sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:178

שמו שם' מלמד על שייכות : המקום הנבחר שייך לה . ' הוא בתחום שליטתו ונוכחותו הישירות , בתחום הקודש ; רק שם מותר להקריב לו קרבנות . נמצאנו למדים כי דברים יב מכיל שני חידושים עקרוניים לעומת המסורת הכוהנית העתיקה . החידוש הראשון הוא בעל אופי הלכתי , והכוונה להיתר שחיטת חולין , כלומר הפקעת ההלכה הכוהנית הקדומה , שלפיה כל שחיטה , אפילו לצרכים פרטיים , היא מעשה סקראלי — קרבן שלמים שיש להביא 'פתח אהל _מועד' ( ויקרא יז . ( מבחינה היסטורית , היתר שחיטת חולין משקף את התנאים של ארץ ישראל , כאשר פולחן השעירים נעלם והמרחקים הפכו את תקנת ההיראות הקדומה לגזרה שאין רוב הציבור יכול לעמוד בה . מסתבר שהמקור _הכוהני , אשר נתחבר בארץ ישראל , גונז בחובו מסורות עתיקות מימי המדבר . בעל ספר דברים מתקן מסורות אלה ומנתק את שחיטת החולין מן התחום הפולחני . החידוש השני הוא בעל אופי רעיוני : כנגד התפיסה הקדומה , אשר לפיה אוהל מועד או המשכן היה מקום משכנו של האלוהים ( שמות כה ח ועוד , ( נאמר כאן כי ה' שיכן או שם את שמו במקום הנבחר , הווה אומר שאינו שוכן שם ממש ; מחבר ספר דברים מגלה בצורה זו שהתפיסה הקדומה , על סגנונה האנתרופומורפי לציון הנוכחות האלוהית , אינה נוחה לו . יתרה מזו , בפרשת הבאת הביכורים נאמר במפורש 'והלכת אל המקום אשר יבחר _ה' אלהיך לשכן שמו שם ... ולקח הכהן הטנא מידך והניחו לפני מזבח ה' אלהיך . וענית ואמרת לפני _ה' _אלהיך ... והנחתו לפני ה' אלהיך והשתחוית לפני ה' אלהיך' ( דברים _כו ב-י . ( וכן נאמר בפרשת המעשר : 'ואמרת לפני ה' אלהיך' ( פסוק יג . ( לשונות אלה מעידות כי העומד 'במקום הנבחר' הוא 'לפני ה' _אלהיר . מאידך גיסא , תפילתו של מביא המעשר נפתחת במילים : 'השקיפה ממעון _קדשך מן השמים' ( פסוק טו . ( זאת ללמדנו , כי הנוכחות האלוהית מתפרשת כאן באופן שונה לחלוטין מאשר באמונה הקדומה , האומרת כי ה' שוכן על הכפורת ומדבר אל משה מבין שני הכרובים , מה גם שאין זכר בכל ספר דברים לכרובים ולכפורת . אמנם המחבר מזכיר את הענן אשר ליווה את ישראל במסעיו במדבר ( דברים א לג ועוד , ( אך אין זאת כי אם מסורת קדומה , חסרת תוקף כלפי ההווה . נראה לי כי התיאולוגיה החדשה על שימת שם _ה' היא התשובה לייאוש שפקד את העם אחרי חורבן שילה ושבי הארון בידי פלשתים , שכן מאורע זה עירער בוודאי את אמונתם של פשוטי העם בה . ' אמנם האגדה על תעלולי הארון אצל הפלשתים , כאשר שבר את פסל _דגון ועורר מהומה אצל תושבי אשדוד , גת ועקרון , ועל האסון שפקד את אנשי בית שמש שראוהו כשהוחזר משדה פלשתים ( שמואל א , ה - _0- באה להוכיח את עליונותו ולהרגיע את העם . אולם בעל מחשבה תיאולוגית כבעל ספר דברים לא היה מוכן לקבל את התירוץ של אגדה זו . תשובתו הייתה כי _ה' אינו שוכן במקום הארון ; הוא רק שם או משכן את שמו שם ; הוא עצמו יושב בשמיים , אך יש להביא לו קרבנות במקום שהוא בלבד בחר . מאידך גיסא היה זה דווקא שמואל אשר _'התיר' את הבמות , כלומר את ריבוי מקומות הפולחן ( שמואל א , ט יב-יג ; י הפולחן בישראל , _' תרביץ , כח ( תשי '' ט _, ( _עמ' ; 153 138 וכן ראה : אופנהיימר , הנבואה הקדומה , _עמ' , 153-141 בייחוד _עמ' 143 ואילך . _5 לעתים נרדפות בעברית המלים שם / יד ומשמעותן מצבת זכרון , _כתובת : שמואל א , טו יב ; שמואל ב , ח ג , יג ; ישעיה נו ה . _6 הרחבתי את הדיון על בעיות אלה במאמרי , 'ריכוז

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help