sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:177

אץ ספק כי חבוי כאן רמז לפולחן פרימיטיבי , משרידי תקופת המדבר , שכן שעירים הם שדי מדבר ; ייתכן כי מנהג השעיר המשתלח ביום הכיפורים ( ויקרא טז ) בא כנגד פולחן זה , לומר לנו כי שעירים אינם אלים או אלים למחצה כי אם בעלי חיים רגילים שמעלים אותם קרבן לה , ' או שמשלחים אותם אל ארץ גזרה _המדברה , כשהם נושאים עליהם את עוונות בית ישראל . אחרי כיבוש הארץ דעך פולחן זה . הבעיה הלאומית הגדולה שהביכה את מנהיגי ישראל עכשיו היתה עבודת הבעל , ראש הפנתיאון הכנעני , המשיב רוח ומוריד גשמים . השינוי שהתחולל בארץ ישראל משתקף בדברים יב , המכיל את חוק ריכוז הפולחן הצמוד להיתר שחיטת חולין . מן המפורסמות כי הרוב המכריע של חוקרי המקרא בני זמננו כורך את חוק ריכוז הפולחן לרפורמה של יאשיהו וקובע לפי זה את זמנו של ספר דברים ( או של טופסו הקדום ) למאה הד לפסה"נ . אולם דעה זו מוטעית , שכן קיים פער גדול בין צורת ההתבטאות של בעל ספר מלכים ובין זו של בעל ספר דברים . לשם הבהרת העניין עלינו לשרטט בקצרה את המשמעות הדתית של הארון , כי ממנה נגזרה נוכחות ה' באוהל מועד ואחר כך במקדש . לפי המקורות העתיקים ביותר ה' נועד עם משה באוהל מועד , ודיבר אליו מבין שני הכרובים או מעל הכפורת ( שמות כה כב ; ל ו , לו _ועוד . ( כאמור , הסימן החיצוני לנוכחות ה' הוא הענן ( שמות טז י ועוד . ( וכבר העירונו כי על פי הפיוט העתיק ה' הוא 'איש מלחמה' והוצאת הארון פירושה שהוא יוצא לפני העם למלחמה , כנאמר _: _' נקחה אלינו משלה את ארון ברית _ה' ויבא בקרבנו וישענו מכף _איבינר ( שמואל א , ד ג . ( לפיכך התואר הרשמי של הארון הוא 'ארון ברית _ה' צבאות ישב הכרכים' ( שם פסוק ד . ( העלאת הארון לירושלים פירושה כניסת ה' לירושלים , בטקס מלכותי , היינו תרועה וקול שופר , ודויד מכרכר ומרקד לפני הארון , ולבסוף נאמר 'ויעל דוד עלות ושלמים לפני ה' ( שמואל ב , ו יז . ( ההבדל בין תקופת המדבר והכיבוש מזה ובין ימי המקדש מזה הוא ההבדל בין נוכחות ניידת , היינו התהלכות , ובין נוכחות קבועה , היינו ישיבה , כנאמר : 'כי לא ישבתי בבית למיום העלתי את בני ישראל ממצרים ועד היום הזה ואהיה מתהלך באהל ובמשכן' ( מלכים א , ז ו . ( כן נאמר גם בתפילת שלמה : _'בנה בניתי בית זבל לך מכון לשבתך עולמים' ( מלכים א , ח יג . ( בספר דברים עדים אנו לרציונליזציה של אמונה זו . לא נאמר כי ה' מתהלך באוהל או יושב בבית , אלא כי שם או שיכן את שמו במקום הנבחר , כגון 'המקום אשר יבחר _ה' _אלהיכם מכל שבטיכם לשום את שמו שם' ( דברים יב ה ועוד הרבה ;( או 'לשכן שמו שם' ( שם יב יא ועוד ;( או סתם 'במקום אשר יבחר ה' _אלהיך ( שם יב יח ועוד , ( _'אשר יבחר ה' באחד שבטיך' ( שם יב יד . ( הביטוי האלמוני ' _המקום , ' המוסב בספר דברים על המקום הארעי של הארון , נעלם בספרי שמואל ומלכים , ובמקומו מזכירים במפורש בחירה משולשת : בחירת בית דויד , בחירת העיר ירושלים ובחירת הבית ( שמואל ב , ז ה ואילך ; מלכים א , ח יג ואילך ; ועוד . ( לעתים נאמר במפורש כי בחירת העיר היא לעולמים ( למשל : מלכים א , ח יג , ( ויש שניתן ללמוד על כוונה זו בעקיפין על פי הסמיכות לבחירת בית דויד , שאף היא הייתה לעולמים ( למשל : מלכים א , ח טז . ( יש לשער כי הצירוף המשנה תורתי האמור , 'לשום שמו' או 'לשכן שמו , _' לקוח מן הסגנון המלכותי של המזרח הקדמון , כפי שמלמדים מכתבי אל עמארנה . שם נאמר כי 'המלך השכין את שמו בארץ ירושלים לעולם . ' מכאן שהצירוף המקראי 'לשום / לשכן 193 , _. ק _1€ _50 _/ _1001 _, _0 _*/ _014 1972 , _ה _-0 _/ _10 _/ _ז _0€1416 3 _. מ _4 אל עמארנה , מכתב , 287 שורות 61-60 ( לעיל , _עמ' . ( 28 _וראה : _011 _( _11 / 16 _ץ _1 _ח _10 _ז _} _4 _. _^ _6111 _^ _613 _, _0611161-0

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help