sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:179

התיאולוגיה של המקדש התיאולוגיה שנרקמה סביב המקדש משתקפת היטב במלכים א , ח . ברור כי פרק זה מורכב משתי שכבות היסטוריות : השכבה הקדומה מקיפה את פסוקים א-יג , והשנייה כוללת את ברכת המלך לקהל הנאספים ( פסוקים יד-כא ) ואת תפילתו למען ישראל ( פסוקים כב-נג . ( פסוקים א-יג מספרים על הבאת הארון במונחים הידועים לנו מן המסורת הכוהנית הקדומה . מודגש מוטיב הכרובים ( פסוקים ו-ז , ( הידוע לנו משמות כה טו-כב ומבמדבר ז פט . כמו כן מסופר על הענן לפי מתכונת המסורת הכוהנית . כנגד האמור בפסוקים י-יא : 'ויהי בצאת הכהנים מן הקדש והענן מלא את בית ה , ' ולא יכלו הכהנים לעמד ולשרת מפני הענן , כי מלא כבוד ה' את בית ה , " יש להשוות את שמות מ לד-לה : 'ויכס הענן את אהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן . ולא יכל משה לבוא אל אהל מועד , כי שכן עליו הענן וכבוד ה' מלא את המשכן . ' אכן , תיאור חנוכת הבית בא כנגד תיאור חנוכת המשכן בימי משה . לפי שני המקורות גם יחד מסומנת נוכחות ה' בדימוי 'כבוד ה , " האופייני למסורת הכוהנית . כבוד ה' שוכן בתוך המשכן או בתוך בית המקדש בין הכרובים , וסימן נוכחותו הוא הענן . אל סיפור זה מצטרפת התפילה העתיקה שנמסרה לנו בלשון פיוט ; היא מדברת ישירות על _ה' ולא על כבוד ה . _' הטקסט המלא מצוי בתרגום השבעים ; וזה לשון הפיוט : > ה' הכין שמש בשמים < בנה בניתי בית זבל לך ה' אמר לשכן בערפל מכון לשבתך עולמים ( פסוקים יב-יג . ( הניגוד בין אור השמש והערפל , כלומר החושך של הדביר המלא ענן הקטורת , קובע את אופיין של שתי השורות הראשונות . ה' רוצה לשכון בערפל 'כי לא יראני האדם וחי' ( שמות לג כ , ( כדברי המסורת הכוהנית במקום אחר . נוכחותו _הנומינוזית של ה , ' _הגונזת בחובה סכנות , היא מקור הסיפור על מות בני אהרון , שהקריבו 'לפני ה' אש זרה אשר לא צוה אתם' ( ויקרא י א , ( והיא ההסבר למות עוזא על אשר אחז בארון ( שמואל ב , ו ז ; והשווה דברי הימים א , יג י . ( ברוח זו מסביר בעל ספר דברי הימים את הצרעת של המלך _עוזיה עזריהו : _'וכחזקתו גבה לבו עד להשחית וימעל בה' אלהיו , ויבא אל היכל ה' להקטיר על מזבח הקטרת . ויבא אחריו עזריהו הכהן , ועמו כהנים לה' שמונים בני חיל ... ויאמרו לו ... צא מן המקדש כי מעלת ... ויזעף עזיהו ... ובזעפו עם הכהנים והצרעת זרחה במצחו לפני הכהנים בבית ה" _7 וזה לשון תרגום השבעים _10 _£ _\ _' _6 _\ _' _קנ _108 _9 _^ _10 _\ _' _67 _\ _' _0 _גןט _^ _ש _\ _' _טקט _0 ( שם מובא הקטע בסוף הפרק . ( דומה כי המתרגם היווני גרס בטעות : ה' הבין _ובו . ' ה-ח , ( בניגוד לדברים יב . בכך הוא ביטל למעשה את חשיבותו ומשמעותו הדתית של הארון , שהועבר למקום פרטי , לבית אבינדב אשר בגבעה ( שמואל ב , ו ג . ( המסקנה ההיסטורית העיקרית : ריכוז הפולחן בישראל , כפי שהוא מנוסח בספר דברים , קודם לבחירת ירושלים . הוא מתייחס אל התקופה הקודמת לידי דויד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help