמר : השמים כסאי והארץ הדם רגלי , אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי ( ישעיה סו א . ( _8 _הנומינתיות של הקרבה הבלתי אמצעית של ה' מסבירה גם את האמור במשנה על עבודת הכוהן הגדול ביום הכיפורים : 'הגיע לארון , נותן את המחתה בין שני הבדים ; צבר את הקטרת על גבי גחלים ונתמלא כל הבית כלו עשן . יצא ובא לו בדרך בית כניסתו ומתפלל שלא להבעית את _ישראל' ( יומא ה א , ( גדול היה החשש שמא יקרנו אסון , ולא בכדי נאמר להלן : 'ויום טוב היה עושה לאוהביו בשעה שיצא בשלום מן הקודש' ( שם ז ד _9 . ( השווה : _מ _6 _\\ _' _' _, _^ _1 _. _1101 _( _1 _, _* _1116 _8001 _2817 $ 81 __ _1 _ז _11031 _1461 _> _כ _811 _נ _< _מ _08311110 _3 _, _מ 90 _£ _? _. _^ _003 _( _113 _. קק _10 _, _/ _. 405 , _88 ( 1968 ) , נראה כי פרק זה איננו משל ישעיהו השני , שכן יחסו לבית המקדש היה שונה , כפי שנראה להלן .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help