sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:176

ביום גמר מלאכת המשכן כיסה אותו ענן הקטורת 'וכבוד ה' מלא את המשכן ; ולא יכל משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן , וכבוד ה' מלא את המשכן' ( שמות מ _לד-לה ; והשווה : שם כט מגמו . ( אכן , לפי המסורת הכוהנית המשתקפת בכתובים אלה , נוכחות ה' או _'כבוד ה" מסומנים על ידי הענן אשר על האוהל . משם ירד _ה' מדי פעם בפעם כדי להיוועד למשה מבין שני הכרובים . זוהי התקופה האידיאלית , שבה ה' שכן בתוך בני ישראל ( שמות כה ח ; כט מה ; ועוד הרבה . ( מטעם זה , כך מסופר , בתחילה דחה אלוהים את תוכניתו של דויד לבנות בית אלוהים , כלומר מקדש קבוע ועומד : ' כי לא ישבתי בבית למיום _העלתי את בני ישראל ממצרים ועד היום הזה , ואהיה מתהלך באהל ובמשכן' ( שמואל ב , ז ו . ( אכן , לפי המקורות הסיפוריים והפיוטיים הקדומים נדד המשכן מבית אל ( שופטים כ _יח וגו , ( ' לשילה ( שופטים _כא יט ; שמואל א , א ג ואילך , ( ואף נאמר שבנו מזבח במצפה והקריבו שם _קרבנות ( שופטים כא א ואילך . ( אך נוכחות ה , ' המרומזת לפעמים בביטוי 'לפני ה" ( שמות _כח ל , ועוד הרבה , ( כרוכה הייתה בארון . לכן הוציאוהו בשעת מלחמה , הרי _ה' הוא 'איש מלחמה' ( שמות טו ג ) הצועד לפני עמו ( שופטים ה ד ) כך יוצא גם לפי שיר מסע הארון , שהוא קטע פיוטי קדום ; נאמר שם : ויפצו איביך וינסו משנאיך מפניך רבבות אלפי ישראל ( במדבר י לה-לו . ( ויהי בנסע _האדן ויאמר משה : קומה ה' ובנחה יאמר : שובה ה' יתרה מזו , ה' הוא המפקד העליון של צבא ישראל ; כל המתגייס לצבא ישראל בא 'לעזרת ה' בגבורים ; ' יהושע נפל על פניו ארצה כאשר התגלה לפניו ביריחו _'שר צבא ה" ( יהושע ה יד . ( כאשר הוציאו את הארון למלחמת אבן העזר , קיבלוהו במחנה בתרועת מלך : 'ויךעו כל ישראל תרועה גדולה _ותהם הארץ' ( שמואל א , ד ה , ( ואפילו פלשתים ידעו כי 'בא אלהים אל המחנה' ( פסוק ז . ( זאת המשמעות ההיסטורית הקונקרטית של המשפט 'ואהיה מתהלך באהל ובמשכן' ( שמואל ב , ז ו-ז . ( לתפיסה זו של ההנהגה _האלהית 'הישירה' השלכות מכריעות על המנטליות הפוליטית 3 והפולחנית הקדומה . בהקשר זה אנו מעוניינים בהיבט השני בלבד , היינו במשמעות _הדתית הפולחנית : לפי ויקרא יז , כל שחיטה , אפילו לצורך אוכל נפש בלבד , היא שחיטת קודשים . פירוש הדבר : אדם הזקוק לבשר לצרכיו הפרטיים חייב לשחוט את קרבנו _'פתח אהל מועד ... לפני משכן ה" ( ויקרא יז ד , ( קרבן שלמים לה . ' חל איסור גמור לשחוט במקום אחר , מהטעם : 'ולא יזבחו עוד את זבחיהם לשעיךם אשר הם זנים אחריהם' ( שם פסוק ז . ( שכן המחנה נטמא על ידי חטא העגל והשכינה הסתלקה מאוהל מועד שבתוך המחנה . משהוציא משה את אוהלו הפרטי אל מחוץ למחנה נועד בו ה . _' לפיכך הוא קרא לאוהלו הפרטי בשם אוהל מועד . בכך יצר מחבר הפרשה הרמוניזציה בין מסורת זו , הבאה לשם עילויו של משה , ובין המסורת העיקרית על אוהל מועד שבתוך המחנה , כי שם נועד ה' למשה כשהוא מדבר בין שני הכרובים . לפרטים נוספים על פרשה זו ראה גם : _10- ת _6 $ _1 _ס _< _1 _מ _3 _§ _מ _16 _\ _1210 _ת" _, _מ _11 _מ _513 _מ 8 . 6 . _1 _^ _06 _\* _' _6 _, _מ , _1 _( _161 י _ע _< _16 _מ _011 _^ - _3 _86 _] _01 _מ 0 / _1110 _001 _( _16 _מ _1 811 _> _11001 _, _2 _^/ _. _4 _" _06 _" _< _110 _ז _-011 _\> _6 _8111 _( _116 _$ _1 _ז _0 _ק _1 _ח _. _€0 קק 1980 , _מ _0116 _ _1 _< _11 _ט _6 _א _65 _, _ז _11 _ז _-16 _? _1101 _111610 _ז _0 _, _503-516 ושם ספרות . _3 ראה : אופנהיימר , הנבואה הקדומה , _עמ' . 137-121

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help